Blokjes

Discussie in 'Techniek & training' gestart door Broek, 11 mrt 2007.

  1. Broek

    Broek New Member

    Het zal ongetwijfeld ergens vermeld staan, maar ik kan het zo snel niet vinden. Maar waarom gebruiken ze die blokjes om de lijnen aan te geven? De schaatsers kunnen erop gaan staan en ze zien die lijnen toch ook wel in het ijs? Waarom halen ze die blokjes niet weg? Wat is het nut daarvan? Kan iemand mij dat helder uitleggen?
  2. Tjark

    Tjark Active Member

    misschien omdat schaatsers anders lekker de bochten gaan afsnijden??? Nu is het duidelijk als een schaatser dat doet

    Ik ken iemand die een waarschuwing van de scheidsrechter kreeg nadat hij 10 meter blokjes had weggereden :)

    En velen weten het niet, maar de '400 meter' die een 400 meterbaan lang is is gemeten een _halve_meter_ buiten de blokjes. Dus elk stukje wat je binnen dat gedeelte rijdt is al minder dan 400 meter.

    Die blokjes liggen er... punt. Liever blokjes dan de 'ouderwetsche sneeuwrand'. Alleen zijn er wel 2 verbeterpunten vind ik:

    - kleinere/lagere blokjes of die nieuwe tuimelblokjes/ei-blokjes
    - minder blokjes dan elke halve meter aan het eind (eerste/laatste 15meter) van de bochten en in de bochten zelf om de 1,5-2 meter ipv om de meter
  3. Krijn

    Krijn Member

    je moet er dus gewoon niet tegen aan rijden...
  4. Babe

    Babe New Member

    Volgens mij zag ik dat ze in SLC van die nieuwe, enigszins tolvormige blokjes hebben. Ik had ze al een gezien in Holland Sport. Lijkt me een verbetering, minder risico op valpartijen en zo.
  5. fred

    fred Member

    Dit waren zeker nog niet de tuimel-eieren die in Holland Sport te zien waren, maar meer een soort half-hoge pilonnen. Vooral Chad Hedrick zal er van balen dat ze die nieuwe dingen nog niet hebben ingevoerd...

    Overigens wel beter dan die sjoelstenen van Torino; ook al reed je er langs , dan nog bestond het risico dat je schoen gelift werd, kijk naar Kramer op de TP.
  6. Hank

    Hank New Member

    In de reglementen staat dat er in de eerste en laatste 15 meter van de bocht blokjes om de halve meter moeten staan, daartussen om de meter en op het rechte eind (niet de wissel) blokjes om de 10 meter. Daarnaast moet er op het ingaan van de bocht een pilon staan van 15-20 cm hoog (meende ik).
    De blokjes zijn er om het de juryleden makkelijker te maken om te zien of de rijders hun baan houden. De kegel is er gekomen naar de disqualificatie van Gerard Kemkers wegen het structureel afsnijden van de bocht.
    Er is op Thialf een proefje geweest met een sort ei-vormige blokjes, die onder je schaatsen wegtuitelen i.p.v. dat je erop stapt en wegglijdt. Ze hadden er geloof ik niet genoeg voor de internat. wedstrijden. In Inzell hebben ze gewoon halve tennisballen liggen. Een sneeuwrand mag volgens de reglementen trouwens ook, mits niet bevroren.

Deel Deze Pagina