WielerVSS 2012 (14): Tour de France

Discussie in 'Wielrennen' gestart door dedeut, 23 jun 2012.

  1. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    O ja, die had ik wel opgemerkt, maar nu niet genoemd.
    De tour winnen is iets anders, maar voorin in de top 10 eindigen doe je vooral door nergens tijd te verliezen. Tijd winnen is heel moeilijk.
    Zo vallen nu dus Froome en zeker Velits weg (werd vorig jaar nog genoemd als potentieel podiumkandidaat).
    Ook Leipheimer en Sammy Sanchez verliezen alweer 17 sec.
    Voor de groene trui vallen nu alweer Farrar en Kittel weg, zullen ook hier genoemd zijn.

    Het is daarom ook helemaal niet zo gek dat Rabo gewoon met twee kopmannen weggaat, en dan na een dikke anderhalve week maar eens kijkt wie zich nog voorin gehandhaafd heeft.
  2. Monique

    Monique Well-Known Member

    Peter Sagan doet het in ieder geval ongelofelijk goed. Hij is pas 22 en dan al zo ontzettend goed, het is gewoon eng! Hij doet mij een beetje aan Sven Kramer denken, alleen heeft Sagan nog veel meer branie dan Sven ooit heeft gehad. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik Sagan nu leuk vind of niet, maar als wielrenner is hij echt een fenomeen en dus kijk ik wel graag naar hem.
  3. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Peter Sagan heeft volgens mij de ouderwetse Oost-Europese doorzetmentaliteit, gecombineerd met wat Italiaanse flair en geslepenheid, gecombineerd met gewoon een enorme hoeveelheid talent. Die gaat nog wel wat mooie koersen winnen in zijn carrière en ik gun het hem wel.
  4. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    De strijd om de groene trui is al in alle hevighed bezig. Cavendish, en ook anderen, laten zich voldoende gelden in de tussensprints om op te maken dat ze voorlopig ook voor het groen gaan, er is geen reden om hier krachten te verspelen als je nu al van plan bent af te stappen in de bergen.

    Er is trouwens iets veranderd in de 'bus'-regel: de org. heeft laten weten niet meer te marchanderen met grote groepen die te laat binnen komen: ook die zullen deze tour uit koers worden genomen.
    Nou, het zal mij benieuwen. Moetn ze ook het hangen aan auto's een steviger beboeten. Als in een etappe een omvangrijke groep uit koers wordt genomen, komt de auto-hanger er te genadig van af met 5 minuten straf.
  5. proeme

    proeme Well-Known Member

    kunnen ze wel roepen, maar ze gaan echt geen half peloton uit koers nemen...
  6. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Ik heb wel eens bij bergetappes staan kijken, en het viel mij bij beplaade etappes op hoe weinig renners maar werkelijk heel diep gingen. De eerste tien ongeveer, die reden voor een positie, en dan de laatste tien van de bus en de mensen daar net achter.
    De bus rijdt gewoon te makkelijk voor velen, 20 % achter de winnaar is ook best veel.
    Ik heb zelf de regels er niet op nageplozen, maar ik hoorde het een oud-renner zeggen een dezer dagen, en in de context geloofde ik het . Het zou een goede zaak zijn. De bergen horen erbij, en je moet daar overheen kunnen., en met een bepaalde inspanning.
    Tja, of ze dat kunnen maken: het is een kwestie van eerst heel goed communiceren, en vervolgens voet bij stuk houden.
  7. dedeut

    dedeut Well-Known Member

    Volgens mij is het vanuit de UCI opgelegd en mogen ze geen gratie meer verlenen. Zelfs niet als iedereen op 10 man na te laat binnen komt.
  8. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Als er een Franse kanshebber om wat voor trui dan ook daardoor buiten de boot dreigt te vallen zullen ze wel weer overstag gaan. In 2001 was natuurlijk het mooiste voorbeeld toen bijna het complete peloton inclusief Armstrong te laat was. Alleen konden ze toen de schuld op het weer afschuiven. In één van de laatste Tours gebeurde het zelfs in 2 bergetappes op een rij dat de bus te laat binnen was. Dus ik verwacht niet dat men nu opeens heel streng gaat zijn. Bovendien is de ASO in eigen land almachtig. De affaire Johnny Hoogerland heeft men ook nog niet netjes afgewerkt, terwijl de schuldvraag wel heeeel duidelijk was. Dat zegt mij wel voldoende.
  9. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Zeker op een schaatsforum, waar belangstellenden meer van de cijfertjes zijn, zal ik hier meer op toelichten.
    De tijdslimieten varieren van grofweg 10 tot 20 %. Afhankelijk van de zwaarte van de etappe en van de snelheid waarmee gereden is door de eersten. Meestal kom je op zo'n 15 %

    Maar hoe moeten wij dat duiden ?
    Laten we eens met de cijfertjessport schaatsen vergelijken. Op de 1000 meter betekent dit winnaar = 1.08.00,
    buiten tijd ben je dan bij 1.18.2. menig dame zou nog binnen de tijd zijn.

    Op de 10 km, de winnaar rijdt 12.50.00 buiten de tijd ben je dan met 14'.45".50. Op vaste schaatsen lukt dat nog net.

    Ergo: besef nou eens hoe vreselijk veel 15 % is, in iedere sport.

    En als je in de bergen fietst, wordt dat heus niet anders. Stel je doet over een col een uur, 15 % erbij betekent dan al 1 uur 09 ! Dat is totaal anders rijden. Besef tenslotte ook nog eens, dat wanneer de helft van de etappe en groupe gereden wordt, de feitelijke tijdslimiet al 30 % wordt.
    Kortom: mijn observatie dat ze gewoon rustig aan kunnen doen, moet gewoon kloppen.
    En dan nog is er niets aan de hand, ik zeg zlefs niet dat de limieten strakker moeten, ik zeg wel dat je ze strak moet handhaven.
  10. dedeut

    dedeut Well-Known Member

    Goed punt, de conclusie dat men het rustig aan doet lijkt me gerechtvaardigd. Je zou wel kunnen tegenwerpen dat men het soms noodzakelijk rustig aan moet doen. Immers, in de Tour rijdt men drie weken lang ongeveer 6 uur per dag! Dat is wel iets anders dan een wedstrijd per week (of minder) over 1000m of 10k.
  11. Monique

    Monique Well-Known Member

    Wat een dramatische klote etappe vandaag! Het sukkelde allemaal lekker voort, ik viel haast in slaap, en toen ineens die massale valpartij. Ik baal dat Gesink en Mollema tijd hebben verloren, maar baal nog harder dat Wout Poels heeft opgegeven. Ik lees nog nergens wat hij nou precies heeft. Ik had juist goede hoop op Poels voor zaterdag en zondag. Met veel renners die geschonden uit de strijd zijn gekomen heb ik ook al weinig hoop dat er nog een Nederlander in een mooie kopgroep gaat komen, of het moet Johnny zijn want die leek niet kapot. Die irritante Evans en Menchov zaten natuurlijk net voor de val. Weet iemand hoe die val nou precies tot stand kwam? Ik heb het niet gezien, ineens lag iedereen daar.

    Wat ik dan wel weer mooi vond (traantje weggepinkt) is dat Pieter Weening Robert Gesink een flinke zet gaf en voor hem ging fietsen. Sport verbroederT, zelfs als je in verschillende ploegen zit. Van zulke dingen word ik altijd wel blij.
  12. proeme

    proeme Well-Known Member

  13. Monique

    Monique Well-Known Member

    Ik heb het intussen ook gehoord, echt ongelofelijk dat hij überhaupt weer even op de fiets is geklauterd. Hij ligt nu op de intensive care in het ziekenhuis van Nancy en mag 3 dagen niet gevoed worden. Het is echt ernstig mis met hem. Wat een ellende. Het is jammer voor de Tour en voor de Nederlanders maar ik ben al blij als Wout weer helemaal opknapt.
  14. Svenfan1

    Svenfan1 Active Member

    Moge het Poels vergaan als 3 jaar geleden Gesink: uitvallen in de Tour en daarna een top Vuelta rijden (maar dan zonder die lekke band (?) die hem van 2 naar 6 deed zakken).
  15. Monique

    Monique Well-Known Member

    Ik weet wel zeker dat Poels de Vuelta niet kan rijden. Hij is echt zwaar gewond en het zal wel lang duren voordat hij weer op de fiets zit, als dat ooit al gaat lukken weer op topniveau.
  16. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Nee, daar wordt veel te luchtig over gedaan. Dit jaar zeker niet meer, volgend jaar nog afwachten, en ooit nog ook de vraag.
    70-75 op de fiets is gewoon vreselijk hard. In de sprints zijn er allemaal regels, dat je je handen niet van het stuur mag hebben en zo, en hier gingen ze gewoon even schoenen verwisselen.
    Jammer dat ze vandaag geen aanloop Grand Ballon, Ballon d'Alsace en dan de Belles Filles hebben.
    Ik tip Evans voor vandaag
  17. Danielle

    Danielle Well-Known Member

    Hopen dat onze "klassementjongens" nu eindelijk eens voor een etappe kunnen gaan nu hun klassement in duigen ligt.

    Ik snap het sowieso al niet. Niemand herinnert zich over 10 jaar nog dat je vijfde bent geworden in de tour (want zat er echt veel meer in). Over 10 jaar weet nog wel iedereen dat je een etappe hebt gewonnen, dus waarom daar niet gewoon mee beginnen. Een etappe.
  18. Monique

    Monique Well-Known Member

    Ben het helemaal met je eens Daniëlle. Als ik Gesink of Mollema was dan liet ik de tijdrit echt helemaal lopen zodat ik minstens 10 minuten achterstand had, en ging ik daarna lekker vrijbuiten. Alleen het podium is interessant in een grote ronde, dus als dat niet meer in zicht is kan je veel beter voor een etappe gaan. Kan je tenminste een keer echt juichen.
  19. proeme

    proeme Well-Known Member

    Gesink heeft die (ruim) 10 minuten vandaag alvast gepakt...
  20. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Een top tien plaats levert meer UCI-punten op, wat belangrijk is voor de positie van je ploeg. Daarnaast levert het meer kansen op, bijv in contractonderhandelingen, zo van 'ja, ik was al eens 6e in de tour, dus met iets meer geluk...
    Je kunt wel gaan voor een etappe, maar de kans op er eentje winnen is dan wel nog steeds heel klein. Zeker voor iemand als Gesink. Mollema heeft nog een goede eindsprint, en was voor bijv vandaag nog wel een kanshebber.

    En Gesink is ook helemaal niet goed nu.

Deel Deze Pagina