De Jumbo-reclame voor het WK Voetbal 2022 is wegens grote controverse van de buis gehaald. In de reclame zijn hossende bouwvakkers te zien, terwijl bij de bouw van de stadions voor het WK voetbal in Qatar meer dan 6000 bouwvakkers zijn gestorven door o.a. de slechte arbeidsomstandigheden. Schaatsers van Team Jumbo-Visma zijn ook in beeld tijdens het reclamespotje. Ik herken v.l.n.r. Kai Verbij [?], Jutta Leerdam, Jorrit Bergsma, Daidai Ntab, Antoinette Rijpma-de Jong en marathonschaatser Robert Post.
Met enige tegenzin post ik de link naar de reclame: Meer info over de reclame: https://nos.nl/artikel/2450888-jumbo-had-moeten-weten-dat-wk-reclame-slecht-kon-uitpakken
Dat bekkie van Jorrit Bergsma ook Ik vond de kerstreclame destijds wel leuk maar de polonaise lopen in die malle spencers was al een beetje hmmmmmm. Denk dat de schaatsers blij zijn dat ie geschrapt is. Dit gaat ook beetje verder dan ‘negatieve publiciteit is ook publiciteit’ in mijn optiek. Nogal smakeloos spotje wat ze als merk meer kwaad dan goed doet. Zeker als de grote baas ook niet bepaald fris in het nieuws is momenteel.
Er zijn heel veel mensen die hier de link tussen bouwvakkers en Qatar zouden kunnen hebben moeten gelegd, en misschien de reclame op tijd een andere richting in hebben moeten gestuurd, maar ik neem het de schaatsers zelf niet kwalijk, die zijn gewoon gevraagd om in een spotje te spelen en als topsporter weet je dat dat zo'n dingen er soms bij horen.
Zeker, ik acht de kans zeer zeer klein dat de schaatsers überhaupt iets wisten van hoe de rest van het filmpje er precies uit zou zien. Bovendien hebben die waarschijnlijk in hun contract staan dat ze 1-2 keer per jaar beschikbaar moeten zijn voor dit soort opnamen. Denk ook niet dat Max Verstappen dit bijv doet omdat het hem zo leuk lijkt ook met kerst op de NLse tv te verschijnen. Maar dat bij de marketingafdeling van Jumbo niemand heeft gedacht: ‘hossende mensen: prima, hossende bouwvakkers op een steiger:mmm misschien ff niet zo’n goed idee’, daar kan ik echt met de pet niet bij.
nou inderdaad. Dat is toch gewoon onvoorstelbaar? Het is dus ofwel héél erg dom ofwel iemand die het wel bedacht heeft heeft het niet durven zeggen ofwel iemand die het wel bedacht heeft is genegeerd ik weet nog niet wat ik erger vind
Ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon de marketing zelf is die totaal die link niet heeft gelegd. Sowieso zou ik niet overschatten hoeveel mensen er überhaupt echt wat met de inhoud van het filmpje te maken hebben (op een niveau dat ze er wat van zouden durven zeggen), maar bovenal is mijn ervaring dat er weliswaar best veel aandacht is geweest voor de misstanden, maar dat de meeste mensen er nog steeds niet echt bewust van zijn. Ik acht het dan ook niet zo onwaarschijnlijk dat de marketingmensen zich niet tot nauwelijks bewust zijn geweest wat er nou precies fout was in Qatar. helaas, zeg ik erbij. laten we eerlijk zijn, straks kijk minimaal 95% ‘gewoon’ naar het WK, want uiteindelijk blijkt dat het stiekem de meeste mensen alleen iets interesseert zolang ze er zelf geen enkele opiffering voor hoeven doen (zie ook klimaat, Rusland, en China problematiek)
Helemaal juist, en waarschijnlijk is het ook helemaal niet dezelfde shoot geweest. Ik vraag me af hoeveel mensen op de hoogte waren met het feit dat er de post werd gedreven met bouwvakkers.