Over het lijntje .... echt voordeel?

Discussie in 'Lange baan' gestart door ducati996, 11 jan 2009.

  1. Hitman

    Hitman New Member

    Bij mijn weten zijn er banen met verschillende bochtdiameters welke NU dus al een andere race op leveren?
    Het grote verschil is: Je start een paar meter eerder voor de bocht en je eindigd een paar meter eerder. En dat train je nu al als je de 1000 meter oefend. Ik zie daar het grote probleem niet. Maar ik kan dan ook niet schaatsen. Maar ik onderbreek je. Dit was één reden.
  2. Schaatsfan86

    Schaatsfan86 Active Member

    Ja, ik had beter 'om een andere schaatstechnische reden' neer kunnen zetten want meer kan ik niet verzinnen eigenlijk. :oops:
  3. Passion-for-Skating

    Passion-for-Skating Well-Known Member

    Ik kan allemaal niet bepalen wat wel of niet handig is, maar jouw argument houdt niet echt standt. Het gaat om de start van de 3.000m/5.000m en de 10.000m
    Veel mensen die die afstanden rijden starten/oefenen weinig tot niet op de 1.000m

    Ik vind wel pertinent dat er IETS moet veranderen. Of de regel moet eruit voor de 1e bocht, of een waarschuwing of de start elders of...
  4. spietjuh

    spietjuh New Member

    1000 meter wordt voorgetrokken.

    Weet iemand eigenlijk waarom de 1000m finish halverwege de baan is? Als dit namelijk niet zo zou zijn (en de uitzondering is vreemd) zou je ook net voor de bocht starten met dezelfde nadelen als bij de 3, 5 en 10k. Misschien worden hier de sprinters voorgetrokken op de stayers?

    Maar goed, mijn mening zou zijn, goed idee, verplaats de finish naar halfverwege het rechte eind. Ik geloof ook niet dat de tijden van de lange afstanden er nu enorm door beïnvloed worden. Het weegt zeker niet op tegen de nadelen die starten in de buitenbocht geeft in tijd voor slow starters.

    Groeten Piet
  5. Hitman

    Hitman New Member

    Re: 1000 meter wordt voorgetrokken.

    Misschien sneller doordat er minder of geen tussenslagen nodig zijn in de eerste bocht. (en daar gaat hjet om)
    De tijden zijn ook door de kleding en de klapschaats onvergelijkbaar gewordenen. Ik zie dan nog steeds geen argumenten om die drie afstanden niet OOK op de 1000 meter startplaats en finish plaats uit te voeren. (overigens bepleit ik dit niet; heb daar geen voordeel aan. Ik vind het alleen een leuk onderwerp omdat ik dit al zoveel jaren hoor zeggen.)
    Blijft over: De race indeling te veel zou veranderen en dat dit een reden zou zijn om het niet te doen. Ik heb hier geen kennis over en kan dit niet als argument voor of tegen gebruiken. Hopelijk kan iemand anders dat wel?
  6. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Wat een onzin dat door een andere startplek de race zou veranderen. Wat je nu vaak ziet is dat waneer de ene schaatser sneller opent, de andere vaak een snellere eerste ronde rijdt om er weer naast te komen.
    Daarmee is het effect al meteen weg. Op het eind heb je dan een iets korter rechter stuk, maar dan is het toch ieder voor zich.
  7. proeme

    proeme Well-Known Member

    excuseer me het bumpen van een oud topic, maar dat leek me beter dan iets nieuws openen voor 1 vraag. Door te zoeken op 'lengte binnenbaan' kwam ik hier terecht.

    Ik vroeg me namelijk af: waar is die 400m van een 400m-baan gemeten?
    En specifieker: als je steeds de binnenbaan rijdt (dus niet wisselen. En ik bedoel niet de inrij-baan, maar de binnenste wedstrijdbaan), hoe lang is dan een rondje?
  8. Tjark

    Tjark Active Member

    Even uit mn hoofd wordt de afstand gemeten op een halve meter van de lijn. Rij je dus tussen die halve meter en de blokjes, dan rij je dus korter.

    Ook uit mn hoofd moet de 1e wedstrijdbaan 4 of 5 meter breed zijn. Dus rij je 1 bocht niet in de 2e baan, dan rij je dus pi*5 meter minder (halve cirkel). Dat is dan 15.7 meter minder dan 400 meter.
  9. proeme

    proeme Well-Known Member

    ok, dat scheelt niet idioot veel dus. Dank.
    Daniel vindt dit leuk.
  10. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    De baan is 4 meter breed. Dus het is 4*pi(). En als je binnenbaan rijdt is dat ook iets korter dan met een kruising. Op de kruising ga je 4 meter opzij. Dat is op ongeveer 113,5 meter. Met pythagoras kan je dan uitrekenen hoeveel dat totaal scheelt.
  11. Celebithil

    Celebithil Active Member

    proeme vindt dit leuk.
  12. McSmit

    McSmit Active Member

    Altijd leuk om dat plaatje te zien. Het plaatje heb ik zelf ooit gemaakt voor Wikipedia. Ik vond toen dat de ISU een waardeloze versie had. Dat vonden ze blijkbaar zelf ook.

    Afstand = 2 x rechte einden + 2 x binnenbaan (2 x pi x r)
    Straal 25m:
    2 x 113,57 m (rechte einden) + 2 x 3,14 x 25 = 384,14 m
    Straal 25,5m:
    2 x 112 m (rechte einden) + 2 x 3,14 x 25,5 = 384,14 m
    Straal 26m:
    2 x 110,43 m (rechte einden) + 2 x 3,14 x 26 = 384,14 m
  13. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    ik heb de site doorgespit, vond het eerst al storend dat het veel eerder al uitgebreid wordt uitgelegd, maar veel later, op pag 40 , dan nog met de laatste details.
    Ik zie wel van alles staan, maar de toevoeging van de halve meter uit de blokjes niet.

    Het lijkt me met name van belang in de hele discussie, die we al eens eerder hadden, over wat nou sneller is: de bochten of het rechte eind.
    Met een meting een halve meter ruimer rijd je dus eigenlijk in de bochten minder ver, per bocht is dat 1,57 meter.
    Dat is 2%. OK, dan valt het nog mee. De vraag of bochten sneller zijn is met name van belang in het vraagstuk of een extra slag na de bocht nou wel effectief is of niet. Een vraagstuk overigens dat sinds de aanscherping van het binnen de lijntjes blijven weer in relevantie is afgenomen.

    Dat je in de bocht altijd een stukje buiten de blokjes moet blijven, dus dat je beter dit niet op nul kunt stellen ( maar dan toch op bijv 20 cm) is niet relevant, immers, bij het uitwaaieren van de bocht om een extra slag te doen maak je óók meer meters.
  14. Celebithil

    Celebithil Active Member

    Die "halve meter uit de blokjes" is behoorlijk verborgen maar toch zichtbaar op het plaatje van blz. 40 als de maat 0,50 helemaal onderaan (van het verschil tussen de rode blokjes lijn en de gestippelde blauwe lijn). In de maten van blz. 41 staan er voorbeelden met "radius inner curve 25m" en vervolgens de afstand door de binnenbocht berekent als 25.5*pi (impliciet dus een halve meter meer nemend).

    Verder staat het expliciet op blz. 42 in regel 227, artikel 2: "The measurement of the track shall be made half a meter outside the inner edge."

    Ik zal niet willen beweren dat het document het toonbeeld van helderheid is, maar het staat er in.
    Nogevendit en McSmit vinden dit leuk.
  15. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    ja, je hebt helemaal gelijk. Waarom zag ik dat niet ?
    Ik denk....het plaatje was erg slecht leesbaar, en heb ik even terzijde geschoven. Bij de berekening staat het er meer impliciet. duidelijk te lezen voor iemand als ik, maar je leest erover heen als je de tekst, toch vrij omvangrijk, scant.
    En dat gebeurde ook bij het laatste, ik was echt op zoek naar het cijfetje 0.50 o.i.d, en miste dus de uitgeschreven tekst half a meter.
    Zo zie je maar, heb ik net het scannen goed onder de knie (nou ja, jaar of 15), moet k het weer afleren.

Deel Deze Pagina