Nieuwe skeelers of nieuwe wielen met lagers?

Discussie in 'Skeeleren' gestart door LH19, 29 mei 2013.

  1. LH19

    LH19 New Member

    Hallo allemaal!

    Het mooie weer is in aantocht, dus heb gisteren mijn skeelers maar weer is tevoorschijn getoverd.
    Tijdens het skeeleren viel me op dat mijn wielen en lagers wel aan vervanging toe zijn. Nu vraag ik me af of ik beter mijn wielen en lagers kan vervangen of dat ik toch beter nieuwe skeelers kan kopen?

    Even ter informatie;
    - Huidige skeelers (zie foto) zijn van het merk Rollerblade Geoblade NX W (enkele jaren oud, fitness model)
    - 78 mm/80A wielen (max 80mm wielen)
    - Kunststof frame
    - Skeeler gemiddeld 15-25 km per keer met een voor mij redelijke snelheid
    - Doe zo nu en dan mee aan skeelertochten (langste afstand is tot nu toe 70km)
    - Skeeler vooral voor het plezier, maar wil toch met een redelijke snelheid zo lang mogelijk doorrijden.
    - Hier op het platteland krijg ik te maken met zowel goede als slechte stukken asfalt, maar ook met klinkers.

    Nu is het zo dat ik de schoen wel erg fijn vindt. Nooit last van blaren, drukpunten of iets dergelijks. Kan er uren achter elkaar op skeeleren. Dus van de ene kant vindt ik het zonde om nieuwe skeelers te kopen, omdat ik nu weet wat ik heb.
    Ben vandaag langs een aantal sportzaken geweest, maar daar verkochten ze geen wielen en lagers meer. Ze zeiden dat mensen dit over het algemeen toch te duur vonden en zeker voor zulke skeelers. Ben dus even op internet wezen kijken naar redelijk betaalbare wielen met lagers, en kwam toen deze tegen http://www.skatepro.nl/26-5264.htm. 8 wielen (80mm/82A) van het merk Rollerblade inclusief lagers en spacers. Gezien de prijs, vraag ik me af wat ik hier van kan verwachten?? Zijn deze vergelijkbaar met de wielen die er nu in zitten? Of weten jullie betere alternatieven?
    Hoe zit dat trouwens met wielen en lagers, kan ik in principe ieder wiel (tot max 80mm) met lager erin zetten, zolang het maar om de as past? Of zitten hier ook nog een aantal beperkingen aan?

    Maar... zoals gezegd lijkt het me ook fijn om een wat groter formaat wielen te rijden, vanwege de snelheid. Een echte speedskate met lage (en harde) schoen, lijkt me niet echt geschikt gezien de vele stukken slecht geasfalteerde wegen en klinkers.
    Een skeeler zoals de Rollerblade tempest 100w lijkt me dan weer een stuk fijner, alhoewel ik weet dat sommige het hier niet mee eens zijn :D Heel kort door de bocht gezegd is dat een schoen die ik gewend ben, maar dan met grotere wielen.
    Maarja, hier ben je ook zo €325 voor kwijt.

    Wat zouden jullie me aanraden? Nieuwe wielen en lagers kopen of nieuwe skeelers?

    Rollerblade Geoblade NX W
    [​IMG]
  2. SprintMaster

    SprintMaster Well-Known Member Medewerker

    Hallo LH19,

    Op de foto lijken de wielen nog niet zo versleten. Wel zijn het hele zachte wielen, misschien dat je het daarom wat moeizaam vind gaan. Nieuwe wielen zijn al gauw 4 Euro per wiel, misschien niet meer de investering waard als je al aan nieuwe skates zit te denken. Er worden nu behoorlijk wat skates in de aanbieding gezet, daar moet vast wel wat bijzitten voor je. Kijk eens op hier De Fila's met 100 mm wielen heb je al voor 219 Euro. Of kijk hier De skates met 90 mm wielen zijn over het algemeen een stuk goedkoper.
    De Skatedump heeft ook veel aanbiedingen, alleen moet je dan naar Middelburg om ze te passen.
  3. ducatif1

    ducatif1 Member

  4. LH19

    LH19 New Member

    Dankje voor jullie reacties. Zit er toch aan te denken om nieuwe skeelers te kopen. De skeelers op deze foto zijn niet van mij, deze heb ik even van internet geplukt om jullie een beeld te geven van welke skeelers ik heb.
    In het echt zijn de wielen toch behoorlijk schuin afgesneden en ook een groot aantal lagers knarsen of lopen niet echt soepel meer.
    Kun je op deze skeelers een nieuw frame monteren? Dacht dat dat alleen kon bij een lage schoen, die niet bestaat uit groot gedeelte plastic.
    Sprintmaster, die twee winkels die je hebt opgenoemd liggen beide op ongeveer 35 km van mijn woonplaats, dus denk dat ik daar binnenkort maar is even een kijkje ga nemen om het één en ander aan te passen!

    Is er trouwens een groot verschil merkbaar tussen skeelers met 90mm wielen en 100mm wielen? Heb op internet gekeken naar twee precies dezelfde skeelers maar alleen dan met een ander wielformaat, dat scheelt echt behoorlijk in de prijs.
    Wat raden jullie me aan?
  5. SprintMaster

    SprintMaster Well-Known Member Medewerker

    Heb je je wielen niet omgewisseld? Lagers kun je met wasbenzine schoonmaken (intensief klusje) of er even wat WD40 opspuiten om ze weer gangbaar te maken.
    Daar twijfel ik ook aan omdat dit frame met klinknagels vastzit. Je zou dan een soortgelijk frame (dus niet met een schroef zoals in de marktplaats link) eronder moeten laten zetten.
    Als het je meer om het toeren (snelheid 15-22 km/h) gaat dan om de snelheid dan is 90 mm prima. Gaat het je echt om snelheid en wil je langere stukken boven de 25 km/h kunnen rijden dan kom je met 90 mm (en het kortere frame) tekort. In de winkel een paar modellen proberen en kijken welke schoen echt goed zit, d.w.z. beetje strak maar geen drukpunten.
  6. LH19

    LH19 New Member

    Ik heb de wielen vorig jaar omgewisseld, heb toen ook een poging gedaan om de lagers schoon te maken. Ik heb alleen lagers met van die vervelende geponste stalen afdekplaatjes, kan ik deze ook op bovenstaande manier schoonmaken?

    Kijk hier heb ik wat aan! Ik wil gewoon met een redelijke snelheid, steeds langere afstanden afleggen. Dus wat dat betreft zijn 90mm wielen dus prima!
  7. SprintMaster

    SprintMaster Well-Known Member Medewerker

    Als je het kapje er niet met een speld af kunt krijgen door deze er tussen te steken dan is er waarschijnlijk geen redden aan.
  8. LH19

    LH19 New Member

    Vorig jaar heb ik al geprobeerd één lager open te maken. Dus heb deze is even uit mijn skeeler gehaald. Lukte toen niet met een speld, want ik heb blijkbaar van die geweldige lagers zonder C-ringen, maar ik heb het afdekplaatje er met wat gepruts af gekregen :D
    Valt dit nog te redden??
    [​IMG]
  9. SprintMaster

    SprintMaster Well-Known Member Medewerker

    Laat het lager in een bakje wasbenzine weken zodat het vuil eraf is en kijk of je het na een tijdje rond kunt draaien. Soms moet je wat wrikken. Als er totaal geen beweging in zit heeft het geen zin.
  10. LH19

    LH19 New Member

    Ik heb een poging gedaan met deze ene lager. Had geen wasbenzine in huis, maar een beetje terpetine doet ook wonderen. Er kwam goed veel vuil vanaf, droog geblazen met de compressor en het resultaat was een enorm soepel draaiende lager. Heb het lager vervolgens met vet gesmeerd, had het achteraf misschien beter met olie kunnen doen. Las net dat vet nogal zwaar rijdt... maar kan hem altijd weer opnieuw schoonmaken.
    De overige lagers moeten namelijk ook nog! Maar dacht laat ik het eerst maar is met één proberen. Straks eerst maar is even een rondje skeeleren, kijken of dit lager wat soepeler gaat draaien. Het vet moet zich namelijk wel eerst goed verspreiden.
  11. ducatif1

    ducatif1 Member

    Frame van deze Rollerblades kan gewisseld worden. Het lijkt erop dat het frame met klinknagels bevestigd is maar als je de zool uit de schoenen haalt zijn ze vastgemaakt met een bout.
    Bij aankoop van ander frame heb je wel andere bouten (meestal wat langere) nodig met een platte kop.
    Heb ooit voor mijn vrouw een ander frame op dezelfde schoenen gezet.
  12. JanBikker

    JanBikker New Member

    Het nadeel van gebruik van vet is dat het vuil vast houd, met olie heb je hier al veel minder last van.
    Ik kan je eventueel ook een aanbod doen voor een compleet onderstel (4x100mm) voor net onder de 100 euro kan ik al een compleet setje maken.
    Als je interesse hebt stuur me dan even een berichtje!

Deel Deze Pagina