Hol slijpen?

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door knukkel, 20 dec 2010.

  1. knukkel

    knukkel Member

    Zoals waarschijnlijk de meesten hier slijp ik nogal vaak, omdat de messen nu eenmaal zo scherp mogelijk moeten zijn (al was het alleen maar om het psychologische effect).
    Nou zat ik me af te vragen of er ooit geexperimenteerd is met 'hol' geslepen noren (à la ijshockeyschaatsen), ipv de messen onder de traditionele 90 graden.

    In een houtje touwtje tekening:

    Normaal (90°):
    ______
    |
    |_____

    Hol:
    ______
    \
    /_____

    Is natuurlijk niet zelf met een slijptafel te doen, maat je hebt wel een hele hoop meer grip, niet?
    Weet iemand of dat ooit gedaan is?
  2. Taan

    Taan Member

    Goed geslepen noren hebben genoeg grip en een lage glijweerstand. Ik zie dus niet in waarom dat anders zou moeten.

    Als je noren hol gaat slijpen denk ik dat je de glijweerstand verhoogd en dat lijkt me niet wenselijk.
    Bovendien is het zoals je zelf al zegt moeilijk zelf te doen.
  3. Rinus

    Rinus Member

    Worden ijshockeyschaatsen zo geslepen? Ingenieus!

    Ik denk net als Taan dat het niet heel veel gaat bijdragen aan de snelheid, omdat je tijdens de glijfase (van de s-curve) dan meer weerstand hebt.
  4. knukkel

    knukkel Member

    Waarom zou je meer weerstand hebben?
    Ik kan me nog herinneren dat er een paar jaar geleden geëxperimenteerd is met dunnere messen omdat men eigenlijk niet wist wat nou de optimale breedte (c.q. oppervlak) was. De fysica op het grensvlak van het mes en het ijs schijnt zowieso nog niet volledig ontrafeld te zijn.
  5. Rinus

    Rinus Member

    Omdat je veel dieper in het ijs snijdt? En als je diep snijdt, dan komt de andere snijkant ook heel snel op/in het ijs. Het ijs tussen die kanten kan nergens heen. Sturen wordt dan lastiger. Het lijkt mij dat je met dit soort slijpen (educated guess) veel meer moeite moet doen om snel vooruit te komen. Bij ijshockey niet zo'n probleem, want je bent toch maar kort op de baan en hebt veel meer baat bij uebergrip en wendbaarheid dan snelheid.
  6. Pigion

    Pigion Member

    Ik heb 35 jaar op "hol" geslepen schaatsen gereden. Houten doorlopers worden n.l. zo geslepen. Ik zou het trouwens niet "hol" maar onder een "hoek slijpen" willen noemen. De gebruikelijke hoek is gering, ik schat 7 a 10 graden.
    Pigion
  7. Rinus

    Rinus Member

    Daar heb je dan neem ik aan een speciaal slijpapparaat voor nodig? Merk je verschil met regulier geslepen schaatsen? Waarom werden ze in de eerste instantie zo geslepen? Gewoon voor meer grip? :?:
  8. Pigion

    Pigion Member

    Waarom onder een hol (onder een hoek) slipen?

    Hoewel ik bina 40 jaar op houten schaatsen heb gereden, weet ik niet alles van deze schaatsen. Toch zal ik een goede aanzet geven voor redenen om onder een hoek te slijpen.
    Oude houten schaatsen hebben dikke ijzers, ik schat ca. 3 mm. Dat had waarschijnlijk te maken met de kwaliteit van het gebruikte basismateriaal. Het gebruikte staal was ook niet zo homogeen, meer verontreinigigen in het staalbad en bij het walsen tot plaat. De ijzers van de oude schaatsen (merk Noorman) van mijn vaderhadden duidelijk een spot met "verontereiniging".
    Als 2e reden zou ik willen aanvoeren dat de schaatsers niet op de buitenkant van de schaats reden. Het was veel meer kort prikken, dus eigenlijk alleen op de binnenzijde. Zou je wel op de buitenkant gaan rijden dan heb je een fase waarbij de ijzers nauwelijks grip hebben.
    Dat we op de huidige schaatsen wel goed op de buitenkant kunnen rijden is mede te danken aan de dunne ijzers (1,1 mm), waardoor een grotere vlaktedruk optreed en een laagje water onder ijzer ontstaat indien het ijs niet superhard is.
    Tevens is het natuurl wel zo dat brede ijzers het beter doen op matig natuurijs. Onder invloed van het baanschaatsen zijn de ijzers steeds malleer geworden, doch je kan je afvragen of dat voor natuurijs een goede ontwikkeling is.
    Van de slijptechniek kan ik mij herinneren dat dit werd gedaan door de dorpstimmerman. De ijzers werden uit het hout genomen en geplatst in een gedeeld houten blok met 2 vleugelmoeren. Dit houten blok had een onder-blok welke onder een gerige hoek was geschaafd. De ijzers werden in dit blk langs de slijkpsteen gevoerd. Regelmatig keek de timmerman of de spiegelende kant weggeslepen en het ijzer recht geslepen werd. In de ronding slijpen was m.i. niet aan de orde. Oo het slijpvlak was een duidelijke aftekening van het slijpwerk. Je moest zeker 2 uurtjes "draad" rijden. Dat ging behoorlijk stroef.
    Pigion
  9. knukkel

    knukkel Member

    Toch is me het hol slijpen wel een experimentje waard.

    Als iemand nog oude (klap) ijzers heeft, maat 40, wil ik doe best tegen een vergoeding overnemen om eens aan de slag te gaan.
  10. Flipkikker

    Flipkikker New Member


    volgens mij is het onder een hoekslijpen waar jij van spreekt iets anders dan het hol slijpen.

    ander een hoek slijpen is als ik het verhaal goed begrijp dit:

    _________
    \_______

    dus een beetje als of je je schaats scheef in het blok zou zetten.

    hol slijpen is echt hol, zoals bij ijshockey schaatsen, dus zoals knukkel al zei zo:
    _______
    >_______

    Ik denk trouwens dat het niet echt werk om je noren zo te slijpen, zoals rinus als zei, ja kan denk ik niet over komen als je zo geslepen hebt.

Deel Deze Pagina