Nogevendit
Well-Known Member
Zoals wellicht bekend eindigt het parkoers bij de heren met een steile klim van een paar kilometer.
Deskundigen, or should I say "deskundigen", hebben uitgerekend dat het enkele seconden voordeliger is om van fiets te wisselen. Om dit in banen te leiden (letterlijk!) gaat de organisatie nu een pitstraat invoeren.
Punt van discussie daarbij is, dat niet een lijn aangeeft waar de mecanicien op mag houden te duwen, maar dat een commissaris op een fluitje zal blazen.
https://www.destentor.nl/sport/bede...tijdrijden-niet-blij-met-uitwerking~a55d3ba1/
Hierbij mijn two cents over de hele kwestie.
Om te beginnen vind ik het helemaal niet juist dat er überhaupt geduwd wordt! bij pech zien we vaak wel een snelle wissel en dan even op gang duwen, ook al omdat de ketting vaak nog om het kleinste kransje ligt.
Maar nu gaat men heel nadrukkelijk als eigen keuze van fiets wisselen. Er is geen sprake meer van pech, en de ketting staat niet meer te zwaar. Er is dus geen enkele noodzaak om te duwen. Als men vindt dat het sneller is, dan moet je niet ook nog eens gaan duwen.
Daarnaast kwam jose de Cauwer, toch niet echt de minste, ook nog met iets opmerkelijks, en vandaar mijn aanhalingstekens hierboven. Je kunt het in watts wel uitdrukken, maar wat doet zo'n stop met de benen?
Die staan al op ploffen na zoveel kilometers, en in plaats van langzaam terugschakelen moet je nu stoppen, en jezelf weer op gang trekken. Als die benen dan net even vollopen, span je het paard achter de wagen.
Ten derde wijs ik nog op het feit, iedere amateurfietser zal dit kunnen beamen, dat het meenemen van de snelheid op het vlakke van groot belang is bij een klein klimmetje. met 50 er tegenop, en dan langzaam terugschakelen, in trapjes, zodanig dat je je veel hogere snelheid zo lang mogelijk vasthoudt.
Dit staat geheel haaks op de tactiek om juist onderaan van fiets te wisselen. Of je zou juist na pakweg 500 m van fiets moeten wisselen.
Overigens liet Chris Froome weten te overwegen de slotklim geheel lopend af te willen leggen. kan ie goed.
Deskundigen, or should I say "deskundigen", hebben uitgerekend dat het enkele seconden voordeliger is om van fiets te wisselen. Om dit in banen te leiden (letterlijk!) gaat de organisatie nu een pitstraat invoeren.
Punt van discussie daarbij is, dat niet een lijn aangeeft waar de mecanicien op mag houden te duwen, maar dat een commissaris op een fluitje zal blazen.
https://www.destentor.nl/sport/bede...tijdrijden-niet-blij-met-uitwerking~a55d3ba1/
Hierbij mijn two cents over de hele kwestie.
Om te beginnen vind ik het helemaal niet juist dat er überhaupt geduwd wordt! bij pech zien we vaak wel een snelle wissel en dan even op gang duwen, ook al omdat de ketting vaak nog om het kleinste kransje ligt.
Maar nu gaat men heel nadrukkelijk als eigen keuze van fiets wisselen. Er is geen sprake meer van pech, en de ketting staat niet meer te zwaar. Er is dus geen enkele noodzaak om te duwen. Als men vindt dat het sneller is, dan moet je niet ook nog eens gaan duwen.
Daarnaast kwam jose de Cauwer, toch niet echt de minste, ook nog met iets opmerkelijks, en vandaar mijn aanhalingstekens hierboven. Je kunt het in watts wel uitdrukken, maar wat doet zo'n stop met de benen?
Die staan al op ploffen na zoveel kilometers, en in plaats van langzaam terugschakelen moet je nu stoppen, en jezelf weer op gang trekken. Als die benen dan net even vollopen, span je het paard achter de wagen.
Ten derde wijs ik nog op het feit, iedere amateurfietser zal dit kunnen beamen, dat het meenemen van de snelheid op het vlakke van groot belang is bij een klein klimmetje. met 50 er tegenop, en dan langzaam terugschakelen, in trapjes, zodanig dat je je veel hogere snelheid zo lang mogelijk vasthoudt.
Dit staat geheel haaks op de tactiek om juist onderaan van fiets te wisselen. Of je zou juist na pakweg 500 m van fiets moeten wisselen.
Overigens liet Chris Froome weten te overwegen de slotklim geheel lopend af te willen leggen. kan ie goed.