Breed of smal sporen

Discussie in 'Techniek & training' gestart door Reitse, 4 nov 2006.

  1. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Ik zit met een dilemma:

    Langebaantrainster: Ga es wat breder sporen, je moet meer gebruik maken van je valbeweging, je rijdt nu teveel rechtdoor

    Marathontrainers: Ga eens wat smaller sporen, je moet rechtdoor, dat brede gewaaier heb je niks aan.

    Beide technische aanwijzingen kan ik volgen, probleem is alleen dat ik (nog) niet flexibel genoeg ben in mijn techniek om beide slagen goed te kunnen rijden. Ik rij het liefste met een lang glijmoment, lange trage slagen. Of dát goed is, is een andere discussie maar het is wel een factor die meespeelt.

    Ben wel benieuwd naar de meningen hier.
  2. Tinuz

    Tinuz New Member

    Naar mijn idee kun je smal sporen met lange, krachtige klappen. Als je je voeten maar recht naar voren zet. Dan kan je ook wel lang glijden, maar je moet dan wel niet te ver opzij gaan hangen. Als je dat kan zou dat optimaal zijn.
    Ik ben wel van mening dat je met lange krachtige klappen prettiger schaatst ja. Ik moet verplicht mijn slagen tellen op het rechte eind en er dan 4 bij doen ;) (2 om 2).
  3. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    De tendens is de laatste tijd juist weer wat breder sporen met een duidelijk verplaatsing van je bovenlichaam naar binnenzijde afzetbeen. Kijk maar naar het rijden van Hedrick, Kramer, Wust.
    Het pure smalle sporen zoals jaren geleden door Ritsma/Postma werd toegepast zien we minder.
    Eigenlijk kan je zeggen dat de generatie rijders opgegroeid op de klappers dit bredere sporen juist doen.

    Zelf ben ik nog van de school ervoor (breed sporen a la van Helden, Kleine) en ik red me daar goed mee in het marathonpeloton.
    Nu kan ik ook vrij makkelijk van slag wisselen.
    Door extra coordinatieoefeningen te doen meot dit makkerlijker gaan voor je.

    Krizz
  4. rovar

    rovar New Member

    ik zit dit jaar zelf met precies hetzelfde dilemma: ik spoor van mezelf breed want dan kan ik veel beter bovenkomen. als ik daarentegen smal spoor, heb ik veel meer het gevoel dat ik glij, terwijl ik bij breed sporen het gevoel heb dat het toch wel meer energie kost.

    maar mijn marathontrainer wil dat ik smal spoor want dat is bij duurinspanning zoals marathons efficienter, zeg 'ie. je verzuurt minder snel omdat smal sporen dynamischer is, dus minder statisch. maar omdat je minder gebruik maakt van de valbeweging kun je minder arbeid leveren, dus minder geschikt voor langebaan.

    ben nu dus bezig om mijn techniek aan te passen op het pure smalle sporen voor de marathon. kost mij heel veel tijd en moeite moet ik zeggen. lijkt mij wel een goede investering; uiteindelijk gaat toch iedereen marathonschaatsen :wink:

    dus mijn conclusie: bij langebaan breed sporen (zoals wust dat extreem doet), bij marathon smal sporen (zoals angenent). maar je kunt ook combineren: als je tijdens een marathon moet sprinten kun je weer even breed sporen om extra snelheid op te bouwen.
  5. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    @Krizz: wat voor coördinatie-oefeningen??

    @Rovar: idd, uiteindelijk belanden we allemaal in de marathon... :D
  6. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Gek genoeg maakt het niet zoveel uit als je maar constant van ritme wisselt.
    Dit soort oefeningen zijn juist tijdens de droogtrainingen goed te doen..dus sleeppassen met tussensprongetjes, huppelen.. 8) , schaatspassen met tussenhupjes op je standbeen,

    op het ijs..gewoon ieder recht eind een ander ritme rijden is een goede (ook voor tijdens de marathon..lekker irritant voor het peloton wat achter je zit :lol: )


    Krizz

    (het beste is gewoon aanleg hebben)
  7. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    hehehe ze vinden me nu al irritant met de brede klappen ;)

    Aanleg.. hmm, heb ik klein beetje van :roll:
    maar goed, ik heb al moeite genoeg om in de bocht ritme te schakelen, van een laag ritme in eerste helft naar hoog ritme in tweede helft... Al ligt dat denk ik ook beetje aan m'n houding, ik heb teveel druk in de bocht en met carve-ijzers denk ik dat ik teveel voorover hang....
  8. rovar

    rovar New Member

    op zich is dat niet erg: weet je tenminste zeker dat je bovenkomt :eek:

    maar je kunt je schaatstraining ook zo aanpassen dat je leert "schakelen" of "afwisselen", door bijvoorbeeld tempowisselingen in het schema aan te brengen. onze marathontraining zag er gisteren als volgt uit: 2x5 ronden langzaam warmrijden (rondjes 40), 4x200m steigerung (met bocht, tot 90%), 6x80% en na elke ronde een ronde rustig doorrijden (hierdoor leer je afwisselen), 8 ronden 70%, 2 ronden rust, 2x10 ronden 70%, 800m 90%, 7 ronden uitrijden.

    door het inbouwen van variaties in je trainingsschema leer je beter omschakelen.
  9. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Schema van vrijdag:

    inrijden 3*4 Ronden
    Steigerung 4* 250 / 550 rust
    2* glijstart met 200m, 600m rust
    2* staande start +100m
    800/800, 1000/800, 1200/800, 1000/800, 800/800 op 90%, ritmewissel in de bocht.
    Uitrijden

    Na die hoogritme starts zou ik wel een wisseling kunnen doen, maar dan wissel ik eigenlijk net naar het ritme waar ik graag in wil zitten... Bij die intensieve tempo's kan ik ook wel terugschakelen naar een rustiger ritme maar bijna niet opschakelen...
  10. rovar

    rovar New Member

    dit lijkt meer op een langebaanschema. maar welke kant wil je precies op? langebaan of marathon? ik denk dat je beter een duidelijke keuze kunt maken. en afhankelijk van je keuze de juiste techniek trainen. maar als je het toch wil blijven combineren kun je bijvoorbeeld 1x per week langebaan trainen, en 1x per week met een marathongroep meedoen. zo train je beide disciplines.
  11. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Ja klopt.. ik hang een beetje tussen de twee werelden in. Ik wil lange afstanden langebaan rijden en om het duurvermogen te trainen rag ik mee in de trainingsmarathons op woensdagavond.
    De marathons vind ik erg leuk om te doen maar ik heb nog meer lol met de langebaanwedstrijden. Daar richt ik mijn techniek dan ook op, maar ook bij de langebaan loopt de discussie nog steeds over smal/breed sporen. (en nee, ik spoor niet ;) ;P)
  12. Flurie

    Flurie New Member

    Ja, leuk onderwerp...

    Zelf heb ik een jaar een trainer gehad (zelfde als die van Ireen Wüst voor jong oranje) die mij vooral het smalle sporen aanleerde. Eigenlijk begin je daarmee tijdens je bijhaalfase. Veel mensen maken daar een cirkel van. Ik heb geleerd om daar een driehoek van te maken: Zijwaarts afzetten, voet en knie in één lijn naar achter bewegen, als laatste bijhalen van achter recht naar voren (knie en voet). Bij het bijhalen gaat het met name om de plaatsing van de voet. Als deze (door een verkeerde valbeweging) teveel naar buiten stuurt, ga je heel erg breed rijden. Het gevolg daarvan is dat je heel veel terug moet sturen.
    Bij een juiste plaatsing (recht vooruit) haal je het meeste rendement uit je val beweging, omdat een rechte lijn van A naar B nou eenmaal de snelste is. Bij smal sporen is namelijk weldegelijk een valbeweging mogelijk. Het is een kwestie van heupinzet.

    Als je breed rijdt met (overdreven) valbeweging kan dat heel ontspannen rijden, maar uiteindelijk kost het theoretisch meer energie. Ik zeg theoretisch, omdat er mensen zijn die zich zodanig moeten forceren om smal te rijden dat dát ze juist meer energie kost.
  13. rovar

    rovar New Member

    nou, dan heeft wust jouw trainer niet goed begrepen want zij spoort wel extreem breed. :wink: ziet er echt heel vermoeiend uit hoe zij rijdt.

    driehoek is een goeie tip. dit is precies iets waar ik momenteel aan het werken ben. ik maak vanuit het brede sporen ook nog steeds een cirkel en daardoor kun je inderdaad je knie en voet maar heel moeizaam recht naar voren brengen. maar een driehoek maken lijkt mij wel vrij statisch: je moet je been steeds afremmen en versnellen om een hoek te kunnen maken. of overdrijf ik nu?

    nog een aanvulling (van mijn trainer): als je bijhaalt je voet vlak naast het standbeen neerzetten. zo weet je zeker dat je smal spoort en op de buitenkant neerzet zodat je je valbeweging goed in kunt zetten.
  14. Nick

    Nick New Member

    Dat rijders als Kramer en Wüst breed sporen heeft niks te maken met de klapschaats of wat dan ook. Ze zijn gewoon gewend op verschrikkelijk snel ijs te rijden en dan kan je breed sporen, want je maakt lange raake klappen en je blijft toch wel glijden. Op minder ijs hoeven wij (Kramer en Verheijen houden dit dan ook inmiddels vol) dit niet te proberen want we staan na een paar rondjes geparkeerd, dat was ook het verschil met de 3 van Ireen in turijn en die van zaterdag. Ik zeg dus licht rijden (niet statischer maken dan nodig is) en dat houdt dus in dat je ook smal spoort.

    Maar wat is dat trouwens voor onzin dat er langebaan- en marathontrainingen zijn? Het enigste wat ik als marathonrijder niet meer doe in een training en wat ik als langebaner wel deed zijn startjes, voor de rest gaat het op het ijs alleen om techniek en snelheid, kracht en conditie moet je buiten de ijstrainingen om op doen wat voor discipline je ook doet.
  15. Ivo

    Ivo New Member

    Ik merk juist meer verschil tussen marathon en langebaantrainingen. Dat verschil zit 'm vooral in de rustmomenten. Daar zie ik de langebaangroepen vaak volledig uitvieren terwijl de marathongroepen dan nog altijd tempo blijven rijden. En de versnellingen bij marathongroepen meer vanuit 'halve snelheid' en bij langebaanrijders vanuit bijna stilstand.
  16. Flurie

    Flurie New Member

    Het nadeel van een cirkel is dat je knie eerder sluit dan je voet. Je knie loopt dan alweer naar buiten toe waardoor je breder gaat rijden.

    Ik geef toe dat de driehoek geen makkelijke manier van schaatsen is, maar je zal toch ergens je ontspanning vandaan moeten halen. Op de 'driehoek manier' heb je een ontspannen bijhaalfase, mits je de techniek van de balans beheerst.

    De eerste kant van een driehoek is je afzet, dus daar moet je sowieso snelheid maken, afremmen hoeft niet, want door de snelheid van je afzet en je voorwaartse snelheid word je been naar achteren gebracht (tweede kant van de driehoek, een beetje wat de oost duitse vrouwen overdreven doen) Ook nu hoeft afremmen niet, het enige punt om op te letten is dat je je bijhaalvoet niet achter je standbeen langs gaat kruizen. Het laatste is het bijhalen en zoals mijn eerdere bericht, belangrijk is om het recht naar voren te doen en de heupen in te zetten.
  17. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Verschil tussen marathon en langebaantrainingen is leuk voor ander draadje.

    Die driehoek komt me wel bekend voor, ik heb cirkel nog teveel. Verder plaats ik m'n standbeen te ver naar voren waardoor het moeilijk is er goed boven te komen wat er toe leidt dat ik te breed ga rijden. Vanavond wat op geoefend en met compacter rijden kan ik ook weer meer druk opbouwen in de afzet. Doet wel beetje zeer in de bovenbeentjes trouwens ;)
  18. rovar

    rovar New Member

    heb vanavond op de training de "driehoek" geoefend en ik moet zeggen dat ik nu veel beter m'n knie en voet naar voren kan bewegen! ik spoor nu veel smaller en toch lukte het me de valbeweging met de heupen in te zetten. als de trainer en drie lieden uit je trainingsgroep na de training komen zeggen dat je veel beter bent gaan rijden dan doet dat wel goed moet ik zeggen :oops:

    trouwens, het smal sporen was vanavond echt wel nodig. het ijs was bagger waardoor alleen de marathonrijders het lang volhielden. de "langebaanbreedspoorders" kapten er al snel mee :eek:
  19. pad

    pad New Member

    ik merk ook geen verschil... maar goed.. om even terug te komen op het breed uitwaaien of recht vooruit schaatsen:

    lijkt me simpel, je wilt toch zo snel mogelijk naar de finish? hoe doe je dat? juist via de kortste weg, dus zo recht mogelijk vooruit!
  20. Flurie

    Flurie New Member

    Das nou zo leuk aan jou he, je houdt het gewoon kort, simpel en duidelijk.

Deel Deze Pagina