Er waren rond de werelduurrecordpoging van Thomas Dekker wetenschappers die het met jullie eens waren (en die beweerden dus dat Dekker op een lagere hoogte sneller had gekund), maar ook wetenschappers die het niet met jullie eens waren. Blijkt allebei wetenschappelijk te 'bewijzen', dus erg lastig om dat met zekerheid te zeggen.
Dekker ging 52km/h, De Vries ging 42km/h. Dat is een groot verschil voor luchtweerstand. WR 10km is 47km/h. WR 5km is bijna 50km/h. WR 1500m & 1000 is 54km/h. WR 500 is 52km/h Daarom is het verschil tussen hoogland en laagland ook zo groot op de 1000 & 1500m. Op de 500 is het verschil kleiner, omdat de eerste tientallen meters (bijna 20% van de race) de snelheid nog laag ligt; dit zie je ook terug in weinig verschil qua openingen.
Verder kun je op een gegeven moment niet sneller door de bocht zonder eruit te vliegen/missers te maken/te vallen. Het verschil hoogland-laagland op de 500m is daarom waarschijnlijk ook kleiner. Maar ja, in de jaren '90 vonden ze het knap dat iemand die 37 blank reed de bocht hield, nu worden er lage 34'ers gereden en zijn er nog altijd mensen die niet uit de bocht vliegen. Dus als er over twintig jaar 32'ers (of 31'ers, wie weet) worden gereden op de 500 zal men vast ook wel een oplossing hebben gevonden voor de bochten.