ik heb een vraag: in haarlem trainen war groepjes van een schaatsvereniging...als ze een tempo-tje gereden hebben gooien ze en-bloc de asnkers uit....veel gekras maar erger: ze komen tot stlstand terwijl ze naar rechts schuiven...zo blokken ze de weg voor de mensen die daar schaatsen.....is dit normaal? heeft het een functie? ik snap het niet helemaal...
Dit vind ik niet normaal, beter is het om overeind te komen, aan te geven dat je naar rechts gaat (wel kijken) en uitglijden/ licht remmen. Vol in de ankers is levensgevaarlijk! Misschien eens met de trainer van zo'n groepje spreken?
oorzaak voor dit gedrag ligt denk ik aan de trainingsopbouw: bv 200 meter steigerung, gevolgd door 600 meter rust. de trainer hamert er altijd op dat je die rust echt moet nemen anders herstel je niet op tijd voor de volgende steigerung. als je niet vol afremt, heb je die 600 meter er veel te snel weer op zitten en moet je te snel weer gas geven. als het echt gevaarlijk is moet je dit met de trainer bespreken. die moet de training dan aanpassen zodat het op de baan veiliger wordt.
zoiets dacht ik al maar volgens mij maakt de 'trainer' een denkfout: bij herstel gaat het bij mijn weten om tijd....dat je die relateert aan afstand is volgens mij niet slim.......gewoon op je stopwatch kijken (als trainer)......
uitrijden moet je zo langzaam mogelijk doen, anders kost het te veel energie: je herstelt dan onvoldoende. vandaar dat ze afstand als basis nemen. meestal is het op een baan gebruikelijk om op 1 bepaald punt een tempoversnelling in te zetten. daar moet iedereen zich in principe aan houden. bij ons is dat na de eerste bocht. ook alleen daar mag je starts oefenen. dit is afgesproken voor de veiligheid. als je dan een extra ronde uitrijdt om niet in de ankers te hoeven gaan, kost dat weer te veel trainingstijd en energie. plus ze willen allemaal bij elkaar blijven: een schaatser is over het algemeen een sociaal dier (er wordt m.i. op de baan te veel gekletst en dat gaat ten koste van de trainingseffectiviteit :wink: ). maar goed, als het erg druk is, wordt het zowieso lastig om het veilig te houden. als er ineens drie groepen zonder het van elkaar te weten na de bocht gaan versnellen krijg je trouwens ook een chaos.
gebrek aan discipline heet dat... hadden we in Groningen ook veel last van maar is de laatste jaren wel verbeterd. Veel op hameren bij trainers en bij de rijders. Overigens is die arbeids/rust verhouding niet zó kritiek dat je echt vol in de remmen moet om genoeg rust te hebben, zeker bij een 200-metertje.... (200/200 is intensief, 200/400 is extensief, 200/600 is (blessure)hersteltraining)
Idd erg irritant. Moeten ze ook vooral doen als het lekker druk is, zoals deze week. :evil: Ze zullen hun goedkope trainingsijzers wel onder hebben. :wink:
Ben ik weerandere naam, zelfde onvrede) gister 'leuk' moment: de remmers waren weer druk: tempo-tje en ja hoor:remmen!!!! Had geen zin om actie te ondernemen richting welke trainer dan ook....hoefde ook niet: er ging er 1 voluit headfirst onderuit.....om vervolgens heel boos te doen.....je kent dat wel: boos kijken naar het ijs....... ik denk dat het opperwezen in gaat grijpen dus sluit ik deze zaak.......
Is dat tijdens het publieks uur vanaf 19,30 of het trainigsuur daarvoor?? Gisteravond iig superglij-ijs na de dweil...heerlijk lopen rammen... wat natuurlijk ook weer commentaar opleverde :cry: :cry: .. Maar ja als je rondjes van 34-ers tot 32-ers gaat rijden haal je mensen gewoon vlot en vaak in... Krizz
@krizz, was om een uur of kwart over 8..... en nogmaals...al rij je een 29-er...doe je best en geen probleem....mooi zelfs...ik kan er van genieten....maar bol lekker uit en ga rustig naar rechts....
OK toen reed ik dus ook... de groep met wie ik rij behoren wel tot de snelste dan op de baan... maar denk niet dat wij het zijn geweest, we proberen meestal soepel naar Rechts uit te voegen.. maar spreek de mannen er eens voorzichtig op aan. @Rovar..tja ik zou ook wel op andere uren willen maar de moet ook nog wel eens gewerkt worden en dan hou je niet zoveel opties over. Krizz
Techniek & training bij ons in geleen zijn tijdens een traing nooit meer dan 40man op de baan. Dat is dan ook het enige voordeel van onze baan...... Een vingertje uitsteken heeft ook altijd nut. iv
Het probleem bij dit soort gedrag is dat deze snelle jongens er vanuit gaan dat de rest net zo goed kan remmen als zij. Maar ik garandeer bepaald niet dat ik op tijd stil sta. Echt gevaarlijk dus.