Ik rijd al vanaf 1985 tochten en wedstrijden op natuurijs(als het er ligt) en dat deed ik altijd op conventionele Vikings. Vanaf 1998 heb ik niet meer op natuurijs gereden omdat het niet hard genoeg vroor en ik geen zin meer had om weer naar de Weissensee te gaan. Veel te druk en commercieel! Nu vraag ik me af hoe de klapschaats zich houdt op natuurijs? Ik rijdt nu op de Skeelerschoenen van Viking met sprintmessen en volgens enkele A-rijders waar ik mee fiets, rijden zij ook op deze combinatie op natuurijs. En goed ook! Maar mijn leverancier zegt dat dat niet verstandig is omdat deze messen snel breken (harder materiaal dat bij koude zwaker wordt) en ik beter op lage messen kan rijden? Wat is jullie ervaring?
volgens mij maakt het materiaal van sprintbuizen of gewone buizen echt niet uit. Gewoon met die sprintbuizen op natuurijs rijden...problemen krijg je pas wanneer het -273 graden wordt...
Idd, enige verschil met sprintbuizen is dat ze wat hoger zijn, meer lemet, materiaal is precies hetzelfde als normale buizen.
Mechanisch gezien is het moment bij een hoger mes groter, dus als je in een scheur komt (frictie) is er bij gelijk blijvende krachten meer kans op vervormingen (of breken). Ik denk niet dat de sterkte afhangt van de hoeveelheid mes dat nog in de buis zit: diep of niet, de sterkte zit in de puntlas.
Klopt inderdaad dat hardere buizen eerder kapot zullen gaan, voor natuurijs altijd ervoor zorgen dat voorkant goed rond is hierdoor kom je makkelijker uit de scheueren. Maar let op Viking heeft gewoon special staal, maar bij de sprint versie heb je te maken met PM- staal wat nog een stuk harder is!
Het verschil tussen een Speciaalbuis en een Sprintbuis is de hoogte: Een Speciaalbuis is 35mm hoog en een Sprintbuis 40mm. De kwaliteit van het staal is hetzelfde! Viking heeft wel een minder harde buis, deze wordt gebruikt onder bijvoorbeeld de marathon mid set en is geheel zwart (ipv met een blank staal randje) De buizen van viking zijn echter allemaal vrij slap (ze buizen zelfs tijden je afzet) dit heeft voor en nadelen die ik verder niet zal behandelen. Wel blijkt het gewoon uit ervaring dat de sprint buis minder sterk ik dan de special buis... Beiden buizen zijn echter goed te gebruiken op natuurijs maar weet wel dat je je mooie sprint buisjes zo kan verpesten met een valpartij in een scheur (maar dan kan natuurlijk met alle buizen) maak je eigen afweging
Viking heeft de buizen echt wel doorgerekend wat het moment betreft. Als je hierover valt moet je ook gaan kijken hoe zwaar iemand is!
Bij mogema NSX zou je niet zwaarder dan 80 kg moeten zijn. Viking mag je denk ik wel iets meer gewicht in de schaal mikken
Alles mag... Maar rijders die rond de 70kg zijn kunnen er wel goed mee overweg, ik met 80kg niet meer, had het gevoel dat er aluminiumfolie onder de schoenen zat... Dat gevoel werd wel door de kenners bevestigd.