Vermogen in Watts

Discussie in 'Techniek & training' gestart door binne, 6 jan 2008.

  1. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Dan vraag ik me af hoe het vermogen wordt gemeten. Je kunt toch de weerstand vergroten, waardoor je minder snel hoeft te trappen en dus meer vermogen zou kunnen halen. :?
  2. binne

    binne New Member

    Bernard,
    Dit is de reactie waar ik op zat te wachten. 360 watt lijkt mij te kloppen. Gisteren deed ik nog een proef op mijn hometrainer [tacx] Om 300 watt te halen moest ik als een bezetene trappen en hou dat niet lang vol hoewel ik toch aardig getraint ben.
    Je rondetijden zijn inderdaad niet geweldig gezien je conditie.
    Als schaatsinstucteur bied ik aan een aantal goede tips te geven.Die rondetijden gaan dan spectaculair omlaag. IK schaats in Alkmaar dinsdag- en vrijdagsmorgens.
    Dank voor de moeite
    Binne
  3. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ik vraag me af over welk vermogen je het hebt bij die 360 Watt. Is dat alleen het snelheidsvermogen en niet het duurvermogen?
  4. binne

    binne New Member

    Mijn racefiets staat op een Tacx weerstandsrol. Om meer vermogen te trappen schakel ik gewoon een zwaarder verzet, en houd dan ongeveer dezelfde trapfrequentie aan. De uitdrukking "als een bezetene" was misschien niet zo goed gekozen. In ieder geval moesten de tanden flink op elkaar om de pedalen rond te krijgen.
  5. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Maar aan de hand van welke parameters wordt het vermogen dan gemeten? Of maakt het niet uit wie er op de tacx zit?
  6. binne

    binne New Member

  7. allard

    allard Active Member

    Vermogen is onafhankelijk van het gewicht, dus het maakt niet uit wie er op de tacx zit. Als je kijkt naar de formules (vermogen = arbeid / tijd), zie je dat het onafhankelijk is van gewicht of andere persoonlijke eigenschappen. Alleen de arbeid telt, en dat is weer de kracht x de afgelegde weg.

    Je kan het vermogen dus meten als je weet hoeveel weerstand de tacx bij een bepaalde stand levert. Je moet die weerstand (de kracht) dan namelijk weten te overwinnen, en daarvoor moet je een bepaald vermogen leveren.

    Op wikipedia staan de formules voor arbeid en vermogen, voor degenen die ze willen uitproberen.
  8. Archi

    Archi New Member

    Je gewicht is wel degelijk van belang.

    Na de test word er namelijk vaak uitgerekend wat je vermogen is per kg lichaamsgewicht, deze breuk maakt het mogelijk om het aantal Watts van verschillende rijders met elkaar te vergelijken...

    En uit zo'n test komen vaak meer gegevens dan alleen je behaalde watt, hierbij is je gewicht ook van belang
  9. allard

    allard Active Member

    Maar de vraag was of het uitmaakt wie er op de tacx zit voor het bepalen van het vermogen. Dat maakt dus niet uit.

    Het gewicht is vooral van belang bij het versnellen. Daar is de benodigde kracht voor een versnelling namelijk evenredig met het lichaamsgewicht, dus 2x zo zwaar, 2x zoveel kracht nodig voor dezelfde versnelling.

    Als je op snelheid bent, is je gewicht minder van belang. De weerstand wordt (bij schaatsen) namelijk niet door gewicht, maar vooral door frontaal oppervlak bepaald(luchtweerstand). Dit betekend vaak wel dat mensen die zwaarder zijn vaak ook langer of breder zijn, dus wel wat meer weerstand hebben, maar dat resulteert absoluut niet in een evenredige vergelijking.
    Op het vlakke heb je daarom weinig aan de verhouding watt/kg.

    Als je daarentegen gaat klimmen met de fiets, moet je tegen de zwaartekracht opboksen. Die kracht is wel afhankelijk van je gewicht, immers Fz= 9.81 x gewicht. Daar is het dus weldegelijk van belang hoeveel vermogen je per kilo kan leveren. Daar bepaalt die verhouding grotendeels wie het snelste boven is, want de luchtweerstand is bij klimmen vaak te verwaarlozen.
  10. Archi

    Archi New Member

    @ allard.
    Grotendeels ben ik het wel met je eens. Toch niet helemaal. Je weerstand wordt wel grotendeels door de lucht bepaald maar zeker ook door de ijsweerstand. Hierbij is je gewicht wel van belang. En dus ook je watt per kg.

    Hierbij te vermelden dat er eerder in deze topic vanuit gegaan werd dat je 100% van je watt op het ijs kwijt kan. Dit is natuurlijk nooit het geval, wat schaatsen ook zo'n mooie sport maakt. Je kunt zo sterk zijn als een beer maar voor geen meter kunnen schaatsen. De effectiviteit van je afzet bepaald in de grootste mate hoe hard je gaat op het ijs.
  11. Schaatsfan86

    Schaatsfan86 Active Member

    En dat maakt volgens mij deze hele discussie een beetje nutteloos. Een 10km train je dus het beste op het ijs. Je kunt wel op een tacx trainen, maar je gebruik toch andere spieren. Ook al kun je een bepaalde tijd een bepaalde hoeveelheid watts fietsen die overeenkomt met een 10km, dat garandeert niet dat je dat op het ijs ook vol houdt.

    Ik kan bijvoorbeeld wel een uur hardlopen, maar niet een uur lang met hetzelfde vermogen schaatsen. De spiergroepen die ik bij schaatsen gebruik worden niet allemaal met hardlopen getraind.
  12. DutchChili

    DutchChili Member

    Dit is een heel oud draadje maar ik vind hem wel leuk en interessant.
    Een goede schaatser kan wel iets dieper zitten en daarmee een lager frontaal oppervlak hebben dan in de berekening is meegenomen. Ook kan een modern schaatspak een betere Cw waarde opleveren. Nu, 12 jaar na de discussie, is het goede nieuws dat het minder zwaar is dan toen :)
    In de berekening mist volgens mij nog het effect van de middelpunt zoekende kracht in de bochten. Daardoor wordt de totale vermogensbehoefte aanzienlijk groter. Het gaat hier om de kracht die nodig is om te blijven staan. Ook zal de wrijvingscoefficient groter worden.
    Als je wilt ervaren hoe zwaar het is en of je de toppers kan bijhouden is de simpelste methode denk ik: probeer maar een paar rondjes van 10 km / 14 minuten te rijden :)
    Succes!
  13. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Een soortgelijke vraag staat hier uitgewerkt. De eindtijd van de schaatser is 13:20 plus het verlies uit de opening (3-4 sec). Zo komt er 318 W uit.
    Het vetgedrukte is de vergeten term in de natuurkunde van het schaatsen! Analoog aan het hardlopen moet je je eigen gewicht dragen en dit kost inderdaad flink wat vermogen. De term is: c_schaats*m*v waarbij c_schaats een constante is die geschat moet worden. Als ik wat voorbeelden doorreken van topschaatsers op de 10 km, kom ik op waarden uit die globaal liggen tussen de 0.10 en 0.20, afhankelijk van de gekozen C*A waarde (aerodynamica/frontaal oppervlakte) . Als uitgangswaarde zou ik 0.15 nemen. Dit is dan het gemiddelde voor een hele ronde, waarschijnlijk is de waarde in de bochten groter en op het rechte eind kleiner.
    In het rekensommetje levert dit een extra benodigd vermogen op van 0.15*75*12.5 = 141 W. Totaal nodig: 458 W, ofwel 6.1 W/kg. De gewichtsweerstand is dus zo'n 30% van het totaal. Voor langzamere schaatsers (rond de 30 km/h) zal dit richting de 50% gaan.
    fransvanbakel en DutchChili vinden dit leuk.
  14. dsdevries

    dsdevries Active Member

    Er zijn nog twee grote verschillen met fietsen.
    1. De beweging is veel statischer. Waar je fietst met een cadans van gemiddeld 90rpm wissel je bij schaatsen slechts 1 tot 1.5 keer per seconde van been.
    2. De kniehoek is veel kleiner bij het schaatsen. Door het hefboomprincipe is de belasting op de spier veel hoger bij een kleinere kniehoek. Bijna iedereen kan wel een paar minuten rechtop staan op 1 been, maar niet veel mensen houden het langer dan 30sec vol bij een kniehoek van 90graden.
    fransvanbakel vindt dit leuk.
  15. DutchChili

    DutchChili Member

    Die topschaatsers zijn best wel sterk :)

Deel Deze Pagina