rode viking bruggen

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door bjorn, 1 mrt 2007.

  1. blauwe

    blauwe New Member

    rode vikingbruggen

    Dat is exact de juiste plaats waar de brug brak. Om precies te zijn, de rechter brug, bij de middelste sleuf, aan de linkerzijde ontstond een haarscheur. Foto's heb ik niet, de beide bruggen zijn vervangen door het eerder bescheven nieuwe type (met 6 smalle sleuven en verhoogde middenrib)
  2. Nick

    Nick New Member

    jep, maar bij mij was het dus bij het nieuwe type
  3. blauwe

    blauwe New Member

    Merkwaardig, Viking zegt dat de rode bruggen een 3 x hogere treksterkte bezitten. Maar is dit in de lengte- richting bepaald? Stel dat je buis zijwaarts doorbuigt dan ontstaan er zijwaartse torsiekrachten op de uiteinden van de brug waardoor deze min of meer gaat meebuigen.
    Het midden van de brug wordt het zwaarst belast. vandaar waarschijnlijk dat hij daar breekt.
    Je moet tevens in het oog houden dat de buis (schenkel) uit twee soorten staal is opgebouwd, (bimetaal). Enerzijds zorgt het hardere staal onderzijde voor goede glijeigenschappen, anderzijds zorgt zachtere staal aan de bovenzijde voor flexibiliteit en sterkte. De brug daarintegen is gemaakt van hoogwaardig aluminium 7003 wat echter veel minder flexibel moet zijn dan staal (denk maar aan discussies over aluminium fietsframes versus stalen frames). Het zou best eens kunnen zijn dat dat in een bepaalde situatie de buis dusdanig doorbuigt dat de brug hierdoor spontaan breekt. Ik kan mij hierbij zelfs voorstellen dat er sprake kan zijn van metaalmoeheid (herhaardelijk doorbuigen van de brug).

Deel Deze Pagina