Over het lijntje .... echt voordeel?

Discussie in 'Lange baan' gestart door ducati996, 11 jan 2009.

  1. ducati996

    ducati996 New Member

    Fabrice nét over de lijn. Regels zijn regels en diskwalificatie volgt maar ik vraag me wel af, hoeveel voordeel haal je nu eigenlijk.
    Wie heeft hier aan gerekend? :?:
  2. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Als je in beide bochten 1 cm meer naar binnen rijdt waardoor je tegen een blokje aan komt heb je maar ca. 3 cm voordeel (de straal is 1 cm kleiner * pi, want rechte einde kun je geen voordeel hebben). Dus snap ik ook niet waarom mensen zoveel risico nemen voor zo'n klein voordeeltje.
  3. ducati996

    ducati996 New Member

    Ja is ook zo, en gaat er ook nog om waar was je middelpunt, welke baan beschreef die. Ik snap wel...het zijn gewoon regels.
    Als je een touwtje om de aarde legt, en er nog een touwtje omheen die 10 cm daar weer buiten ligt, dan maakt het 62,8 cm uit 2 x pi x 0,1m.
    1 cm in één bocht is dan 2 x 3,14 x 0,01 = 6,24 cm en dat is toch wel weer een hoop.... :shock:
  4. Lieke

    Lieke New Member

    maar Fabris reed natuurlijk niet de hele tijd binnen de lijn, dat was maar één slag. Dus daar kun je nooit zoveel voordel uithalen...
  5. Hitman

    Hitman New Member

    Je kan het ook anders bekijken. Diegene die zijn best doet om de lijn niet te raken wordt benadeeld door hen die dit wel doen. Wat moet je meer doen om die lijn niet te raken en minus datgeen wat je nagelaten hebt waardoor je de lijn raakt is je voordeel geweest. Oftewel hoeveel tijd had het Fabris GEKOST om die lijn NIET te raken?!
    Maar nog simpeler: Schaatsen kent een aantal regels waar je je zelf aan moet houden. En die worden meestal veroorzaakt door een situatie waarbij iedereen schreeuwt om eerlijkheid zoals de overschrijding van de lijn door Koen. Zal me niets verbazen als hierdoor er weer een tekstwijziging komt.
    Het zijn dus niet de scheidsrechters maar vaak de anderen waardoor er regel verandering/aanpassing komt.
    DUS GEWOON WEGBLIJVEN BIJ DIE LIJN
  6. Bernard

    Bernard New Member

    Je zal ergens een grens moeten trekken, rond die grens krijg je altijd grensgevallen. Als je 1 cm goed vindt verplaats je de lijn eigenlijk met 1 cm. Grijp je dan in bij 2 of bij 10 of misschien pas bij 100? En als je dan 100 goed vindt waarom dan geen 101? Dat is toch eigenlijk maar 1cm te veel?
  7. Sabine

    Sabine Well-Known Member

    Jullie moeten trouwens niet vergeten dat schaatsers af en toe niet lekker uitkomen bij de bocht doordat ze de lijn niet willen raken, dat kost ook tijd.
  8. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Regel is gewoon goed.

    Benadering van Hitman is wel mooi, het kost inderdaad meer moeite om de lijn niet te raken dan om em wel te raken.

    Overigens hebben ALLE rijders al voordeel, de 400 meter lijn ligt namelijk 50 cm buiten de blokjeslijn, hoeveel rijders zie je precies op die lijn rijden? De meesten zitten daar al binnen, dus het WR 1500 m is een ander WR dan het WR van 1498 m, 1496 m etc. ;)
  9. KlaasJan

    KlaasJan New Member

    Het laatste wat je zegt is natuurlijk niet waar. De lijnen die je schaatst komen niet overeen met hetgeen wat uitgelegd is. Door die 50 centimeter win je misschien over de hele bocht een meter. Maar bij het aansnijden en uitkomen van de bocht maak je meter wel weer goed. Ik denk dat de afstanden op die manier aardig kloppen.
  10. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Fabris ging volgens mij de fout in omdat hij een "gewone" slag maakte aan het begin van de bocht en niet meteen pootje-over ging doen. Bij pootje over heb je bijna geen risico om verkeerd in te snijden.

    Vanmorgen in de krant stond er een voorstel van één van de coaches om over te gaan op tijdstraffen of gele kaarten. Hoewel dit nog nooit eerder vertoond is, lijkt het me wel eerlijker. Fabris kan met een tijdstraf van één punt misschien net niet meer op het podium eindigen, maar hij had nog wel de 10 kilometer kunnen rijden en het gevecht aan kunnen gaan met Skobrev ofzo.
  11. Hitman

    Hitman New Member

    Klopt; Dus meer afstandhouden van die lijn in het begin.
    alsof we teveel vrijwilligers hebben :!: die dit allemaal weer moeten bijhouden. En straks bij een valse start mogen ze verder rijden en krijgen dan een tijdplus? Waar houdt dan dan weer op? Iedereen klaagt dat het een jury sport word en dan komt dit weer. :twisted:
  12. Schaatsfan86

    Schaatsfan86 Active Member

    Ik vind eigenlijk dat de schaatsers gewoon beter op moeten letten. De regels gelden voor iedereen, dus het is niet zo dat iemand er nadeel van heeft. Misschien is het even wennen en is het later over met de vele DQ's?
    Als men toch een andere sanctie in wil voeren, doe dan een waarschuwing/ gele kaart. Een tijdstraf lijkt me een belachelijk idee om eerlijk te zijn, voelt gewoon 'niet juist' voor de schaatssport die zo sterk gebaseerd is op tijdwaarneming.
  13. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Schaatsfan86 en Hitman:

    Vorig jaar werkten ze toch al met een systeem dat je één keer een bochtje een klein beetje mocht afsnijden? Dat zou toch wel fijner zijn. Een punt "boete" klinkt inderdaad wat tegenstrijdig. Maar een gele kaartensysteem kost toch niet meer moeite qua vrijwilligers dan nu?
  14. Passion-for-Skating

    Passion-for-Skating Well-Known Member

    de regels gelden voor iedereen maar buitenbocht heeft meer nadeel vs binnenbocht
  15. Rutger

    Rutger New Member

    Op het moment dat er een schuimrubber rand wordt geplaats van 30cm hoog, moeten de rijders ook opletten, dus regel is regel.

    Het is natuurlijk wel zo gebeurt en jammer voor de diskwalificatie.

    Rond een skeelerpiste loopt een hek van een meter hoog en daar moet je met 50kmh ook niet met je skeeler tegen aankomen.

    De sporter zal moeten wennen aan de nieuwe regel en is zelf verantwoordelijk, men mag tijdens de start ook niet door de startlijn . . .
  16. Schaatsfan86

    Schaatsfan86 Active Member

    Ja, maar het volgende ronde rijden de rijders andersom. Dus opgeteld heeft niemand er meer voor- of nadeel bij dan een ander.
  17. motomania

    motomania New Member

    DQ blijft een te zware straf naar mijn mening. vooral afgezet tegen het "mogelijke" voordeel en risico's van op blokjes staan ed. Als men echt bewust op de andere baan komt en daarmee voordeel heeft, is dat ook in te schatten door de jury en te bestraffen. net als bij foute wissels met voordeel. ( al zitten ze daar ook nog wel eens mee fout NK)
  18. Hitman

    Hitman New Member

    Topsport is balanseren op het lijntje van gezond en ongezond; risico en zekerheid. Als die straf te zwaar is en het voordeel zo weinig (wat ik betwijfel) waarom doen ze het dan?. Het is zo simpel.
  19. Hitman

    Hitman New Member

    Ehhh, nee hoor. Reglementair was het toen ook niet toegestaan, er werd alleen niet duidelijk mee omgegaan. Ook toen was de straf de DQ. Er zijn er ook uitgedeeld. En wat is een "klein beetje afsnijden"?? Achter 1 of 2 blikjes langs? DAN wordt het pas jury sport.
    Gele kaarten moeten worden uitgedeeld en geregistreerd. Dan komt er vast ook een systeem dat deze geldig zijn over een tournooi, periode, en weet ik wat er dan nog meer komt. Dus aljeblieft geen kaarten.
    Na invoering van de scheidsrechters om hier consequent mee om te gaan, gingen de trainers en rijders over de kleine puntjes piepen waardoor de blokjes aan de andere kant gelegd werden. Ik hoop dat er spoedig een tekstuele reglement aanpassing komt waarin staat dat je de lijn niet mag raken ipv passeren. Dan kunnen de blokjes weer terug. Ik heb begrepen dat er een dergelijk voorstel in de maak is. Nu maar hopen dat er niemand op het idee komt dat een schaats een bolling heeft en de lijn niet geraakt wordt ook als je een blokje op de lijn wegtikt etc. :cry:
  20. Tjark

    Tjark Active Member

    In de schaatssport is de raakvlak van de schaats ook recht omhoog of naar beneden. Zo kun je dus ook finishen met je schaats in de lucht en daarom moet je ook met je hele schaats (en niet alleen het raakvlak met 't ijs) achter de startlijn staan.
    ;)

Deel Deze Pagina