:shock: Halllow! Vanmiddag mijn ijzers even de jaarlijkse 'kerstronding' laten geven bij stehmann in zaltbommel, zoals altijd weer super geholpen en tijdens het klaar terwijl u wacht wat intressante onderwerpen besproken. Één daarvan ging over het nieuwe ijzer van de duitsers. Het schijnt namelijk dat onze ooster-buren dit weekend al aan de start verschijnen met een carbon frame dat maar liefst 200 gram(!) lichter is. Even ter verduidelijking, een viking sprintset weegt ongeveer 2x350 gram, dus totaal 700gram. Hierop is door gebruik te maken van carbon (buis, brug en zelfs de potten!) naar zeggen 200 gram winst op gemaakt! Ik ben benieuwd, of we dit inderdaad dit weekend zowel op de olympische spelen terug gaan zien. Als dit werkelijk zo is, hoe hebben ze dit zolang geheim kunnen houden en is er zomaar over te stappen van de gewone buis op een (naar mijn denken) stijvere carbonne uitvoering? :?: Daghor!
Ik heb zelf carbon buizen en het is leuk dat het zo stijf is maar je moet de kop er goed bijhouden, beetje te weinig druk achterop en ze gaan aan de wandel... Ze zijn wel duidelijk lichter maar of het zo verstandig is scharnier en brug ook van carbon te maken.. Er komen nogal wat krachten op en houdt dat???
Ik vraag me altijd al af, waarom wordt de brug niet in de schoen geintegreerd. Een versteviging in de zool van de schoen én een brug van de klapset is immers dubbelop. Tevens vraag ik me al een tijdje af waar Annie Friesinger op rijdt, dat zijn geen vikings volgens mij.
Ik dacht dat de schoenen van Friesinger custom-made modellen zijn van k2 (of zit ik er nu heel ver naast). De ijzers... eigenlijk geen idee, moet maar eens goed kijken..
Omdat je dan je ijzers niet meer kunst verstellen onder je schoenen. Hele kleine afwijkingen kunnen al veel invloed hebben op hoe je schaatst en hoe het voelt. Als je ze dus niet kunt verstellen moet je wel heel goed weten hoe je ze moet plaatsen en moet je ook zeker weten dat de schoen waar ze onder zitten precies hetzelfde zit als de schoen en ijzer combinatie die je als richtpunt gebruikt. Volgens mij niet te doen, en als je er een mm'tje naast zit kun je er niks meer mee.
Toch konden we vroeger wel overweg met de Viking Special, die zat er toch wel behoorlijk vast onder De Viking Marathon-serie en Raps waren de eersten dacht ik die wat te stellen hadden...
Sorry Reitse hier moet ik even corrigeren: volgens mij waren deKrienbuhl de eerste die verstelbaar waren, ok alleen in de lengterichting je kan trouwens wel heel gemakkelijk de ijzers wisselen. Viking kwam volgens mij daarna met de blackies die ook verstelbaar zijn. Krizz
heb gehoord dat viking ook met een nieuwe brug gaat komen die de onderstellen lichter maakt. weet iemand meer??
Dat klopt inderdaad, maar ik denk dat weinig (top) schaatsers nog terug willen naar die tijd. :wink: Materiaal is nu eenmaal veel belangrijker geworden, de topschaatsers gebruiken zelfs voor verschillende banen verschillende 'instellingen' van hun schaatsen.
Volgens mij staat er een foto achterop de Schaatssport. Update schoen en kijk goed naar de beugel van de klapset....
Als jij het zegt Krizz geloof ik je meteen! Ik ben niet zo bekend met de schaatsen van meneer Krienbuhl, weet alleen dat de beste man behoorlijk innovatief was/is (?)
Ook al zit een deel van de klapset vast aan de schoen, dan zou er nog eenvoudig een zijverstelling mogelijk kunnen zijn, die je bijvooorbeeld m.b.v. een schroef kunt verstellen. De klapset is inmiddels al enige tijd weinig verandert. Is er dan geen fabrikant die niet 1 maar direct 2 stappen voorwaarts wil en echt met iets revolutionairs komt?
Naast deze nieuwe klapset en Nagano schoen kan je tegenwoordig ook echte custommade schoenen bij Viking laten maken. Niet alleen voor toppers.... Hierbij word dan ook een mal van je voet gemaakt via een vacuum/gips methode. Krizz