Dat beeld zal hij enerzijds vervelend vinden voor mensen uit zijn omgeving, maar anderzijds is het eigenlijk gewoon zijn verdienmodel geworden. Uiteindelijk is Zaanlander al jaren maar een klein ploegje met een klein budget en de kleinste selectie langebaners van alle profteams. Al helemaal in vergelijking tot reus Jumbo-Visma, maar ook vergeleken met een Reggeborgh (die volgens mij ook al 4x? zoveel budget hebben). Toch genereren ze minstens evenveel en vaak wel meer aandacht dan bijna alle andere teams. Voor een deel natuurlijk vanwege uitzonderlijke prestaties en omdat ze elke week op meerdere vlakken wel ergens voor de winst rijden, maar ook omdat Jillert dondersgoed weet dat hij zelf als persoonlijkheid ontiegelijk veel aandacht genereert en dat doet hij door gewoon een overdreven versie van zichzelf te zijn; prikkelende uitspraken doen en hier en daar een beetje orakelen. Dat is gewoon onderdeel geworden van het pakket dat hij aanbiedt aan sponsoren die zien dat zijn ploeg in de winter zo 24/7 in de belangstelling staat. Hij weet heel goed dat zo'n docuserie aan cherry picking doet en onvolledig is (en dat zal soms vast bij 'm wringen), maar zo staat de sponsornaam wel al een maand meermaals per week in de krant. Dit soort publieke irritaties hebben ze op de koop toe genomen. Ik denk niet dat ze daar naïef zijn ingetuind. Al zullen ze achteraf soms denken: had ik m'n mond maar gehouden. Ik zou het bijna willen vergelijken met die Movistar docu-serie op Netflix. Daar zie je vaak een soort in-house muiterij, maar de sponsor vind het prachtig.
Overigens las ik in de nieuwe SkateNL dat Ziggo met het AD in gesprek is om de serie op tv uit te zenden en dat er ook al gesprekken lopen om de serie nog 4 jaar (!) door te laten lopen (waarbij het de bedoeling is dat ook een inkijkje wordt gegeven bij sponsoronderhandelingen e.d.). En dat was nog voor de aandacht voor de meest recente aflevering. Dat zou toch wel een bijzonder project zijn.