[Review] Boek:"De mannen van '63"

Discussie in 'Reviews; materiaal, boeken, enz.' gestart door Sjoerd, 27 jan 2009.

1. Sjoerd

Sjoerd Active Member

[​IMG]

De Elfstedentocht van 1963 neemt een bijzondere plaats in in de geschiedenis. Door de kou, de wind en de sneeuw werd het de zwaarste tocht ooit. Reinier Paping veranderde die dag van een onbekende schaatser in een sportheld van de hoogste orde.

Naast de wedstrijd werd er ook dat jaar een toertocht gereden. Die tocht kende een uitval van 99,31%. Slechts 69 van de de ruim 9200 toerrijders haalde de finish. Over die 69 mannen gaat dit boek. Aan het woord komen enkele bekende rijders zoals Willem Augustin (overleden in 2004) en Henk Gemser. Daarnaast zijn de verhalen van andere, minder bekende, finishers opgetekend. Naast de rijders zelf zijn ook hun vrouwen/vriendinnen geïnterviewd. Dit levert mooie verhalen op, waarin de zware omstandigheden tot in detail worden besproken.

Veel ruimte in het boek wordt ingenomen door het integraal opnemen van een enquête die onder de 69 doorzetters is gehouden. Deze formulieren geven een aardig inkijkje in de maatschappij en sportcultuur van die tijd. Van hoogwaardig materiaal is geen sprake. Velen hebben hun schaatskleding zelf samengesteld uit dagelijkse (wollen) kleding en zeemleren lappen. Wel rijden de meesten op “noren”, hoewel een paar schaatsers nog op “Friesche doorlopers” hebben gereden.

De editie van 2009 is een heruitgave van dit boek, dat eerder verscheen in 2003. Deze heruitgave is in het kader van het 100-jarig jubileum van de (inmiddels Koninklijke) Vereniging "De Friesche Elf Steden" aangevuld met een overzicht van alle (15) Elfstedentochten. Deze tochten worden in een paar alinea's per tocht beschreven. Voor degenen die het boek al bezitten is deze aanvulling te mager om het nogmaals aan te schaffen.

“De mannen van '63” is een mooi lees- en kijkboek, waarin een nog onbekende kant van deze Elfstedentocht wordt getoond met plezierig lezende teksten en vooral ook veel beeldmateriaal.

Auteurs Marnix Koolhaas en Yurrit van de Vooren
    Uitgeverij Van Wijnen