het nieuws van de ijzers

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door ice-man, 9 feb 2006.

  1. ice-man

    ice-man New Member

    Door de Nederlandse schaatsers wordt in de aanloop naar de Spelen geëxperimenteerd met de dikte van de ijzers, zo meldt de Volkskrant.

    Oud-schaatser en scheikundige Marnix ten Kortenaar heeft met financiële hulp van NOC*NSF een procédé bedacht waarmee titanium-ijzers dunner kunnen worden geslepen. Vooral bij hard ijs zou de glijweerstand kunnen worden verminderd.

    De standaardschaats heeft ijzers met een dikte van 1,1 millimeter. Jan Bos is één van de rijders die gebruikmaakt van het nieuwe materiaal. "Mijn ijzers zijn iets dunner dan één millimeter", bekende Bos die eerder nog met geen woord over de innovatie had gerept. [/url]
  2. McSnowy

    McSnowy New Member

    Ik las in het blad intermediair dat men ook al bezig was met een nieuwe klapschaats met twee scharnieren. Schaatsers zijn er nog niet zo over te spreken omdat het "zwaar" schaatst maar Jac Orie denkt dat het niet lang zal duren voordat erop geschaatst wordt.

    En Marnix ten Kortenaar is al langere tijd met Thialf bezig beter ijs te creeëren door toevoeging van chemische middelen en daar zou een dezer maanden meer over bekend worden.

    Kiekn wat't wordt.
  3. Lieke

    Lieke New Member

    [​IMG]

    dit plaatje vond ik zeker al 4 maanden geleden.. waren ze dus al tijdje mee bezig;)[/img]
  4. Peter ter Stege

    Peter ter Stege New Member

  5. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

  6. doddeltje

    doddeltje Member

    lijkt verdacht sterk op de rotrax!

    Bert zal hier niet blij mee zijn :shock:
  7. ice-man

    ice-man New Member

    viking heeft na het rotrax debacle van raps, ok al eens laten testen met twee schanieren waaronder erben wennermars etc.
    zo lang schaatsers het idee niet hebben dat het sneller gaat en dat ging het blijkbaar niet (alleen in theorie) dan komt het er gewoon niet denk ik
  8. ducatif1

    ducatif1 Member

    Dunne ijzers zo oud als de weg naar Rome =

    Rubriek: Telesport - Telegraaf
    Vrijdag, 10-02-2006

    Van onze speciale verslaggevers TURIJN, vrijdag Sprinter Jan Bos rijdt tijdens de Spelen op extra dunne ijzers. Mogelijk doen Erben Wennemars en Stefan Groothuis hetzelfde. Met financiële steun van sportkoepel NOC*NSF heeft oud-schaatser Marnix ten Kortenaar de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de glij-eigenschappen van ijzers. Volgens Ten Kortenaar heeft hij daarbij een methode ontwikkeld waarbij ijzers dunner kunnen worden geslepen, waardoor de glijweerstand kleiner wordt. Maar feitelijk zijn dunne ijzers zo oud als de weg naar Rome. De standaardschaats van schaatsfabrikant Viking is 1,1 millimeter dik. De ijzers van Ten Kortenaar daarentegen zijn 0,1 millimeter dunner. "Maar dat is niets nieuws", wist schaatscoach Wopke de Vegt. "Het aanpassen van de dikte van de ijzers aan de kwaliteit van de ijsvloer is iets dat zowel in het marathon- als langebaanschaatsen al jaren het geval is." Ab Krook, topsportcoördinator van de KNSB, weigert eveneens van een revolutie te spreken. De ophef is volgens hem een storm in een glas water. Immers, van het merk Maple liggen dergelijke dunne ijzers al vier jaar in de schappen en ook Viking fabriceerde in een grijs verleden al ijzers van 1 millimeter of dunner. "Het is dus zeker geen noviteit zoals we die acht jaar geleden in de vorm van de strips hadden. Elke sporter is bezig zijn materiaal zo optimaal mogelijk te krijgen. Het onderzoek van Ten Kortenaar helpt de sporters slechts bij het maken van de juiste keuzes." Ook Jan Bos meent dat het niets nieuws is. "Ik kan niet bewijzen dat mijn prestaties van de laatste weken met de ijzers te maken hebben, want ik reed ervoor ook al goed, maar ik heb in ieder geval een mentale voorsprong op de rest." Bovendien is er een risico verbonden aan het dunner maken van de ijzers. De schaatser kan te veel wegzakken in het ijs als de temperatuur stijgt. De ijstemperatuur in de hal van Turijn is wisselvallig. Daarnaast ontdekte Rintje Ritsma nog een minpunt. "Wanneer je bijvoorbeeld een bocht loopt, trap je sneller de rondingen uit je schaatsen." Behalve de dunnere ijzers heeft Viking vier schaatsers, onder wie Sven Kramer en Ritsma, onlangs van lichtere titaniumbuizen voorzien. Vanwege het late tijdstip van de noviteit rijdt geen enkele schaatser er in Turijn mee. "Dat risico durft niemand te nemen", aldus chef de mission Eddy Verheijen.
  9. doddeltje

    doddeltje Member

    Re: Dunne ijzers zo oud als de weg naar Rome =

    :lol: :lol: :lol:

    Hollanders toch :roll:

    :lol: :lol: :lol:
  10. Sabine

    Sabine Well-Known Member

    Ik hoorde trouwens dat Jan Bos er al sinds december oprijdt, dus ze zijn meer dan goed getest :)
  11. G1ant

    G1ant Well-Known Member

    Toch, als je hoort wie er op zijn gaan rijden, dan moet je er bijna in gaan geloven.

    Jan Bos, kende vanaf het OKT een door weinigen verwachte supervorm. Zeker op de 500 meter is hij enorm vooruit gegaan. Vorig jaar en begin dit jaar niet eens bij de beste 5 Nederlanders, op de WK sprint al de nummer 3 van de wereld.

    Stefan Groothuis. Wie had voor dit seizoen verwacht dat hij zich naar de Spelen zou rijden. Ik heb het op dit forum niet gehoord in ieder geval.

    Erben sinds twee weken. En ineens lijkt hij weer in topvorm.

    Mijn logica zegt dat op zacht ijs je ijzer het best maar zo dik mogelijk kan zijn, en op hard ijs zo dun mogelijk. Gaan we naar een toekomst waarin je voor elk ijs verschillende ijzers hebt. Zoals langlaufers hun latten voor elke sneeuwsoort anders laten waxen.
  12. allard

    allard Active Member

    Dan moet er wel een manier zijn om de ijzers snel te kunnen wissellen, met een erg sterk mechaniek. De huidige wisselschaats mechanieken lijken mij namelijk niet echt opgewassen tegen de krachten die er op komen bij een sprintje, maar schijn kan bedriegen.
  13. HA01761

    HA01761 Active Member

    Bij de Viking Nagano heb je in 5 minuutjes je buizen verwisseld hoor. Alleen zijn de buizen van Viking zo scheef dat je niet zomaar de buis kunt wisselen zonder ook de beugel tov de schoen te moeten verstellen :(
  14. allard

    allard Active Member

    O ja, dat kan ook nog. Bij het scharnier losmaken :oops: .

    Voor de toppers die er mee willen gaan rijden tegen die tijd zal het geen probleem zijn. Viking zorgt er wel voor dat voor hen alle ijzers kaarsrecht zijn. Problematischer wordt het inderdaad als consumenten verschillende ijzers willen gebruiken. Die moeten dan maar hopen dat viking de buizen wat rechter aflevert.

    Het valt trouwens ook best mee met de kosten de je dan hebt. Ik heb gekeken bij stouwdam, en bij hun kost een nagano sprint buis 130 eurotjes. Dan kan je dus gewoon een paar buizen kopen, en elk op een andere manier laten slijpen :twisted: .
  15. Lieke

    Lieke New Member

    :? :shock: 130 euro is niet niks... :wink:
  16. fred

    fred Member

    Re: Dunne ijzers zo oud als de weg naar Rome =

    Even om 't voor mij ook begrijpelijk te houden; met 'rondingen' bedoelt Rintje hier naar ik aanneem toch 'buiging' ('bending' of kromming) , of wordt dat tegenwoordig (en verwarrend) ook al ronding genoemd? Een ronding trap je volgens mij niet zomaar uit je schaatsen.
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Je hebt minder ijzer om op te rijden, dus wat je hebt zal sneller bot worden. Hierdoor moet je vaker slijpen en zal je ronding er sneller uit gaan. Waarschijnlijk doelt Rintje op de bending.
    Maar dit is niet nieuw hoor! Diktes varieren al een poosje!
  18. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Moet je es met Carve gaan rijden, heb je continue variërende dikte ;) :lol:
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    En een niet te sturen stijve buis...
  20. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Ow? Valt best mee hoor. Als je goed achteropzit is zelfs de Carbon zeer goed te sturen! De gewone stalen uitvoering stuurt ook prima.

Deel Deze Pagina