Schaatsen met twee armen op de rug

Discussie in 'Techniek & training' gestart door Johannes, 26 mrt 2013.

  1. Johannes

    Johannes New Member

    Het schaatsseizoen is bijna ten einde maar ik zit nog steeds met een probleem waar ik me nogal aan stoor en dat is dat het me niet lukt om relaxed met twee armen op de rug te schaatsen! Nu ik zelfs kan versnellen in de bochten moet dit me dit seizoen ook nog gaan lukken :wink: Volgens mijn schaatstrainer die met een moeilijk verhaal kwam iets van dat je romp nog moet leren om automatisch te corrigeren / aanspannen van je romp spieren...kan het niet meer helemaal na vertellen...
    Maar de trainingen zijn voorbij maar de baan is nog open, dus nu hoop ik dat iemand mij kan vertellen wat ik mogelijk verkeerd doe? Ja, ik maak een s-curve in mijn slag. Ja, ik kan op een been een groot gedeelte van het rechte stuk overbruggen in een rechte lijn. Ja, ik draai mijn lichaam mee naar mijn nieuwe glij been op het moment dat de schaats het ijs raakt. Met één hand op de rug schaatsen gaat zonder problemen en de andere zwaait altijd lekker mee, maar op het moment dat die ook op de rug beland dan mis ik het zwaaien en wordt het instabiel en onhandig.

    Duss, iemand een idee wat ik fout zou kunnen doen, of tips waar ik op moet letten omdat daar de oorzaken van het probleem vaak voorkomen? Oefeningen om verder te komen?
  2. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Nou weet t niet zeker, maar in de eerste plaats houdt je schouders horizontaal, en de schouder van het nieuwe glijbeen ligt iets voor op de ander.
    Zorg voor echt ontspannen armen .
  3. Schaatstinus

    Schaatstinus Active Member

    Schaatsen is de enige sport waarbij je met twee handen op je rug tot grote prestaties kan komen.

    Mvg

    Schaatstinus
  4. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Schaatsen is de enige sport, waarbij je met je handen in je zakken tot grote prestaties kan komen. :lol:
  5. Johannes

    Johannes New Member

    Bedankt voor je reactie Bart!

    Ik ben er mee bezig geweest en het gaat iets beter als ik met de schouder van mijn glijbeen echt de richting van de nieuwe afzet opduw. Maar geweldig is het nog niet...
  6. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Probeer dan eens je schouder, knie en teen in 1 lijn te brengen en zoveel mogelijk te houden.
  7. schaatsbart

    schaatsbart Member

    @ johannes.
    graag gedaan hoor.
    Ja t is complex, en uiteindelijk een zoektocht naar balans.
    Eelco zegt terecht geordend staan, heup ook meenemen en goed naar voren plaatsen( rechtsteken, dan kun je makkelijker bovenkomen, je bijhaal been goed meenemen en vanachter je glijbeen naar voren laten komen, bij de het einde van je curve als je gaat terugsturen, kom je vanachter met je nieuwe inzet aan en.....
    :D
  8. Dit moet je natuurlijk aan mij vragen ;-)
  9. Johannes

    Johannes New Member

    Nou kom dan maar op met de gouden tip :)
  10. Johannes

    Johannes New Member

    @ Eelco over die drie heb ik nooit nagedacht. En betreffende de knie, betekend dit dan dat je de knie naar buiten duwt om zodoende een lijn te kunnen maken met je teen en schouder? Ik heb geleerd dat je de knie echt naar voren moet duwen, maar dit moet dus meer schuim naar voor (voelt wel als extra/onnatuurlijke belasting voor je knie)?
    De plaatsing van je nieuwe schaats behoort zoals ik het heb geleerd op de buitenkant in de buurt van je navel tijdens de val?


    @schaatsbart, het is idd erg complex voor iets waarvan ik het idee heb dat de meeste dit automatisch goed doen :-( Lastig, lastig, lastig....
  11. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Hallo Johannse, nou vergeet t maar , het gaat helemaal niet automatisch hoor !
    het klopt idd dat je je knie goed naar voren moet brengen, maar je knie moet niet naar binnen compenseren om balans te behouden, en dat gebeurt nog weleens uit angst om zijwaarts om te vallen; vaak zetten mensen eerst hun schaats neer en komen dan pas over met hun lichaam. Mensen met O benen zijn in dit geval een mooi voorbeeld, denk aan sablikova, bij haat kun je mooi zien weliswaar metn extra kromming dat anatomisch de 3 waar eelco het over heeft boven elkaar staan, dan zijn het dragende benen, en dat voelt ook heel zeker meer ontspannen.
    succes.
  12. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    @Johannes Google eens op Derek Parra slideboard. Zeer leerzaam jijbuis filmpje. Ik denk dat veel duidelijk gaat worden. Als je zo belachelijk diep kan zitten is het leven als schaatser sowieso een stuk makkelijker.
  13. Johannes

    Johannes New Member

    Bart en Eelco jullie opmerkingen hebben me goed aan het denken gezet en ik heb ondertussen ook veel filmpjes bekeken! Het filmpje van Parra is inderdaad zéér interessant!! De ijsbaan is helaas dicht maar op de skeelers heb ik het zelfde problem, dus ik ben hiermee aan het werk gegaan.

    Blijkbaar duw ik mijn knie dus teveel naar binnen want op het moment dat ik deze naar buiten druk (als ik ernaar kijk zie je bijna geen verschil) dan voel ik zoveel meer stabiliteit dat het nu wel lukt om stabiel met twee handen op de rug te rijden :D Het koste even wat moeite maar ik heb ook dit puntje getackeld (ik wou dat de ijsbaan open was want ik wil het nu ook op het ijs testen)!!! :D Bedankt!!!

    Nu ik zo bezig ben geweest met de positie van je glij been, heup, neus, teen toch nog een paar vervolg vragen om het geheel te perfectioneren:

    1) In het volgende filmpje hebben ze het er over dat je met je heup moet leiden, waar ik altijd op let is dat ik de heup van het afzetbeen goed laat dalen en de heup van je glij been gaat dan automatisch zijn ding doen. Maar om het goed te doen, moet je je heup van je glij been nu ook expliciet naar buiten duwen? En overdreven naar buiten duwen? Wat kun je hierover vertellen?
    http://www.youtube.com/watch?list=UUSly ... aL4#t=269s

    2) In het filmpje van Parra zie je heel goed dat zijn zwaartepunt tijdens het glijden niet op zijn glijbeen hangt maar net ervoor(tussen beide benen). Behoort dit ook zo op het ijs of gebeurd dit alleen op een slideboard?
    En heb ik het juist dat je zwaartepunt bij de glij dus net voor je glijbeen bevindt en op het moment dat je overkomt van buitenkant van je schaats naar binnenkant je zwaartepunt zich precies boven de schaats bevindt?
    http://www.youtube.com/watch?v=BpDztV9btSI
  14. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Johannes, goeie vraag.
    wat mij direkt opvalt aan het 2de filmpje op de lideboard, dat hij begint met de schaatshouding, en de stabilisering van druk in voor en achter balans; zijn ideaal zit zegmaar centraal,.... maw met het plaatsen van je nieuwe schaatsbeen is het belangrijk om niet op je voorvoet te landen maar recht naar voren zetten met eerder iets druk achterop, gelijktijdig net vooraf hij plaatsd is zijn zwaartepunt middels het meekomen van heup, knie en hoofdpositie vrijwel een rechte lijn alsof je aan een treinspoor denkt.
    Wel denk ik dat met ijs je schaats natuurlijk echt vastgrijpt, en dankzij deze goed uitgevoerde verplaatsing heeft hij meteen de optimale massa overdracht op het moment van plaatsing, en dat is de crux; de afzet , is meer een afduwen zijwaarts, ook dit moet geleijkmatig, met behoud van druk, geen explosieve ontlading dus.
    Hij zit wel extreem diep en dit is voor velen veel te zwaar, maar t principe is heel duidelijk. let ook op als hij z,n bijhaal doet, en zie hoe vanuit de bijhaal hij z,n plaatsing onderdoor voorbereid; op het moment dat zijn nieuwe schaats onder door komt zie je hoe mooi gesloten zijn benen zijn, zo kan zijn heup en bovenlijf mooi mee in de valbeweging, en is zijn gewicht over op het moment van nieuwe plaatsing; kortom hij verliest geen moment druk doordat hij voortdurend in balans is.
    het is heel waardevol om je steeds voor ogen te houden hoe balans werkt, en hoe efficient mogelijk de beweging daar op aansluit.
    Hoop dat je wat aan hebt. proficiat dat je het gevoeld hebt met je kniepositie, dat is heel waardevol, je kunt desgewensd ook zo nu en dan een oefening doen in diepe schaatshouding met je handen rustend op je knieen, met licht druk je knieen in positie houden, dit doen met een lichte neerwaartse druk in het ritme van je afzet. Doe t rustig gaat niet om snelheid , maar contrle van druk en timing, en juist plaatsen.
  15. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Nog even ter aanvulling , je moet ahw observeren, gewaarworden.

Deel Deze Pagina