Toen gisteren op tv Davis aan de start verscheen, ging ik er weer eens goed voor zitten. Die man man verbaast mij steeds weer. Een fenomeen in de schaatswereld. Niet alleen vanwege diens huidkleur en als mens, maar vooral door zijn unieke techniek. Zijn schaatshouding, zijn bochten, zijn slag, zijn afzet. Zoals hij zijn schaatsen plaatst, met die heel sterk naar buiten geknikte enkels. Er valt veel van de leren. In een topic van 2006 is er al iets over zijn techniek gezegd, maar niet erg veel. Graag meningen en opmerkingen. Binne
Er zijn niet echt veel reacties gekomen op mijn nieuwe topic. Daarom een meer specifieke vraag over Davis Wanneer Davis de voeten neerzet knikken de enkels sterk naar buiten. Dat zie je bij niemand. Waarom doet hij dat en wat is het voordeel. Binne
ik weet het niet, waarom hij dat doet. Misschien puur lichamelijk? wat mij opvalt is dat hij juist zo ' hoog' zit (wel horizontaal met de rug maar de knieen niet zo gebogen (kniehoek hoger dan je bij andere ziet).
z'n timing is heel effectief. maar Binne, als je zo'n topic op gang wil brengen, zorg dan voor foto's of videomateriaal, dan kunnen mensen makkelijker zien wat je bedoelt.
Dat is inderdaad een bijzonder aspect. Als ik hem weer zie ga ik daar nog eens goed naar kijken. Overigens meen ik dat hij wel diep zit in de bochten Binne
hier een pracht voorbeeld van hoe shani davis kan rijden, maar let op het hoog zitten in de bocht (bij het buitenkomen van de tweede bocht) shani davis laat zien hoe je de 1000 meter moet rijden.... (url verbeterd...)
d'r stond een / teveel in de url: http://www.youtube.com/watch?v=o8Ws70yVWIw maar dit is niet diep genoeg? Maar bij het uitgaan van die 2e bocht moet hij even extra z'n ritme versnellen omdat hij anders niet voorlangs kan kruisen. Dan komt dat shorttrack/skeelerslagje weer naar voren en zie je *tijdelijk* z'n bovenlichaam ook hoger komen. En 't beeld wordt natuurlijk ook wel verergerd door Lobkov die erg diep in elkaar zit
In het bovengenoemde youtubefilmpje nog even gekeken, maar ik zie 'm nergens overdreven knikken met z'n enkels. Vanaf 57 seconden heb je een mooi stukje van hem, recht van voor, maar geen enge enkelknik te zien. Kijk ook maar bij Lobkov, daar zie je 't zelfde (knik tijdens de afzet). Wat wel zo kan zijn is dat de ene paar schoenen meer 'open' staan dan een ander paar schoenen. Als je bv bij Mark Ooijevaar naar z'n schoenen kijkt denk je ook dat er aan de binnenkant nog centimeters ruimte is ) (offtopic: Binne, als je een bericht plaatst staat je naam er gewoon naast, dus hoef je 't niet te "ondertekenen" met "Binne" )
zie je hem trouwens echt springen als hij lopkov gaat inhalen in die tweede bocht. Fantastisch om te zien dat het lijkt of tie los komt van het ijs! Inderdaad, dat hoger zitten doet tie bij het versnellen... Maar hij is ook lang, waardoor het misschien ook lijkt alsof hij hoger zit. Wat een klasse heeft die man!
Inderdaad is daar op dat filmpje weinig van te zien. Hij doet dat duidelijk op de lange afstanden: plaatst op de buitenkant, knikt verder door op de buitenkant en vervolgens naar de binnenkant ijzer. Overigens fraai om te zien hoe hij zijn bovenlijf laat meewerken aan de afzet door die "verende" beweging.
De verschillen, op onderdelen, in techniek tussen de toppers, die je tegenwoordig ziet is opvallend. Ik vind dat steeds weer boeiend om gade te slaan. Davis is zo"n goed voorbeeld van een man met een geheel eigen, unieke techniek. Zo is ook Fabris fascinerend om te zien, maar ook Hedrick, Kramer, de Jong en alle anderen. Bij de dames idem dito.
Wat mij opviel bij alle toppers is HET grote verschil met de matige rijders.. 90% van de afzet zit in eerste deel en daardoor nauweljks open klapper... bij de mindere goden: 90% in laatste helft en dus vol opentrekken klapper en veel luidere klap. Vond het direct zeer opvallend tijdens het inrijden zaterdag dat het zo stil was. Zelfs tijdens de wat fantieker gereden steigerungen.
bedoel je hier mee dat matige rijders hardere klappers maken? Dat klopt volgens mij ook. Heeft te maken met het echt zijwaarts afzetten, of toch een beetje scheef naar achteren wat de meesten doen. Zonder klappers (dus bij vaste schaatsen) het gekras of niet krassen
Naast het minder zijwaarts (lees naar achtere trappen) zetten ook het te laat druk zetten (als er al enige druk is) dus in tweede helft afzet ipv eerste helft.
Bij Davis is zo goed te zien dat bijna alle kracht in het eerste deel van de afzet zit. Hij gebruikt hierbij bovendien zijn bovenlichaan om voor een extra impuls te zorgen.
Davis is een markant voorbeeld dat schaatsen een ingewikkelde combinatie is van de theoretisch optimale techniek en specifieke, individuele (lichamelijke) kenmerken van een schaatser. Op dit snijvlak wordt er bij werktuigbouwkunde TU Delft, specialisatie biomedical enginering, interessant onderzoek gedaan door Otto Den Braver (project PeakSkate). Doel is de ingewikkelde relatie tussen de individuele schaatser, schaats en het ijs te meten en in modellen te vatten. Uiteindelijk moet dit leiden tot individuele adviezen over de afstelling van de schaats en de optimale individuele schaatstechniek. Den Braver maakte deel uit van de nationale shorttrackploeg, dus is naast wetenschapper ook een praktijkman. Hij zoekt nog schaatsers voor zijn onderzoek. De echte toppers zullen daarvoor wel te weinig tijd hebben, dus subtoppers als Binne, Tjark, Reitse en Krizz, grijp je kans. Adres te verkrijgen via studievereniging werktuigbouwkunde 'Gezelschap Leeghwater'te Delft, [email protected]
Mijn dank voor je reactie. Dit zijn zeer interessante onderzoeken. Als "subtopper" zou ik maar wat graag daaraan meewerken. Hoewel ik sommige jonge kerels nog het snot voor de ogen rijd, ben ik wel een "subtopper" van rond de 60 jaar! Wel werk ik nog steeds jaar in en jaar uit aan verfijning van mijn techniek en is er nog steeds sprake van subtiele verbeteringen. Ik ga toch contact opnemen, maar zeg niets over mijn leeftijd.
Ik heb ook geen enkele enkelknik kunnen ontdekken hoor. :wink: Ik vind Davis een prachtige persoonlijkheid, die zich geen drol aantrekt van het commerciele geneuzel en lekker zijn eigen gangetje gaat. Het zou me niet verbazen wanneer hij zich in NL zou vestigen maar dan moeten ze hier wel een keer ophouden te zaniken over huidskleuren, ook al "bedoelen ze er niets mee". Ik vind hem trouwens beslist niet mooi rijden (door het pompende bovenlichaam). Heb het vermoeden dat dat pompen zijn herkomst heeft uit een skeelerbeweging. Het blijkt bij hem behoorlijk effectief