Hoogte voetbed boven het ijs

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door oudeamateur, 21 jan 2012.

  1. oudeamateur

    oudeamateur New Member

    Geen weer voor natuurijs, weinig discussie hier. Daarom een poging een extra onderwerp aan te dragen.
    Ik had paar weken geleden bij een ander onderwerp een discussie over mijn wat moeizame overgang van mijn oude Axle Raps schaatsen (met de mooie boog) naar de Viking Nagano 2005 Sprint PM. Vooral onzekerheid en instabiliteit bij het ingaan van de bocht was het resultaat van mijn verandering. Veel bleek aan een niet goede ronding te liggen. Het gaat nu wel beter, maar het geklungel heeft mij op een paar andere punten doen letten.
    Ik heb b.v. de hoogte opgemeten van de onderkant van de schoen tot het oppervlak van het ijs.
    Viking: Bal 59 mm, hak 69 mm. Axle: Bal 69 mm, hak 73 mm.

    De Viking Sprint is dus zelfs lager dan de Axle, en zou zeggen dat lager iets meer stabiliteit geeft.
    Ik verbaas me wel een beetje over het hoogteverschil tussen bal en hak bij de Viking. Iedereen rijdt er zo op dus het zal wel goed zijn. Maar de "helling" voorover is 2.5 keer zo groot als bij mijn oude Axle. Dat vind ik eigenlijk erg veel. Of wordt er al gecompenseerd in het voetbed aan de binnenkant van de schoen?
    Iemand herinnerde mij aan een uitspraak van een goede wedstrijdrijder: 1 mm verschil in de hak, is 1cm in de heup, en 1 m in je hoofd.
    Nu de verschillen bij mij tussen de schaatsen was vele mm's. Maar mijn vraag is hoe ga je compenseren voor een andere helling van je voetbed? Sterker voorwaarts, dan ga je denk ik meer voorover hangen. Om dit tegen te gaan zul je meer gewicht naar achteren moeten brengen om achterop te blijven rijden. Wat is precies het nut van sprintplaatjes tussen klapmechanisme en schoen? De plaatjes die ik gezien heb zijn hooguit een halve mm dik? Heeft dat wel zin? Bij plaatjes onder de hak vergroot je het verschil tussen bal en hak alleen maar. Nuttig?

Deel Deze Pagina