Profil of Pilot binding

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Sietse, 16 feb 2010.

  1. Sietse

    Sietse New Member

    Het valt mij op dat er schaatsers zijn die aan de achterkant van hun "toerschaatsen" elastiek hebben bevestigd wat om de langlaufschoen loopt zodat de schaats beter terugklapt.

    Het gaat hier om schaatsen van het type Zandstra (Tango of Delta), Almgrens, Freeskate, etc. waarop een binding is gemonteerd van het type: SNS Pilot Equipe Skate van Salomon. Dit type binding heeft een dubbele bevestiging met de (Pilot) schoen waardoor er een prima verbinding is voor het maken van de schaatsbeweging. MAAR, de schaats klapt niet voldoende terug doordat het veermechanisme pas goed werkt als de schoen meer dan 30 graden losgeklapt is van de schaats. Dit is typisch voor het ontwerp, een sterkere veer zal het probleem nooit verhelpen (zelf getest). Al in 1998 schreef Schweigman in de nieuwsbrief van Amgrens import: "Het Pilot-system van Salomon hebben wij eind vorig jaar reeds uitgebreid kunnen testen op het ijs en wij vinden het geen duidelijke verbetering voor het schaatsen. De schaats klapt zelfs moeilijker terug."

    Een binding van het type: SNS Profil Equipe Classic van Salomon heeft 1 bevestiging met de schoen en heeft een rubber wat tegen de neus van de langlaufschoen drukt (rubbers zijn er in verschillende kleuren/samendrukbaarheid). Dit systeem zorgt er wel voor dat de schaats tegen de schoen terugklapt waardoor er een betere controle is over de schaats.

    De meeste Pilot schoenen passen ook op de Profil binding (daar zit een uitsparing in waar de tweede verbindingsstang invalt). Een Profil binding koop je voor 25 euro bij www.globetroter.de en is makkelijk zelf te bevestigen.

    Ik ben overgestapt naar de Profil binding waardoor het schaatsen sterk is verbeterd. Tot zover mijn ervaringen. Graag lees ik jullie ervaringen over voor- en nadelen van het Pilot en Profil binding systeem.
  2. Pigion

    Pigion Member

    Interessant onderwerp. Ik rijd tot dusver op vaste lage noren, doch heb op natuurijs wat moeite met minder goed ijs. Dat heb ik gisteren weer gemerkt op het Lauwersmeer. De punt van de schaats loopt vast in oneffenheden, heeft mischien te maken met de leeftijd. Op het goede ijs van het Schildmeer ging het gesmeerd. Het gaat niet meer zo krachtig /lenig als vroeger. Samenvattend kom ik tot de conclussie dat een warmere schoen welkom is doch ik heb geen behoefte aan een klapmechanisme. Dat werkt m.i. contra productief met schaatsen op slecht ijs. Als de schaats vast loopt wil ik een stevige punt voorop, waar ik niet overheen duikel.
    Ik voel dus ook veel meer voor de Profil binding en misschien ga ik wel over naar een geheel vaste schaats. Dat past beter bij mijn doel: natuurijsschaatsen, tochten maken, lekker ontspannen.
    Pigion
  3. Sietse

    Sietse New Member

    Wil je een zeer stevige schoen en een stijf klapmechanisme dan is het mogelijk om op Almgrens de BC of XADV (van Salomon) bindingen te monteren. De binding heeft een zeer stijf rubber op de neus. Tevens leverde Almgrens een hakbevestiging (constructie met metaal en klitteband) waardoor het klappen volledig kan worden uitgeschakeld (ideaal op zeer slecht ijs). Omdat de BC bindingen wat breder zijn dan de Pilot of Profil heb je een iets bredere schaats nodig (Zandstra's zijn dan te smal). Er zijn ook X schoenen die een hoge enkelsteun geven. Zo'n schoen heeft een stevig profiel aan de onderkant waardoor het niet meer glibberen is tijdens het klunen op gladde besneeuwde oppervlakten (wat je wel hebt met de Profil of Pilot schoenen). Het schaatst heel luxe, stevig, warm, en is uiteraard zeer makkelijk met klunen. Op de site van www.almgrens.nl staan mooie foto's (click op type schaatsen) van de drie soorten bindingen (en schoenen).
  4. Hallo Sietse

    Ik rij ook met een profile binding. Ik gebruik een elastiekje omdat je dan tijden het openklappen (bij de afzet) van de schaats langer druk houd. Alleen het rubber blokje zorgt ervoor dat de schaats te makkelijk klapt en daardoor krijg je aan het eind van de afzet dat je je druk verliest. Het elastiekje zorgt voor tegendruk waardoor beter kan afzetten.
    Ook voor het weer aansluiten van de schaatst met de schoen werkt het beter.

    Groeten
    Pieter
  5. VvW

    VvW New Member

    Heeft iemand het "Go fast" systeem van Raps weleens van dichtbij gezien/bekeken. Hier is het klapmechanisme verder naar achteren verplaaatst en voorzien van een sterker veersysteem zodat het schaatsen meer op de normale klapschaats lijkt.
  6. Pigion

    Pigion Member

    @Sietse,
    Ik heb ven gekeken bij Almgrens, doch zag niet iets met klittenband. Misschien zelf te maken???
    Er zijn dus meer mogelijkheden. Ik hecht grote waarde aan een vaste schaats op natuurijs, doch de Almgrens met die hakconstructie en dikke schoen is wel weer erg stevig en ik vraag me af of je de voet wel voor- en achterwaarts kan bewegen. Dat is noodzakelijk als ook wel eens een beetje lager wil zitten tegen de wind in.
    Als ik de Salomon schoen ook achter kon vastzetten, zou dat een goede optie zijn. Een stukkje elastiek houd je niet tegen bij het voorover vallen.

    Zijn Swesskates en Freeskate identiek???

    @VvW
    Het Go Fast systeem van Raps valt voor mij af omdat het scharnierpunt verder onder de voet ligt, dus nog minder steun bij voorover vallen. De schaats ziet er ook niet uit dat hij gemakkelijk over oneffenheden loopt.

    Pigion
  7. Hallo Pigion

    Mijn ervaring is dat je op klapschaatsen makkelijker overeind blijft dan op vast schaatsen.
    Wat op beide schaatsen van belang is is dat je bij onevenheden erg goed achterop zit.

    Een groot voordeel van klapschaatsen is dat je er veel beter tegen (harde) wind in kan rijden.

    Groeten
    Pieter
  8. Pigion

    Pigion Member

    @Peter,
    Ik kan jouw beweringen niet staven met praktijkervaring. Ik heb echter goed op de lessen natturkunde en mechanica. Daar komt onweerlegbaar naar voren dat met het verschuiven van je kip-punt (bij klapschaatsen het draai-punt) de stabiliteit afneemt. Volgens mij wordt dit door eraren schaatsers op dit forum onderschreven. Dat je onder goede ijsomstandigheden sneller kan schaatsen met de klapschaats, is bekend en wordt daarom niet voor niets gepraktiseerd in de topsport.
    Voor mij is snelheid verhogen geen primair doel. Ik ga 1 x week naar de kustijsbaan om de schaatsvaardigheid te onderhouden en voorbereid te zijn op natuurijs. Daar heb ik ook weer met volle teugen van genoten. :D :D :D :D :D
    Vr. groet en graag volgend jaar weer een mooie ijsperiode
    Pigion
  9. VvW

    VvW New Member

    @Pigion

    Met alle respect, maar met jouw schaatservaring van 1x week ijsbaan, kan jij dit nauwelijks beoordelen.

    Tot een paar jaar geleden reed ik op natuurijs zonder veel gebruik te maken van het klapmechanisme. Op zich wel logisch want je verkort je slag en dan kom je er nauwelijks aan toe. Tegen de wind in kon ik met die techniek niet echt goed snelheid houden, maar vanaf het moment dat ik met de verkorte slag, sneller ben gaan terugsturen en daarmee meer klap ben gaan gebruiken, kan ik uitstekend tempo onderhouden tegen de wind in.

    Het voordeel van Kluunschaatsen zit 'm volgens mij hoofdzakelijk in de vorm van de punt van het ijzer i.c.m. het voordeel dat het T profiel waarin het mes gevat is, oplevert (beperkt wegzakken in scheur).

    Volgens mij is een huwelijk tussen klapschaats en kluunschaats de ideale combinatie zjn voor sportieve natuurijs rijders. Dus een schaats/skeeler schoen met een kluunonderstel en een Raps Go fast binding.
  10. Pigion

    Pigion Member

    Ik wil mij niet voorstaan op mijn schaatservaring, doch 2x Noorderrondritten gereden, 3 x Oldambtrit, 1 x Noorwesthoek (85 Km) en vele andere tochten in de 3 Noordelijke Provincieën, mag er zijn. Dit jaar helaas niet verder gekomen dan 150 km op natuurijs. Zoals ik reeds heb geschreven, stabiliteit gaat voor mij boven snelheid en tegen de wind inschaatsen was en is voor mij niet echt een probleem met vaste schaatsen, ook niet met de houten schaatsen (2 x Noorderondritten, 2 x Oldambtrit). Gewoon zoals wij Groningers zeggen: "Kop d'r veur holl'n" of in A.B.N. doorzetten.
    Pigion
  11. jasper

    jasper New Member

    Techniek zal ook wel belangrijk zijn.

    Ik ben niet zo'n schaatser en gebruikte halfhoge noren die niet lekker zaten. Een paar weken terug was ik met vrienden in Assen. Daar ontdekte ik de Bonte Wever, leuke baan hoor. Nog leuker dat ze in skateshop Salomon+profil+MS ijzers combinaties verhuurden. Ik schaatste zo weg.

    Vorige week op de Alblas op mn noren ging goed, wel wat zwaar door het ijs. Dan toch Atomic+Zandstra+pilot gekocht en afgelopen zaterdag weer naar de Alblas. Het ging pokke en ook nog tweemaal flink gevallen. 's Avonds nog een uurtje op de baan in Heerjansdam en ging het gelukkig beter.

    Ik zit veel te ver naar voren met mn balans, het mes snijdt juist IN elke scheur en hangt omlaag. Ofwel, dat wordt flink oefenen en wat lessen voor ik het ijs weer onveilig kan maken. En gaatjes boren voor elastiek.

    Wel gek hoor, ik had in Assen zo'n prettige ervaring.

Deel Deze Pagina