overkomen

Discussie in 'Techniek & training' gestart door rmbreukelman, 20 jan 2010.

  1. rmbreukelman

    rmbreukelman New Member

    Hallo,

    Ik zet met het volgende probleem,
    Tijdens het schaatsen op de rechte stukken heb ik altijd last dat mijn rechter schaats als het ware iets weg glijd.
    De schaatsen zijn scherp en de ronding is 22 meter (controleer ik regelmatig)
    Het onstaat volgens mij doordat ik de schaats precies recht op het ijs heb staan en daardoor gaat glijden.
    Om te voorkomen dat de schaats gaat glijden moet ik waarschijnlijk iets meer overkomen naar rechts.
    Nu is mijn vraag hoe kun je zoiets veranderen en oefenen/ trainen.

    Richard
  2. kavee

    kavee Member

    Bij het normale lopen of wandelen doe je bij elke stap twee dingen:
    - je zet af met de afzetvoet
    - het andere voet (in de lucht) gaat alvast een stukje in de goede richting

    Bij schaatsen moet je niet al te actief zijn met die voet in de lucht. Naar voren zetten kan wel enigszins, maar naar opzij zetten is niet juist.
    Zet de 'voet in de lucht' voor je gevoel onder je neer en vooral niet opzij.

    Een aardig voorbeeld in dit opzicht is Diane Valkenburg op het rechte eind.
    Haar linkervoet wordt netjes onder het lichaan geplaatst. Haar rechtervoet daarentegen lijkt een zijwaartse schuiver over het ijs te maken voordat ze gaat glijden op dat been. Daardoor komt ze met links wel over, maar met rechts niet.
    Ze schaatst overigens wel hard, hoor.

    Verder kun je nog de schaats van je rechtervoet iets naar binnen verplaatsen, als dat tenminste bij jouw schaatsen mogelijk is. Een paar millimeter is al genoeg om het effect te voelen dat je gemakkelijker overkomt.
  3. Tjark

    Tjark Active Member

    Probeer ook juist bijvoorbeeld bij het uitrijden telkens op de buitenkant van rechts te staan. Je (lichaam) moet leren dat op het buitenkantje staan een normale positie is. In het begin is dat voor veel mensen eng, maar blijf dat oefenen. Je kan bv ook oefenen door op het rechte eind tijdens het uitrijden, om en om over te stappen. Direct na een overstap, met bv linkerbeen over 't rechter (dus de 'verkeerde' kant), sta je met rechts op de buitenkant. Probeer dan zo rustig mogelijk het linkerbeen terug te halen terwijl je dan dus op 't buitenkantje van rechts blijft staan. Dit soort oefeningen zorgen ervoor dat je met rechts steeds meer vertrouwd wordt.

    Uiteindelijk is 't dan ook wat Kavee zegt, eigenlijk zo weinig mogelijk doen met je rechter been tijdens de plaatsing in zijwaarte zin. Wat ook kan helpen is eens extra hard met links afzetten, terwijl je wel je rust met je rechterbeen bewaart om je zo net even dat extra tikje te geven om 'er overheen' te komen. 'er overheen' komen staat tussen quotes omdat je natuurlijk niet jezelf over je been heen moet zetten uiteindelijk, maar gewoon je been onder je navel moet zetten (en niet buiten je navel dus)
  4. rmbreukelman

    rmbreukelman New Member

    Kavee en Tjark bedankt voor jullie reacties, hier kan ik iets mee.

    Richard
  5. schaatsbart

    schaatsbart Member

    hallo ijsvrienden!
    mooie vraag, ik herken t "probleem".
    Ik schaats pas 5 jaar, en met steeds toenemend plezier, en ja t is ook heerlijk om over te filosoferen; dingen onder de loep te nemen, enz.
    Maak er een doel van dit seizoen, goed waarnemen wat t volgens jou kan zijn.
    Elk seizoen begin ik bij m,n voeten, en dan naar boven enkels etc; Staan, en vul maar aan!Doel soepel worden , krachtig, lenig en compact. En altijd observeren, noem t ZEN, of wat je wil.
    Een golfinstructeur benaderde zijn trainingen vanuit de biomechanica, en daar heb ik erg veel aangehad; besef t maar eens bijvb; Dat de eerste prioriteit van he lichaam is om IN ALLE omstandigheden balans te bewaren, de rusteloze zenuwachtige en veeleisende speler is alshet ware, als een onwetend kind die bijvb alleen maar hard en ver wil slaan! Deze wetenschap heeft voor mij heel praktisch gewerkt, borrelde ahw vanzelf op toen ik met schaatsen begon, en is sturend in mijn leerdoelen zeg maar! Niet teveel te gelijk, dat corrigeert zich vanzelf als je te veel wilt. t is toch ook zelf invoelen, finetunen!

    Ik weet t , t is geen direkt antwoord op de vraag, maar misschien op enigerwijze .... nuttig!
    veel plezier, groet bart
  6. henk bos

    henk bos New Member

    Hallo Richard,

    Ik kwam bij bij toeval je vraag tegen. Op mijn website heb ik een stukje geschreven over overkomen.
    http://topskating.nl/techniek/overkomen.html
    Ik ga daar in het kort in op de andere kant van het overkomen. Wat is het en wat is het nut ervan?

    Groeten,

    Henk
  7. schaatsbart

    schaatsbart Member

    hallo henk,
    bart hier, ipv richard voor wie eigenlijk bedoelt.
    dit onderwerp houdt mij momenteel ook sterk bezig. Iedereen zegt hier goeie dingen, vult lekker aan.
    heb net jou artikel overkomen gelezen: het eigenlijk loze moment, bijkomend nadeel van het overkomen, want in feite kun je alleen snelheid ontwikkelen door vlak te staan , te glijden!

    Goed dat je zegt; kort houden dus!
    het moment van optimale overdracht van energie , links naar rechts, en vice versa, met optimaal nut van kracht voor t glijden(snelheid).
    De inzetsteek(buitenkant schaats)is het overdrachtsmoment, met rechte voet( behoud van kracht)van de verplaatsing van het lichaamszwaartepunt van het ene naar het andere been.
    T is helder voor mij, wat t nut is!
    groet bart
  8. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Dèja vu..


    Ik kan zo iets opbraken waar je zegt dat je niet geforceerd op de buitenkant moet staan... Het doel bepaald het middel in dit geval. Als je al goed schaatst moet je niet op de buitenkant geforceerd gaan staan. Als je aan het oefenen bent er bekend mee te worden, die buitenkant (dat probeer ik zelf ook nog die enkele keer dat ik schaats) dan kan je er wel geforceerd op gaan staan.

    Met skeeleren deed ik dit ook en dat werkt wel ja.
  9. Tjark

    Tjark Active Member

    Je moet ook niet geforceerd op de buitenkant staan, al helemaal niet door bv je enkel te knikken.

    Ter verduidelijking een schematisch plaatje met een achter of vooraanzicht.
    De blauwe stippellijn is de loodlijn
    De rode stippellijn is de balanslijn. Als deze parallel/gelijk is aan de balanslijn, dan blijf je staan en val je niet om.
    Dan hebben we nog een romp met lichaamszwaartepunt (kleine rondje), been en voet/enkel-stuk.

    [​IMG]

    Bij 1. kun je zien dat je niet in balans bent. Je been zit aan 1 kant van je lichaam (dat is nou eenmaal fysisch zo :) ). Staat deze recht onder z'n bevestigingspunt en is je romp recht, heb je geen balans, zie rode lijn.

    Bij 2. zie je iemand die zijn enkel knikt. 't aangrijpingspunt ligt nu wel op de loodlijn en de balans is er dan ook. Dit is echter _niet_ wat je wil hebben. Je wil je enkel recht hebben staan in 't verlengde van je onderbeen.

    Bij 3. zie je de optie die de meeste beginnende schaatsers kiezen: met hun bovenlichaam (romp) overheen gaan hangen waardoor de lichaamszwaartepunt verplaatst wordt. Dit is zeker niet mooi, want je kan je voorstellen dat bij 't balans zoeken op 't andere been de schouders weer helemaal de andere kant op gaan.

    Bij 4. zie je de juiste oplossing: de romp blijft recht, je enkel blijft recht maar je been staat schuin onder je en omdat je enkel dus recht is, moet je op de buitenkant van je ijzer gaan staan. Nu heb je balans op de juiste manier.

    4. kun je dus ook heel prima doen tijdens het uitrijden _zonder_ 2. dus te doen!!! Dus forceren moet zeker niet, maar ga iig niet als je 't wil leren op 2 benen staan en zo niet aan je balansgevoel werken. :)
  10. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Tjark , je bent een goede leraar, bedankt voor je concrete aanwijzingen.
    Misschien zijn dit ook een aantal controle punten voor het ontwikkelen van efficientie in balans.

    1,maximale druk op je schaatsen: steevast achterop zitten, je kunt het effekt onderzoeken, meer grip, meer controle en rust in benen, en romp stil, het lichaamszwaartepunt blijft dus achter!

    2. beginners handhaven hun balans( dat dus nog geen echte balans is) door op hun binnenkant van de ijzers te staan vanwege de grip, moet je eens opletten wat een onbehaaglijke krachten in je benen en voeten, die zijn voortdurend bezig met het handhave van balans, dat kost dermate kracht, die helemaal niet benut wordt voor het glijden. alle spieren zijn zo drukdoende dat er geen stabiliteit onstaan kan, extra vermoeiend en veel pijn. knikkende enkels, en overkomen is ECHT onmogelijk.
    Waar je volgens mij veel aan hebt, volgende punten.
    let op wat er met je VOET gebeurt! Dus IN je schoen;, je ontwikkelt stabilitiet in het staan, als je in je schoen merkt dat je je voet leert afwikkelen, via de fysiologische bouw van je voet, en dat is via hiel recht, dan buitenkant van je voet naar voren, en opvangen met voorvoet.Denk aan lopen.
    Dit kun je volgens mij pas goed, als je been ook volgt( noem dit bovenop komen), die is het verlengde van je voet, daar komt t lichaamzwaartepunt( navel boven voet), eindelijk ervaar je je buitenste been spieren als krachtige dragers. nu gaat t glijden pas echt op een meer ontspannen wijze, en dat gevoel moet je gaan uitbreiden. gelijkmatige slagen steeds in balans, want balans daar draait het om!: meer stabiliteit in heel je lichaam, je lichaamshouding gaat zich beter ontwikkelen, zo ook je spierenstelsel, je botten en gewrichten.

    Ik zag gisteren een mooi you tube filmpje van fabris training in Inzel! wat een panter! Zie die kalmte, die zo kenmerkend is voor langeafstandrijders, sven doet t ook, maar fabris vind ik zo,n schoolvoorbeeld voor t ontwikkelen van een ontspannen slag! Slowmotion haast, maar wel 52 km p\u. Tjarks filmpje in luctris, is ook zo,n mooi voorbeeld.

    3 Volgens mij ook erg belangrijk! Blijf bij je onderwerp, houd t overzichtelijk, t groeit, kijk er maar naar en geniet ervan. t komt tussen de oren!
  11. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Van bovengenoemde website Henk Bos:
    Dat is toch leuk nu nog even te zien. Toen ik hier pas meer van leerde, ben ik uitgebreid video gaan analyseren, en zag ik de heren helemaal niet zoveel overkomen. Ik snapte het dus niet zo. Was dat natuurlijk net een WK sprint toen..

    Met het afgelopen natuurijs kreeg ik na lange tijd (4 uur) toch wel veel last van vermoeide enkels. Net als mijn schaatsmaatje overigens. Op natuurijs moet je nl altijd veel sturen om scheuren heen, of juist om er dwarser over te rijden. Slechtere stukken zorgen voor meer trilling en meer noodzakelijke correctie voor evenwicht
    Is het sterk overkomen op natuurijs daarom misschien af te raden als je (hele) lange tochten wilt rijden ?
  12. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Das dus de fout die veel schaatsers maken! Ze houden altijd vast aan lange slagen. Als ik slecht dreig uit te komen bij een scheur of ander obstakel, maak ik even een korte tussenslag (net zoals bij het inlinen). Voordeel is dat je even de spanning van je spieren haalt.
  13. schaatsbart

    schaatsbart Member

    als je maar ervaart wat ,t bovenkomen voor je doet: Dat maakt het schaatsen veel ontspannender! Henk Bos maakt denk ik terecht de opmerking dat t overkomen(zover en zoveel mogelijk) helemaal niet gewensd is, niet efficient, maar dat wordt in de berichten hier ook niet beweerd!
    Geen wonder dat je na 4 uur schaatsen pijn in je voeten krijgt!
    Het sturen wordt vooral bepaalt door het insteken van je schaats( nieuwe glijbeen).
  14. Jelman

    Jelman New Member

    Tjark schreef een paar stappen terug, hoe het moet. Met name de balans is door de tekeningen erg duidelijk uitgelegd, Tjark. Door de tekeningen is me echter ook duidelijk geworden dat ik er nog lang niet ben. (Ik ben de gene die een tijdje terug riep "ik kan het"). Daarmee bedoelde ik eigenlijk dat ik d.m.v. het valmoment en het bijzetten van het tweede been, gebruik maak van de kracht die ontstaat door het valmoment, waardoor ik ineens veel meer rendament kreeg uit elke slag. Tevens had ik gelijk veel meer snelheid en was er veel meer balans. Maar bij het overkomen zit ik nog veel te veel te compenseren met het bovenlichaam (met m'n schouders zorg ik er voor dat ik in balans boven de schaats kom). Ik weet dat het nog lang niet goed is.
    Afgelopen weekend zag ik bij de E.K in Colalbo de Noorse Mari Hemmer die volgens mij op voortreffelijke wijze, met haar heup boven de glijschaats komt en met haar lichaam recht vooruit blijft. Zo zou ik het in elk geval wel willen.
    Ik blijf oefenen en elke week gaat het beter.

    Succes allemaal en veel plezier met schaatsen.
  15. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Hallo jelman,
    leuke enthousiaste reaktie! zo te horen geniet je van het schaatsen!
    groet bart.
  16. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Hoe zit dat met overkomen en (o jee, nou ga ik vloeken in de kerk) van die hockeyschoenschaatsen ?
    Ik rijd zelf gewoon op echten hoor, maar krijg het niet goed uitgelegd aan mensen die zweren bij zo'n lekkere vaste schoen (incl bijpassende spijkerbroek). En dan zeg ik dat dat geen echt schaatsen is, maar ja dat vinden zij dan weer van wel...Maar overkomen lijkt me lastig, diep zitten trouwens ook, en bochten...
  17. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Hoi :D ,
    tja, als je de beide messen vergelijkt, en je zegt dat de ene schaats voor lange baan schaatsen is, en de andere ontworpen voor korte wendingen, dan denk ik dat iedereen de juiste keuzes maakt. Waar jij meters maakt door te glijden, zal t slagen tempo bij ijshockeyschaatsen vele malen hoger zijn! Dat zal voor die ijshockeyschaatsers gauw saai worden. Verschillende disciplines , en verschillende technieken!
  18. Alwin72

    Alwin72 New Member

    Nogevendit bedoelt de combinoor volgens mij. Combinoren lenen zich mi niet voor technisch rijden. Je kunt niet diep zitten, schoen is te lomp om hard door de bocht te gaan etc etc. Overkomen lijkt me lastig met zo'n schoen. Onmogelijk zal het niet zijn maar kan me niet voorstellen dat het lekker schaatst. Ik denk echter dat de meesten die met zulke schaatsen rijden zich daar niet druk om maken. Die willen comfortabel een paar rondjes rijden.
  19. schaatsbart

    schaatsbart Member

    ja, alwin, denk dat je gelijk hebt, zal de combinoor wel zijn die nogevd bedoelt! Dat lijkt mij ook totaal anders voelen! meer een comfortabel vervoermiddel, dus! MWAH!!, nee nogevd houdt het maar bij echte schaatsen, ongeacht de omstandigheden baan of natuurijs! :wink:
  20. Rinus

    Rinus Member

    Ik heb mijn eerste rondjes op kunstijs op combinoren geschaatst. Door de harde schoen kan je je voet niet strekken in de bochten en ueberhaupt niet diep zitten. Echt hard ga je dus niet en de techniek die je kan toepassen is zeer beperkt. Verder zijn er behoorlijk wat lage kwaliteit combinoren op de markt, die ook lang niet altijd goed zijn voor je techniek.

    Comfortabel is het echter wel en met een beetje geluk ook nog lekker warm.

Deel Deze Pagina