wie helpt beginner de bocht door?

Discussie in 'Techniek & training' gestart door gertjan, 4 nov 2006.

  1. hollander

    hollander New Member

    Hij mag dan misschien niet de meest tactvolle vogel zijn... :lol:. Super interessant IJssie! Ik moet nog snel even een stuk op mijn rijwiel door de polder beulen. Kom er spoedig op terug. Nu weet ik eindelijk dat ik niet de enige ben die wel eens het gevoel heeft geen grip te hebben wanneer ik gewoon rechtuit rijd. Een griezelig gevoel voor iemand die hocket schaatsen gewend is.

    Ennûhh... Dat alles mogelijk is daar sluit ik mij ook geheel bij aan... Maar dan wel op hockey schaatsen!! :wink:
  2. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Tering ja... daar heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan: op ijshockey en kunstschaatsen heb je altijd* grip omdat ze hol geslepen zijn... :idea:
    Noren zijn vlak aan de onderzijde.

    Nog even terugkomend op het gedeelte van je schaats die contact maakt met het ijs: in het geval van shorttrackijzers wordt het contactgedeelte met het ijs vergroot door het ijzer krom te buigen. Doe je dat te sterk, dan krijg je "bruggetjes": alleen voor- en achterzijde van je ijzer maken contact met het ijs. In dat geval ga je op je bek. Als je het goed doet kun je het contactdeel meer dan verdriedubbelen. De rondingen zijn bij deze ijzers elliptisch. Middenin zit bijvoorbeeld een ronding van 12; naar de uiteinden toe verloopt de ronding bijv. van 9 naar 8 naar 7, 6 tot 5 m.

    *huurschaatsen uitgezonderd :twisted:
  3. hollander

    hollander New Member

    Hé uhh IJsmonster.. Denk joe een beetje aan de forumregels! :evil: :!:

    Kleine anekdote... Ja, toen ik noren kocht dacht ik :arrow: "Nu is het gedaan met de vrede op de baan". Ik strikte mijn noren en terwijl ik de stoere wat oudere snelle heren gezapig hun rondjes zag rijden dacht ik bij mezelf "Geniet er nog maar ff lekker 5 minuten van, over vijf minuutjes is Holly hier de bAAs :twisted: :lol: :wink: :roll:. Hoe anders zou het uitpakken... Met die noren had ik totaal geen grip. Toen ik ging staan had ik het gevoel als een skispinger naar voren te hangen en daarna als een teletubbie weer terug te veren. "Nou ja maar een stukkie rijden dan". Dat ging ook niet. Stilstaan dan? Er stond windkracht 6 en bij het stilstaan woei ik gewoon dwarsuit weg. Ik kon totaal geen grip op het ijs krijgen terwijl ik op hockey schaatsen bijna een bezienswaardigheid was :x .

    We zijn nu tien jaar verder. Ik heb uiteindelijk de noren toch weer opgepakt en nu gaat het heel aardig... Maar de echt snelle jongens die kan ik toch nog steeds niet bijhouden (op noren dan :wink: )

    Dat buigen van de ijzers dat kan bij mij volgens mij niet omdat ik Raps heb en die hebben een driehoekige "tuijk" in plaats van een buis.
    Hmm.. "bruggetjes". Dus ze buigen ze naar binnen? Of buigen ze ze allebei in dezelfde richting (die van de bocht). En wat als je dan in Biddinghuizen een linkerbocht wil maken?

    Huurschaatsen!? <<Kraak>> "Attentie, wil IJsmonster met nummer vijf nu ONMIDDELLIJK terug komen jaahh!? :twisted: :lol:
  4. gertjan

    gertjan New Member

    ff weer terug naar het begin...
    nu ik redelijk een bocht kan lopen (hiep hoi)

    hoe zorg ik er nu voor dat ik dan in de bocht versnel en op het lange eind kan 'rusten'....
  5. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    hard afzetten en als het lukt ritme verhogen. Dan wordt je de bocht uitgeschoten en kan je op het rechte eind lekker "pierewaaien"
  6. hollander

    hollander New Member

    Ik ben niet de expert, maar ik doe het zo. Je gaat dieper zitten waardoor je slag opzij langer wordt. Door de centrifugale kracht duw je daar met je benen centripetaal tegenin. Als je lager wordt heb je meer slag. Ter vergelijk... Stel dat je bij een motor de zuigerpennen verlengd.

    Zelf ga ik soms ook (nog?) hard door de bocht lopen zoals op hockeyschaatsen, maar ik vraag me af hoe effectief snellere slagen maken is. Op de rechte stukken is het zeker niet erg effectief en moet ik volgens mij gewoon mijn techniek besleutelen.
  7. allard

    allard Active Member

    Zolang je op het hogere ritme je techniek vasthoud,is ritme zeer bepalend voor de snelheid. Als je namelijk 2 keer zo vaak, even hard afzet in een bepaalde tijd, heb je ook 2 keer zo veel energie in je voorwaartse beweging gestopt. Dit zorgt er dus in feite voor dat een slag als die van Romme minder efficiënt is als een slag als die van Torre Solli(extreem voorbeeld. bij hem zag ik zat andere verbeterpunten, maar dit deed hij goed :wink: ). Dat Romme zo hard ging, was gewoon te danken aan die enorme kracht.

    Feit is alleen, dat veel mensen niet zo veel kracht hebben, en het dus van het ritme moeten hebben. Daarnaast denken velen dat ze geen hoog ritme kúnnen houden(dacht ik zelf ook altijd), maar als je er op let dat je niet je voet bijhaalt, maar je knie, kan je heel makkelijk je ritme verhogen.
  8. Tjark

    Tjark Active Member

    Leuke invalshoek, ga ik eens mee aan de slag.

    Tjark (krachtrijder :) )
  9. hollander

    hollander New Member

    Ja interessante post, maar ik heb er toch mijn vraagtekens bij... Kijk ik ben een soort omgekeerd perpetuem mobilé. Ik stop er heel veel energie in en die verdwijnt dan in een zwart gat ofzo, want harder ga ik niet. :evil: :roll: :lol:

    Met wielrennen heb ik al een paar maal dura ace crancks door midden getrapt (dat had de fietsenmaker nog niet eerder gezien :p ) dus aan kracht kan het niet liggen lijkt me... Maar je moet die kracht in velocity om kunnen zetten. Kijk als ik écht kracht zet slip ik al snel weg met mijn ijzer.

    Overigens vind ik een mooie lange slag veel mooier. Maar ik rijd dan wel erg breed (van lijn tot lijn) en ik ben een beetje bang dat ik hier wel commentaar op zal gaan krijgen. Is dit aso zo te rijden?
  10. ijsmonster

    ijsmonster Member

    IJsmonster meldt zich met huurschaatsen #5, SIR!! "uhm...regels?! hoebedulu?
    Je buigt ze dan inderdaad in de richting van de bocht, en maakt ze daarmee volstrekt ongeschikt voor Biddinghuizen. Voor een toerrijder heeft dat buigen geen enkel nut. Is alleen zinvol voor echt (en dan bedoel ik E.C.H.T. als in ECHT) snelle bochten.
  11. Bernard

    Bernard New Member

    Aangezien er een grens is hoeveel energie je kan leveren is het de moeite waard om naar een hoog rendement te streven. Hiervoor heb je een goede zijwaartse afzet nodig. Goed zijwaarts is dat in twee vlakken. Ten eerste niet naar achteren, maar haaks op de glij rinchting. Ten tweede dan nog zo horizontaal mogelijk.

    Volgens het "Handboek wedstrijdschaatsen" van Gemser et al kan je dat bereiken door hard de bocht in te gaan, immers hoe harder hoe schuiner. En door diep te zitten, want dan is je afzet ook meer opzij, vlakker. En alleen aan wat je jezelf opzij duwt heb je wat, de rest is letterlijk verspilde moeite. Een goede controle voor die vlakke afzethoek, is hoe sterk je nieuwe standbeen gebogen is. Hoe dieper hoe mooier. Niet dat ik dit zelf kan, integendeel ik verstook alleen maar energie in de bocht, maar de theorie is vrij duidelijk.
  12. Tjark

    Tjark Active Member

    Nou nou, dat mag wel enige nuance allemaal: ten eerste is zo'n bending echt best minimaal. Je moet goed kijken over de lengte wil je zien dat een schaats gebend is. Als je iemand echt 2 seconden een schaats geeft dan is dat te kort om 't meteen zien. En zeker ongeschikt voor biddinghuizen al helemaal niet: 't rechte stuk rijdt prima (doe je op de baan ook), en bochten naar rechts zul je toch nooit op top-druk rijden, aangezien mensen daar toch niet op geoefend zijn.

    En alleen zinvol voor ECHT snelle bochten: al vanaf een rondetijd van zeg 32sec rijdt 't al lekker (500m tijd van 42-43 sec). Ok, ik snap dat dat nog steeds best snel is voor velen, maar je hoeft echt geen <38sec op de 500m te rijden wil je er profijt van hebben!
  13. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Wellicht, hoewel je ze met behulp van bending niet beter geschikt voor Biddinghuizen of toerronden van gem. >35 sec/ronde maakt. Ook op ijshockeyschaatsen kun je prima in Biddinghuizen rijden, of voor mijn part op een Weissensee, maar ik denk dat beter op geschikt materiaal kan worden gereden.
    Daarnaast acht ik de kans vrij gering dat er veel mede-forumleden zijn die 2x per week lekker anderhalf uur lang in blokjes van 15 minuten rondjes 32 gaan toeren... :wink:
  14. hollander

    hollander New Member

    Aiaiai,

    'k was er al een beetje bang voor. Is het nu oorlog? :lol: :lol: :wink:
  15. Tjark

    Tjark Active Member

    haha, oorlog? zeker niet :)

    Maar true, met benden maak je je schaatsen zeker niet geschikter voor biddinghuizen. Alleen denk ik dat een gemiddelde schaatser in een gemiddeld jaar _veel_ meer op een 400m baan rijdt dan op natuurijs/biddinghuizen. En aangezien je van die 400m toch bijna 200m bocht hebt, blijft 't snel de moeite waard :)
  16. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Oorlog is een laffe manier om problemen in vredestijd te ontlopen.

    Zoals Tjark al zei: "al vanaf een rondetijd van zeg 32sec rijdt 't al lekker..."
    ...en zoals ik al zei: "...kans vrij gering dat er veel mede-forumleden zijn die 2x per week lekker anderhalf uur lang in blokjes van 15 minuten rondjes 32 gaan toeren..."

    De conclusies mogen jullie zelf trekken :twisted:
  17. hollander

    hollander New Member

    Nou, na deze mooie woorden van Tjark en IJssie steek ik een vredespijpje op :wink: .

    Wat doe ik hier eigenlijk... Al dá geneuzel over "benden". Ik wou een heel andere vraag stellen. Open wel even een nieuw bericht daarover.

    Maar mijn veronderstelling dat je raps niet kunt benden is zeker correct? En dat is dan natuurlijk waarom die pro's geen Raps rijden... :evil: :evil: :roll: :roll:
  18. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

  19. hollander

    hollander New Member

    Het wordt me te veel :lol: :roll:

    Ik heb Raps Lion. Die hebben een driehoekig profiel buis. Die kun je toch waarschijnlijk NIET buigen dan? Ik dacht eigenlijk dat alle Raps zo'n driehoekig profiel hadden. En dat benden doe je dat zelf of kun je dat beter laten doen (als IJssie maar van m'n rapsjes afblijft :wink: )

    Greetz, H
  20. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Je kan proberen of je een driehoekige profielbuis kan buigen maar denk niet dat het je lukt... De ovalen buizen (Axle / V10 / V12) zouden wel gebogen moeten kunnen worden...

Deel Deze Pagina