Nieuwe Drentse ijsbaan

Discussie in 'IJs' gestart door SprintMaster, 24 okt 2018.

  1. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

  2. proeme

    proeme Well-Known Member

    ik snap Assen nog steeds niet zo goed. Die hadden een ijsbaan. Die moest zo nodig weg. En nu wel graag een nieuwe willen? Hadden ze dan niet beter die oude kunnen opknappen?
  3. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Die ijsbaan draaide al jaren verlies, er moesten vele miljoenen in terwijl ze nu op die plek het hotelcomplex uit kunen breiden (volgens mij was de ijsbaan ook van dezelde eigenaar als het viersterren hotel en het zwembad. Dat de oude ijsbaan gesloopt werd is niet zo gek, de baan was oud en er was een betere bestemming voor die plek. En vanaf het moment van sluiting is Assen al in de race voor een nieuwe ijsbaan. Dus dat is niet opeens, dat hoorde al bij de plannen toen ze gingen sluiten. De nieuwe baan moet bij een multifunctioneel sportcomplex gaan horen rondom het TT circuit.

    Ik krijg al lezend ook het idee dat het plan van Assen breder gedragen wordt en misschien wel beter is, maar dat Hoogeveen de voorrang krijgt van de provincie omdat de meeste subsidie van de provincie al naar Assen gaat. Hoogeveen wil ook wel eens wat. In elk geval begonnen de problemen in Hoogeveen toen ze een zwembad aan de ijsbaan gingen koppelen, daar heeft de rekenkamer over gezegd dat ze een enorm risico nemen. Het college van B&W in Hoogeveen is het daar niet mee eens. De grootste tegenstanders, PvdA en D66, zitten trouwens in de oppositie. PvdA heeft nooit een ijsbaan gewild, maar alleen een zwembad.

    Gemeentebelangen, CDA en CU vormen het college. De eerste is sowieso voor en wilde geen rapport van de rekenkamer, CU en CDA steunden het verzoek om dat rapport wel en ik kan van hen nog geen reactie vinden van na dat rapport. De raadsvergadering is 1 november, 8 november komt het besluit in Hoogeveen.
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
    leenstrafan vindt dit leuk.
  4. proeme

    proeme Well-Known Member

    ik zei ook niet "opeens", ik weet dat de plannen er meteen al waren. Maar als die baan zo enorm verliesgevend is, waarom zou een nieuwe baan dan wel uit kunnen?
  5. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Omdat men (de voorstanders) altijd uitgaat van een veel te optimistisch rapport.
  6. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Dat zou goed kunnen. Ik kan me ook wel voorstellen dat een nieuwe ijsbaan veel minder energiekosten heeft dan een oude en dat lijkt me toch de grootste kostenpost.

    Maar eigenlijk vind ik dat ijsbanen zonder subsidie moeten kunnen draaien. Voor de bouw een eenmalige subsidie moet nog kunnen, maar voor de rest zouden schaatsers en sponsors het zelf moeten doen. Hooguit subsidie in geval van schoolschaatsen, zoals zwembaden ook subsidie krijgen voor schoolzwemmen.
  7. proeme

    proeme Well-Known Member

    nou ja, dat was dus inderdaad ook mijn gedachte. Energiekosten die Hakkie noemt spelen vast een rol, maar of dat genoeg verschil maakt? Ik vraag het me af...
  8. Quarantenove

    Quarantenove Active Member

    Eens, dat zou overigens wel betekenen dat ongeveer drie kwart van ijsbanen in NL dan opgedoekt kunnen worden. Zeker beneden de grote rivieren waar er van de banen in Geleen , Eindhoven , Tilburg en Breda er zeker 3 te veel zijn.
  9. Joris180

    Joris180 Active Member

    Maar ook zwenbaden, sporthallen draaien op subsidie / overheidssteun.

    De kosten hiervan zijn lager en lokaal gefinancierd. Het probleem is hier (het ontbreken van)regionale samenwerking.

    Natuurlijk moet de schaatsbaan wel voorzien in een behoefte en ook deels geld terug kunnen brengen.
    ZeeKoei vindt dit leuk.
  10. Globeskater83

    Globeskater83 Member

    Ik denk dat Hoogeveen gunstiger ligt tussen de ijsbanen in Groningen, Heerenveen en Deventer.

    Het zwembad in Hoogeveen is verouderd dus dat ze de ijsbaan en het zwembad bij elkaar willen bouwen snap ik..

    Ik was alleen vanwege de subsidie allang met de bouw van de ijsbaan begonnen dat zwembad kan altijd nog..
  11. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Het moet 1 complex worden, onder 1 dak. Dat moet dus ineens. Het 50meter bad gaat daar in elk geval niet door, dat wordt een 25 meter bad met 8 banen.

    Ondertussen is het afwachten of de provincie het uitstel van 15 maanden accepteert (deadline ingebruikname was 31-12-2019, dat is niet meer haalbaar). En ook Assen lijkt zich nu terug te trekken en geen interesse meer te hebben. De raad in Hoogeveen lijkt het nu wel eens over het bouwen van de ijsbaan met zwembad, als dat uitstel er komt.
  12. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

  13. proeme

    proeme Well-Known Member

  14. proeme

    proeme Well-Known Member

  15. proeme

    proeme Well-Known Member

  16. senior

    senior Member

    Eerst zien, dan geloven. Thialf heeft weer extra geld nodig van het rijk i.v.m. de energiekosten vanaf januari en dat is iets waar meer ijsbanen mee te maken gaan krijgen.
  17. schaatser_jelle

    schaatser_jelle New Member

    Vanaf vandaag is Schaatsbaan Rotterdam weer open, voor het 10e seizoen.
    Een mooi concept, in de slurf over algemeen prima ijs
    Ik kom er graag, morgen weer
  18. proeme

    proeme Well-Known Member

    klopt, maar het concept in Drenthe zou wel anders worden (vergelijkbaar met de slurf in Rotterdam), waardoor de energiekosten een heel stuk lager liggen en je heel ver komt door zonnepanelen op het dak te leggen. Althans, da's de theorie.
  19. Willem Altes

    Willem Altes Member

    Bij een nieuwe baan geïntegreerd met een sportcomplex of zo kan je de warmte die vrijkomt bij het koelen van het ijs gebruiken voor het verwarmen van andere gebouwen. Bij een standalone slurf is dat wat lastiger. In Rotterdam en omgeving wonen wat meer mensen dan in Drenthe; dus je kan er misschien ook wat meer kaartjes verkopen.

Deel Deze Pagina