Viking Nagano 2005 onderstel

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door rinskepollo, 1 jan 2013.

  1. rinskepollo

    rinskepollo New Member

    Hallo,
    Ik heb een vraag over de 2 soorten buizen bij de Viking Nagano 2005. (de normale, of de sprintbuis die 5mm hoger is).
    Ik heb rondgekeken op het forum en zag soortgelijke vragen, echter er bleef nog wat vraagtekens bij me staan.

    Ik heb maat 46 , en de verkoper raadde me ivm de maat de sprintbuizen aan. Deze mag ik een paar keer testen en ze eventueel omruilen voor de normale buizen. Ik heb er nu 2 keer opgereden en voel me nog niet helemaal confortabel, wat ook nog aan de schoenen ligt die nog een keer in de oven moeten.

    Ik zelf ben een recreatieve schaatser (rondjes van +/- 60sec aan). Ik had Raps Voltage maar de behoefte om beter materiaal te kopen. Ik heb het verschil proberen op te meten tussen de RAPS en Viking, maar dat was lastig; ik denk dat het idd iets van 5mm verschil is.

    Mijn vragen:
    - voor langere afstanden maakt deze 5mm iets uit?
    - snelheid vind ik niet belangrijk; is het beter voor mijn techniek als ik dit onderstel houd, of toch terug ga naar de lagere versie.

    Alvast dank voor jullie tijd om dit te lezen.

    Groet,
    Sjoerd
  2. Schaatstinus

    Schaatstinus Active Member

    Beste Rinskepollo,

    De 5 mm hogere ijzers zijn vooral bedoeld om harder en schuiner door de bocht te gaan. zo lang je geen rondjes van 32 sec. of minder rijdt heb je de sprint ijzers niet nodig. Een nadeel van hogere ijzers is verlies aan stabiliteit, denk aan het lopen op stelten, dat verlies aan stabiliteit moet je compenseren door spieren extra aan te spannen.

    Mvg en succes met je afweging,

    Schaatstinus
  3. rinskepollo

    rinskepollo New Member

    Dank je Schaatstinus,

    Dit helpt!

    Groet,
    Sjoerd
  4. BP

    BP Active Member

    Ik zie dat je niet alleen naar de hoogte kijkt maar ook naar een vergelijking tussen een meer recreatieve schaats van Raps en een wedstrijdschaats van Viking. Raps is over het algemeen erg degelijk maar ook stug. Voor je techniek kan Viking een hele verbetering zijn omdat je er gemakkelijk een S mee in je slag kan aanbrengen. Je kunt dus aan het einde van je slag / afzet terug sturen. Als je de Comet Steel IJzers van Maple neemt of IJzers van Marchese dan gaat dat ook heel goed en ik vermoed bij de Marchese NSX het meeste.
  5. rinskepollo

    rinskepollo New Member

    Dank je BP,

    ik had RAPS, maar heb de Viking´s gekocht. Van de winkel raadde me aan om de sprintijzers eerst te gebruiken en te testen, en als ze niet bevallen kan ik ze ruilen naar normale ijzers.
    Morgen nog maar eens een keer gaan uitproberen.

    Groet,
    Sjoerd
  6. BP

    BP Active Member

    Moet goed komen Sjoerd, het hoogteverschil is niet zo groot en als je techniek een beetje oké is ben je zo aan die sprintbuizen gewend!.
  7. Hartklep

    Hartklep New Member

    Zo lang je geen elfstedentocht gaat rijden kun je makkelijk de sprintbuizen aan. Ik ben van viking junior naar viking 2005 met sprintbuizen gegaan en heb nooit een probleem gehad. Alleen maar heel veel vooruitgang: veel meer controle en stuurmogelijkheid.
    Met die 5 mm extra heb je wat extra om er in de loop der jaren af te slijpen :p
    En kijk maar uit. Voor je weet rij je met die V2005 10 sec sneller per rondje. Dan krijg je pas echt een schaatsvirus
    veel plezier met de nieuwe schaatsen!!!
  8. rinskepollo

    rinskepollo New Member

    Dank je Hartklep voor je reactie!

    Nu is de ambitie natuurlijk wel om ooit de elfstedentocht te gaan schaatsen.
    Maar of ik dat dan met de Viking's doe of met mijn oude toerschaatsen (Raps Voltage) is dan maar weer de vraag. Het moet eerst maar eens gaan vriezen...

    Ik kijk uit naar de 10 seconden sneller per ronde :)!


    Groet,
    Sjoerd
  9. oudeamateur

    oudeamateur New Member

    De laatste opmerking van Hartklep snijdt toch een probleem aan waar ik al enige tijd mee bezig ben. Zelf ben ik begin vorig seizoen overgegaan van Raps Axle (ongeveer de oudste Raps klapschaats met die mooie boog) naar Viking Nagano 2005 met sprintbuis. Juist ook de sprintbuis omdat die Axle ook nogal hoog is. Desondanks heb ik vrij lang nodig gehad om aan mijn nieuwe schaatsen te wennen. Maar dat ligt niet aan de schaatsen die naar mijn mening prima zijn. Maar meer aan mijn eigen tekortkomingen aan techniek. Ik schaats zo'n 3 a 4 keer per week en nu wel weer een uur rondjes van ca 43-44 sec, niet het allersnelst maar heel redelijk vind ik.
    Gezien echter mijn moeizaam wennen aan andere schaatsen vraag ik mij af wat te doen bij een evt. Elfstedentocht? Vorig jaar ool een keer een half uurtje gereden op de kunstijsbaan op geleende Salomon (freeskate). Ik vond het een ramp. Dus mocht er natuurijs komen is mijn dilemma: een aantal mooie natuurijsdagen verknoeien met wennen aan de Salomons om straks een (nog lang niet zekere) Elfstedentocht te rijden, of lekker op mijn Nagano sprintbuizen blijven rijden en ze dan ook maar te wagen aan een evt Elfstedentocht. Vorig jaar heb ik toch ook vrij makkelijk een paar tochten op beroerd natuurijs gereden in 3-4 uur op de sprintbuizen.
  10. Schaatstinus

    Schaatstinus Active Member

    Beste oude amateur,

    Free Skates (Salomons) op de baan een ramp? Ja voor velen wel en ik trek ze na een keer proberen op de baan ook niet meer aan om op een ijsbaan te schaatsen. Echter op natuurijs zweer ik bij zulke schaatsen. Redenen: Nooit meer koude of zere voeten, makkelijker over slecht ijs en uit scheuren rijden en minder vallen op de Weissensee. Dat ik door de Salomons over de 200 km op de Weissensee, sinds ik op Salomons ri,j 7,5 i.p.v. 7 !/4 uur rijd neem ik voor lief. Wennen van baanschaatsen naar Salomons speelt absoluut niet. Je rijdt er zo op weg. Andersom is het wel wennen, niet na een keer een middag op Salomons op Flevonice rijden, dan schakel ik de volgende avond zo over op mijn Viking Nagano schaatsen, echter na een week Weissensee op Salomons heb ik een halve avond op de baan nodig om weer het goede gevoel in mijn baanschaatsen te krijgen.

    Mvg

    Schaatstinus

Deel Deze Pagina