Ik vraag me af of de Maple onderstellen vanwege hun vorm vooral voor de baan geschikt zijn. De meeste hebben een soort trapeziumvorm met de breedste kant op het ijs. Wel mooi om te zien, maar het lijkt me voor natuurijs niet echt gunstig ivm het grotere risico van ingraven in scheuren. Of zie ik dat verkeerd?
Ik zie die trapeziumvorm er niet helemaal in. Ik ben met mijn Maples vorig seizoen ook op natuurijs geweest, maar als ik dat dit jaar nog eens doe, dan laat ik m'n punten een beetje opslijpen denk ik. Nu hapte dat puntje veel te snel in allerlei aangevroren dingen.
Bedoel je met de 'trapeziumvorm' het zijaanzicht van het ijzer? Als dat het is dan kan het opslijpen van de punten inderdaad wat helpen. Maar het lukt zeer zeker ook zonder, Maples zie je vaak genoeg op natuurijs zonder dat er problemen zijn.
ja ik bedoel idd trapeziumvorm in het zijaanzicht: /----------\ /------------\ Die voorkant lijkt me eerder te happen in allerlei oneffenheden dan bv dit: Maar dit lijkt me helemaal baan-only:
Puntje afslijpen en het gaat prima. Ideaal is het niet, want met zo'n afgeslepen puntje rijd het weer minder prettig op de baan. Overigens schijnen die nanoflex ijzers best goed te rijden op natuurijs. Dat begreep ik van een ervaringsdeskundige.
Die eerste foto lijkt me geen problemen te geven op natuurijs. Ik heb deze: Die hebben zoals je ziet echt een puntje aan de voorkant. Daar had ik wel last van.
Met die Maples dacht ik een mooie tocht op natuurijs te maken. Ga ik niet meer doen. De onderkant stond ineens stil in een sneeuwrandje met als gevolg dat de bovenkant het ijs héél snel dichterbij zag komen. Voor de baan prima schaatsen.