Maple klapmechanisme

MrBean

New Member
Beste schaatsvrienden,

Tijdens de training van gisterenavond werkte het klapmechanisme van mijn Maple comet Steel niet goed meer. Van de rechterschaats kwam het ijzer in sommige gevallen niet meer los van de schoen. Het lijkt erop dat de "pot" klemt en vast komt te zitten. Zou het helpen als ik het groene rubbertje vervang, moet er een nieuwe veer in of is er een andere oplossing?

Graag jullie advies!

Groet
 
Zit de schroef bij het scharnierpunt niet te strak? Heb ik zelf ook een keer gehad met mijn Maple's.
:mrgreen:
 
bullie zei:
Zit de schroef bij het scharnierpunt niet te strak? Heb ik zelf ook een keer gehad met mijn Maple's.
:mrgreen:
Bout.
 
ijsmonster zei:
bullie zei:
Zit de schroef bij het scharnierpunt niet te strak? Heb ik zelf ook een keer gehad met mijn Maple's.
:mrgreen:
Bout.
schroef

In de volksmond is het verschil tussen een schroef en een bout het verschil tussen een verlopende schroefdraad en een gelijkblijvende schroefdraad-diameter over de lengte van de bout. De 'juiste' definitie is echter dat bij een bout de steel voorzien is van een kop die meestal zeskantig is en waarmee de bout aan de buitenkant aangedraaid kan worden (volgens NEN5501). Wordt de mogelijkheid tot aandraaien door een rechte sleuf, een kruissleuf, een binnenvierkant of -zeskant in de kop verkregen, dan spreekt men van een schroef. Bijvoorbeeld: een "moerbout" en een "houtschroef".

:wink:

(tenminste bij mijn Maple Comet steel is 't een schroef, waar ik gister met een imbus en schroevendraaien aan heb moeten sleutelen omdat blijkbaar een (2?) lager kapot is gegaan waardoor m'n ijzer scheef loopt)
 
... en om nog even langer off topic rond te dwalen:
Het onderscheid tussen bouten en schroeven zoals door jou gegeven kende ik nog niet (bevestigingsgereedschap doorslaggevend). Maar 't staat op internet en op Wikipedia, dus het is waar ;-)

Ik heb overigens meer definities van bouten/schroeven gehoord, gezien, geroken en gevoeld:
- op een bout draai je een moer, op een schroef niet (dit is mijn lievelingsdefinitie);
- een schroef 'tapt' zijn eigen schroefdraad en loopt dus taps toe; een bout draai je in een voorgetapte schroefdraad (waarom dan niet een boutdraad) of steek je door een gat heen.

Er zijn vast nog wel meer definities. Een mooi overzicht: http://en.wikipedia.org/wiki/Cross-head_screw

Zeau... nu weer even on topic:
Dat groene fliebertje is alleen een dempertje. Ik heb zelf het probleem nog niet ondervonden maar heb het wel eens van anderen gehoord. Een pupil van me smeert vaak wat vaseline op het witte rubber dinges. Dat witte dinges schiet bij het terugklappen door een gat in je beugel. Het gat is dan iets te krap of het witte dinges iets te dik (kwestie van invalshoek ;-) ) Als je besluit de veer te vervangen zou je er een iets slappere in kunnen zetten, of de huidige minder strak afstellen. Zal wel anders rijden
 
Bedankt voor jullie reacties. Vaseline heeft inderdaad wonderen gedaan :D

Bout/schroef... dat kan me geen moer schelen!
 
Tering... heb inmiddels hetzelfde probleem ook ondervonden: een klapschaats die niet openklapt. Heel irritant maar de witte dop even insmeren met vaseline/Labello werkt inderdaad voortreffelijk. Heb het slechts 1x hoeven doen en rijd nu al anderhalve week zonder problemen rond.

Dankjewel IJsmonster; wat een geweldige tip! :wink:
 
Back
Top