Maple en Bont schoenen, Maple klapijzers

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door KC, 27 sep 2006.

  1. KC

    KC New Member

    Ik ben een enthousiaste recreant (trimmer bij SVUtrecht) en in de markt voor klapschaatsen. Ik heb een budget van 500-600 Euro. De winkelier, zelf een marathonschaatser, adviseerde me Maple of Bont schoenen vanwege de kwaliteit en het comfort. Wie kan mij hier meer over vertellen (ervaringen van zichzelf of van anderen)?

    Hij adviseerde me verder Maple Comet Alu of Maple Blizzard ijzers. Dezelfde vraag hierover: wat zijn de ervaringen hiermee?
  2. rovar

    rovar New Member

  3. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Schoenen adviseren is lastig, je moet ze aantrekken en voelen of ze voor jou ook comfortabel zitten. Keus genoeg!
    Voor wat betreft materiaal, wat wil je. Wil je heel stijf materiaal of juist wat meebendend materiaal?
  4. KC

    KC New Member

    Ik zou het echt niet weten... ik heb al 15 jaar een paar Viking Mid, een schaats die ik altijd fijn heb gevonden. Waarschijnlijk is het verhaal: hoe stijver, hoe duurder? 90% van onze club rijdt op Viking klapschaatsen, maar ik hoor ook wel goede verhalen over Raps of Maple.
  5. Ivo

    Ivo New Member

    Ik heb vorig jaar nieuwe schaatsen gekocht met hetzelfde budget. Heel bewust heb ik gekozen voor een combinatie van Viking schoen en Maple klapset. Die combinatie had ik ook op m'n vorige schaatsen. Veel steviger dan een Viking klapset en schaatst veel prettiger. Niet voor niks rijdt een fors deel van het marathonpeloton op die combinatie.
    Pure rekenkundige stijfheden zeggen totaal niets. Niet bij schaatsen en ook niet bij fietsen. Het gevoel dat je bij een schaats hebt is veel belangrijker.
  6. Nick

    Nick New Member

    Leg dit is uit, wat heb je hieraan en hoe kom je er bij?
  7. Ivo

    Ivo New Member

    Stevigheid met name als je ze nogal ruw gebruikt. Dat is voor marathonrijders meer een item dan voor langebaanrijders, die trappen niet zo snel per ongeluk tegen een andere schaats ;)
    Voor mij zijn dat vooral ervaringsgegevens. Hoe vaak ik de schaats moest repareren, hoeveel seizoenen de klapset meeging en hoevaak ik de set moest (laten) repareren. Groot voordeel vind ik dat de veren van de Maple set veel minder snel knappen en ook nog eens in een oogwenk te vervangen zijn. Er zitten er 2 op, dus je kunt een wedstrijduitrijden als er een veer knapt. Dan rijdt ie stukken beter dan een Viking met een veer gebroken aan 1 kant.
  8. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Ik heb wel gezien (en gehoord!) dat veel mensen erg moeten wennen aan de Maple-ijzers.
    Persoonlijk gevoel; waarom wisselen als je een combinatie hebt die bevalt. Als je lekker op Viking rijdt, zeker als trimmer, zou ik daar het eerst naar kijken of je daar lekker uitkomt. Maar begin bij de schoenen, wees daar zo kritisch mogelijk in. Die bepalen zoveel meer dan het ijzer onder je schoen.
  9. pijn=fijn

    pijn=fijn New Member

    Viking en een stijve schoen gaan niet samen. Dan breekt de viking brug, omdat die gemaakt is op een soepele schoen. Ik zou voor die Maple Alu buizen gaan: harder ijzer, glijdt mooier maar is ook duurder..
  10. rovar

    rovar New Member

    leg eens uit.
  11. pijn=fijn

    pijn=fijn New Member


    Als je een Viking schoen hebt, kan die schoen iets torderen, dus de hak en de punt van de schoen kunnen met een beetje kracht zetten draaien. Met een andere schoen, bijvoorbeeld een Bont of een Maple schoen, kan je niet torderen.

    Een vikingbrug kan je met een beetje kracht zetten ook torderen, hij buigt dus. Bij een maple onderstel kan dat niet, die is stijf.

    Als je dus gaat combineren met Maple schoen en Viking ijzer en brug, krijg je dus een soepele brug en een stijve schoen. Als je een beetje hard afzet gaan de brug en buis licht buigen. Omdat de schoen stijf blijft, krijg je spanningen in de brug. Uiteindelijk zal de brug breken.

    Andersom is natuurlijk geen probleem omdat het onderstel van maple niet/amper buigt, en de schoen dus ook niet hoeft mee te buigen.
  12. rovar

    rovar New Member

    voor welke viking-schoen(en) geldt dat torderen dan? viking heeft toch ook stugge schoenen, zoals de gold met een stugge kuip?
  13. allard

    allard Active Member

    Grapjas, Jij gaat hier zitten beweren dat een maple alu harder is dan een stalen viking? Dream on.....
    Steviger zou misschien nog wel kunnen, aangezien hij misschien een tikje wat beter opvangt, maar harder echt niet .
    Er zit onder een maple alu trouwens geen ijzer, het is aluminium. :eek:

    Ik betwijfel trouwens of dat verhaaltje over die viking brug waar is, maar als het waar is, moet je wel enorm veel kracht hebben om ze te kunnen breken.
    Voorbeeld: Nijenhuis breekt zijn maple brug doormidden. Dat zou betekenen dat Nijenhuis vele malen meer kracht op zijn brug zou kunnen zetten dan een viking topsprinter die zijn brug niet breekt. Ofwel: bullshit.

    En wou je zeggen dat een gold schoen niet stijf is? Ik vond ze namelijk toch best wel stijf hoor.

    Waar heb jij je info trouwens vandaan, of heb je even op je duim zitten zuigen?

    Verder een tip voor de TS: vraag even in de winkel of je de modellen waartussen je twijfelt zou mogen uittesten. Nee heb je, ja kan je krijgen. :wink:
  14. pijn=fijn

    pijn=fijn New Member

    Alle viking schoenen torderen iets. Pak maar eens een vinkingschoen, en je kan hem iets draaien als je hem bij de hak en punt beetpakt.

    Het verhaal van viking is dat je, als je dus ook een viking onderstel hebt, meer kan voelen.
  15. rovar

    rovar New Member

    het enige voordeel wat mij tot nu toe in deze discussie aansprak, was die van Ivo voor het marathonschaatsen: "Groot voordeel vind ik dat de veren van de Maple set veel minder snel knappen en ook nog eens in een oogwenk te vervangen zijn. Er zitten er 2 op, dus je kunt een wedstrijduitrijden als er een veer knapt. Dan rijdt ie stukken beter dan een Viking met een veer gebroken aan 1 kant."

    maar ja, als je techniek goed is worden de veren niet overstrekt en knappen ze niet zo snel en onverwachts :shock:
  16. pijn=fijn

    pijn=fijn New Member

    Het mes is wel degelijk van ijzer. De buis is van Aluminium, vandaar dat hij Comet ALU heet.
    En het ijzer is zeker wel harder. Een viking mes heeft een hardheid van 60Hcr, terwijl Maple Comet Alu op 64Hcr zit.

    Het is waar, bij de vikingfabriek zeggen ze het zelf ook. Ik heb er zelf al een paar mee om zeep geholpen, en ik ken d'r nog wel een stuk of 5 wie het gelukt is.
    Sterk hoef je niet persé te zijn, vaak genoeg herhalen is ook al genoeg.


    Nijenhuis heeft dat jaar er meerdere doormidden gebroken. En hij was niet de enige, er zijn veel maple bruggen van het oude model gebroken. Van het nieuwe model pas 1, die toch al een jaar op de markt is.
    En als je mijn betoog goed leest, zie je dat viking bruggen alleen breken op een stijve schoen. Ik ken eigenlijk geen topsprinter die op viking ijzer rijdt en op een stijve schoen rijdt.

    En met een stijve schoen bedoel ik een schoen die weinig torsie heeft, en dat is viking niet.
  17. joke

    joke New Member

    Mag ik even totaal off-topic zeggen dat ik je onderschrift velen malen mooier vindt dan je nick name? :)
  18. allard

    allard Active Member

    Ok, dat het ijzer van staal was wist ik niet, maar de hardheid is in dat geval gelijk aan de vikings. Die hebben ook 64 Hcr. Dan moet je alleen niet de versie nemen met het zwarte laagje. Die hebben maar 60. Misleidende naam trouwens, maple comet alu, als alleen de buis van alu is....

    Ik vind het trouwens nog steeds knap dat je een viking brug kan breken. Het is mij in 2 jaar met 1 brug nog niet gelukt, terwijl ik toch een sprinter ben, en vaak schaats.

    Voor de TS heb ik nog een tipje: Als niet fanatiek marathons rijdt, en al 15 jaar met tevredenheid op vikings rijdt, zou ik gewoon fijn bij viking blijven. Als je nu maples neemt moet je eerst weer een tijd wennen, en de duurzaamheid zal als recreant vrijwel gelijk zijn.
  19. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Ik rijd zelf al een aantal jaren met de viking skeelerschoen en sprintbuizen... die schoen met een hele kuip van carbon lijkt mij toch vrij stijf... moet ik nu blij zijn dat er nog geen brig gebroken is??
    Naar wat ik heb gehoord van Nijenhuis had hij een speciale LIGHT editie die eigenlijk ongeschikt (voor hem) is.

    Krizz
  20. Flurie

    Flurie New Member

    Zelf rij ik nu op de Maple Comet Steal, ik kwam van een Finn onderstel af en heb totaal niet hoeven wennen. Wat ik van mensen hoor die ook op Viking hebben gereden (onderstel), is dat die kwetsbaarder is. Als de veer breekt vervang je die minder snel (bij Viking breekt de veer nogal makkelijk), terwijl je bij Maple geen last heb van brekende veren, en als dat dan toch gebeurd, is die snel te vervangen.

    Ik denk dat het sowieso de combinatie is tussen schoen en onderstel die het maakt of je er lekker op rijdt. Je kan nog wel zulke gevoelige ijzers hebben, maar als je er een lompe schoen op monteerd, ben je de sturing grotendeels kwijt. Andersom geldt dat natuurlijk ook zo.

    Raps staat bekend om haar 'Harde' ijzers. Deze zijn slijtvaster, maar daar heb je wel minder gevoel bij.
    Viking daarentegen staat bekend om haar 'Gevoelige' ijzers. Maar dan sta je wel weer wat vaker achter je slijptafeltje.
    Mijn ervaring met Maple is dat het erg veel comfort geeft (sturen) en dat ze erg slijtvast zijn.

Deel Deze Pagina