Reitse zei:
Rinus zei:
Koolstof ging niet door om dezelfde reden waarvoor men de Raps driehoeksbuizen voor de lange baan afschreef; te stijf, niet voldoende kunnen sturen.
De Carbon buizen van Raps hebben het een aantal jaren volgehouden en een paar marathonrijders kon er best mee uit de voeten. Als langebaanrijder vind ik het nog steeds best prettige buizen om mee te rijden, althans beter dan al dat gezwabber van de Maples, Mogema's en andere aluminiumfolie-achtige onderstellen

Raps moet je gewoon sturen, dan doen ze het prima, doe je niks dan ga je als passagier met ze mee :lol:
Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn slag liggen :mrgreen:
Als het goed is gaat een schaats, met maakt niet uit welke ronding, zonder druk van bovenaf erop gewoon rechtdoor als deze onder een hoek staat.
Ik heb het nog niet uitgetest, maar neem een schaats los in de hand, zet hem schuin op het ijs en glij hem over het ijs heen en weer. Als het goed is beschrijft deze dan geen bocht. Het is de druk van bovenaf die ervoor zorgt dat het ijzer krom wordt gedrukt, waardoor de snede een bocht gaat beschrijven.
Nu, hoe stijver het ijzer (lemmet en/of buis) hoe meer kracht ervoor nodig is om het ijzer krom te krijgen. Het is echter niet zo hoe krommer het ijzer, hoe scherper de bocht die deze maakt. De ronding blijft in alle gevallen gelijk (als deze bij 2 testijzers hetzelfde is geslepen). Bij de miniemste kromming zal het ijzer een bocht van de ronding gaan beschrijven. Maar hoe krommer het ijzer gemaakt kan worden (dus slappere buis/lemmet) hoe meer snede oppervlak het ijs raakt, en hoe meer grip en ook glijweerstand je hebt.
Neem een stukje karton, knip het zoals een schaats maar dan met een overdreven sterke ronding. Hoe krommer je het stuk karton buigt, , hoe meer rand ervan de ondergrond raakt. Maar de bocht die ontstaat blijft dezelfde straal behouden (de straal die je geknipt hebt).
Dus, wat ik wil zeggen is: how the hell can je goed op koolstofvezel buizen rijden, als deze praktisch niet in een kromme vorm te drukken zijn? Als het dan toch kan, zal je denk ik erg weinig grip hebben.
Mijn verhaal verklaart waarom NSX ijzers heel veel grip hebben in de bocht: een heel groot deel van de snede maakt dan contact met het ijs. Maar als er 25 meter in zit, zal de bocht hetzelfde zijn als met een Viking ijzer waar 25 meter in zit. Dus een grotere ronding erin zetten, wat ik veel mensen hoor zeggen dat dat helpt tegen de slapheid, zal niets anders doen dan wat het ook doet met een stijver ijzer. Misschien dat het wat stabieler rijdt oa. omdat de buis minder kan torderen..
Ik ben het dus eens met Rinus. Je hebt technisch gezien flex nodig om überhaupt te kunnen sturen.