TVM en DSB kiezen voor andere olympische route

Discussie in 'Lange baan' gestart door Alleskids, 11 aug 2009.

  1. Alleskids

    Alleskids New Member

    TVM en DSB kiezen voor andere olympische route
    De schaatsploegen van TVM en DSB kiezen voor een beduidend verschillende aanloop naar de Olympische Winterspelen van Vancouver. Terwijl TVM ervoor kiest om zolang mogelijk in Europa én op laagte te blijven, doet concurrent DSB de laatste preparaties in Calgary en dus op hoogte.

    De DSB-ploeg van coach Jac Orie vertrekt 2,5 week voor het begin van de Winterspelen naar Calgary, een stad die op ruim 1000 meter hoogte ligt. Daar zullen de sprinters hun laatste trainingskamp voor de Spelen afwerken. Een week voordat het olympisch vuur in Vancouver wordt ontstoken gaat de ploeg naar de Richmond Oval, de ijsbaan waar de olympische medailles worden verdeeld.

    TVM gaat na het Europees kampioenschap allround (9-10 januari) naar een ijsbaan in Europa, waarschijnlijk Erfurt. „Door naar het buitenland te gaan, kunnen de schaatsers in betrekkelijke rust trainen”, gaf TVM-coach Gerard Kemkers als reden. „En dan gaan we ruim van tevoren naar Vancouver om te acclimatiseren en de laatste voorbereidingen te doen.”

    Het is opmerkelijk dat beide topformaties zo afwijken van elkaar in de olympische voorbereiding. De wedstrijden op de Richmond Oval vinden plaats op zeeniveau, een reden voor TVM om ook de preparatie op een laaglandbaan te doen. DSB-coach Orie verwacht echter voordeel te halen uit het trainen op hoogte en verkast daarom met zijn ploeg naar Calgary, de gaststad van de Olympische Spelen van 1988
  2. Alleskids

    Alleskids New Member

    Staat net in de telegraaf.
    Ik denk dat het ook wel logisch is. DSB is gefocust op de sprint, dus snelheid, dus die kiezen voor hoge snelheid voorbereiding
    TVM moet het van de afstand/duurvermogen hebben, en kiest voor de gewone weerstand voorbereiding. Of zie ik het nou verkeerd? Wat is jullie mening? Je kan denk ik beter de laatse dagen voor de OS gewend zijn aan het zeenivo dan ineens van hoog naar laag te moeten omschakelen.
  3. Cobus

    Cobus New Member

    Voor beide keuzes is wel wat te zeggen, alleen de keuze van DSB is (denk ik) de meest risico volle. Van veel rijders die lang trainen in Calgary of SLC zie je dat ze moeite hebben hun draai te vinden op banen in Europa, en volgens mij zijn de omstandigheden tijdens de OS overeenkomstig met de Europese banen. Maar goed, Orie heeft er goed overnagedacht en zal de voor- en nadelen goed hebben afgewogen.
  4. Sabine

    Sabine Well-Known Member

    Ik persoonlijk heb meer vertrouwen in de route van TVM, maar bij DSB zullen ze echt wel weten wat ze doen :)
  5. allard

    allard Active Member

    Grappig. Ik zie meer in de route van DSB.

    Ik denk dat het probleem dat mensen die op hoogland trainen slecht presteren op laagland, pas gaat spelen als er echt een aantal maanden op hoogland getraind is. Dat zal dus geen probleem voor de DSB-ers zijn

    Ze zullen daarentegen wel veel snelheid ontwikkelen in Calgary, en bochten op hoge snelheid leren rijden. Ze zullen dus zeker op laagland de bocht veel makkelijker kunnen houden. Dit is geen overbodige luxe, want als je zag wat sommige Nederlanders vorig jaar in SLC en Calgary uitspookten in de bocht.... :shock:

    De route van TVM is voor hun denk ik ook niet slecht hoor. Het is een allround-stayer team. Die hebben geen zeer hoge snelheid nodig(behalve op de 1500). Ze kunnen zich dan ook net zo goed op laagland voorbereiden als op hoogland volgens mij.

    Laatste verschil is dat DSB toch enkele weken langer in(de buurt van) de tijdzone van Vancouver zit. Zal misschien ook een klein rolletje spelen.

Deel Deze Pagina