Op de late zondagavond vraag me ik het volgende af.. 1. De ideale breedte van schaatsijzers lijkt 1,1mm te zijn. Niemand wijkt hiervan af. Maar wat zou er gebeuren als je bijvoorbeeld op 1,2mm of 0,9mm zou gaan rijden??? 2. Ik ken de lengte van noren ijzers niet uit mijn hoofd, maar wat als de ijzers voor en achter 1 a 1,5 cm langer zouden zijn? Wat gebeurt er dan? Hoe zou dat aanvoelen? 3. Wat als je 5 cm hoger zou staan op je ijzers dan nu het geval is? Zou je dan harder/beter kunnen afzetten? Is de hefboom dan groter?
1. Breedte van het ijzer Daar is mee geƫxperimenteerd door Jan Maarten Heideman en fabrikant Raps. Het resultaat was het carve-ijzer, dat dunner was in het midden (1,1-0,9-1,1). Jammer genoeg heeft Raps zijn middenklasse-imago altijd behouden. Het merk is nu overgenomen door Maple. Misschien gaat die nog iets doen met carve-idee. 2. Lengte van het ijzer Door de ronding van de schaats heeft de lengte weinig invloed. Een langere schaats verandert het contactvlak van ijs en schaats niet. In het algemeen geldt: - kleine ronding -> korte schaats - grote ronding -> lagere schaats 3. Hoger op de ijzers staan Dit lijkt enigszins op skeeleren op grotere wielen. Hoger staan zou best eens sneller kunnen zijn.
3. 5 cm hoger op 1,1 mm lijkt me niet echt veilig... Ik denk dat de langere afzet niet opweegt tegen de verminderde stabiliteit. 2. Grotere ronding vermindert natuurlijk de wendbaarheid. Als schaatsen aan de achterkant langer worden zou dit problemen kunnen vormen bij het "overstappen" in de bocht, bij een verlengde voorkant zou je waarschijnlijk de bijhaal niet zo ontspannen kunnen doen.
Hoger op de schaatsen staan heeft op het rechte eind geen voordelen. In de bocht sta je verder van het ijs en dus kan je schuiner hangen. Nadeel is dat je minder stabiliteit hebt.
Buiten-ijzers zijn vaak 1,25 mm dik (van die 'langlaufschaatsen' als de Freeskate, Salomon-dingen etcetera). Daar zijn de ijzers ook gemakkelijk een halve meter lang. Mijn oude Raps (ok, schoenmaat 45), hadden ook ijzers van 47 cm lang.
In de jaren '80 waren er al de Krienbuhl schaatsen die als eerste verwisselbare ijzers hadden met verschllende diktes voor harder of zachter ijs.
Ik betwijfel dit. Door het gewicht van de rijder zak je altijd iets in het ijs weg. Door de druk in de bocht zal je ijzer zelfs helemaal van voor tot achter het ijs raken. Ik rij zelf (vanuit het shorttrack) ook op de langebaan op hele lange ijzers (schoenmaat 40 en 17,5" ijzers) en kan hier heel goed mee glijden. Door de langere ijzers houd je net als met grotere wielen een hogere snelheid makkelijker vast.
@HenkBosTraining Wat is dan een "normale" maat ijzer voor maat 40 schoen? Het lijkt me dat je met echt langere ijzers toch vrij snel een aanpassing in je techniek zal moeten maken. In een slo-mo is altijd goed te zien dat de punt van het ijzer maar rakelings boven het ijs blijft bij de bijhaal/inzet.
Naam mijn weten is de normale maat ijzer in centimeters evenveel als je schoenmaat. Maat 45, dan 45 cm lange ijzers etc.