skeeleren vs schaatsen

Discussie in 'Skeeleren' gestart door keessie, 27 jun 2006.

  1. Liezl

    Liezl New Member

    Ja doh, hij acceleert sneller ALS hij sterker is. Maar je moet niet uitgaan van de krachten die beschikbaar zijn, maar de krachten die benodigd zijn voor die acceleratie. En uiteraard versnellingsloos denken, want anders is deze situatie niet te vergelijken met skeelers ;).

    En skeelerwielen hebben idd geen tandwielen, maar het gaat om de (aandrijvings)as, en in het geval van een fiets is de overbrenging via een tandwiel.

    Om een lang verhaal kort te maken: om zo'n groot wiel een omwenteling te laten maken is in eerste instantie veel kracht nodig omdat het lastiger gaat dan met een klein wieltje, maar het uiteindelijke resultaat is dat je wel veel harder kan! Net als papa die met grote wielen rijdt (ook al ist zonder versnellingen).
  2. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Het gaat om de hogere massa, en roterende massa kost meer energie om in beweging te houden of te krijgen dan statische massa. Dé reden dat spaken ergens voor het jaar 0 erg hip werden.
    Mijn huidige skates hebben spaken in de wieltjes, ik ga dan ook veel sneller dan jullie allemaal met die ouderwetse dichte wielen, gna!

    Over skate-dump.nl, ik heb nog nooit zulke slechte voorwaarden gezien.. Je krijgt, jawel, bij een (deels) internet winkel, na een retour zending (binnen 7 dagen) een bon waarmee je een ander product mag uitzoeken.. Je geld is blijkbaar opgegeten door het grote hongerige skate-dump monster.

    Dat is nog maar één voorbeeld, en Middelburg is niet echt om de hoek, zo in het hoekje van Nederland. Dus even langsgaan zit er niet in (niet voor mij in ieder geval). Leuke aanbiedingen hebben ze wel. Dat wel.

    P.S. Iemand (goede) ervaringen met bovengenoemde aanbieder?
  3. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ligt aan het materiaal van de wielen. Als die als kauwgum aan het wegdek plakt heb je er niets aan. :twisted:
  4. Enkeltje

    Enkeltje New Member

    @ Bluesinguel: Bij Skatedump (Koolesport) zijn ze deskundig, aardig en behulpzaam. Heb zelf een keer skeelers laten opsturen, ik hoefde niets te betalen, en ze weer teruggestuurd, allemaal geen enkel probleem. Het is wel handig als je precies weet wat je nodig hebt (maat!).
  5. Oxylus

    Oxylus Well-Known Member

    Duh, , je schreef:
    Dat klopte dus niet, aangezien je hier wielgrootte de versnelling laat bepalen. Je zegt dat papa met zijn grote wielen niet zo snel optrekt. Dat is onzin want acceleratie op de fiets wordt bepaald door de overbrenging van de kracht op de tandwielen en de verhouding van de diameters van de tandwielen.

    PS
    Wie nu nog durft te roepen dat skeelers geen tandwielen hebben heeft er geen hol van mijn uitleg of natuurkunde begrepen.
  6. Liezl

    Liezl New Member

    Ik neem m'n vergelijking terug (A).
    want er is geen sprake van een overbrenging. Het is puur de wrijving die overwonnen moet worden en evt. wrijving in het lager. Wrijving zal bij grote wielen verhoudingsgewijs wel kleiner zijn. Ofzoo... Ik vraag het wel even na bij m'n docent Dynamica :twisted: :D
  7. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member


    Ze stuurden het op zonder dat je het bedrag overmaakte? Op de website lees ik dat je toch echt vooruit moet betalen.. Je hebt op de een of andere manier geluk gehad...
  8. ZeeKoei

    ZeeKoei Well-Known Member

  9. wendyalweer

    wendyalweer New Member

    skate-dump

    Even over deze website, ik heb daar een paar weken geleden schaatsen gekocht, geld gelijk overgemaakt, ze beloven binnen een dag te leveren maar ik heb er nooit meer wat van gehoord. Telefonisch niet te bereiken en op mail reageren ze niet, behalve als je een vraag hebt over dure schaatsen! Het is echt van de zotte. Middelburg is ook te ver voor mij, maar binnenkort gaat een vriendin van mij er eens langs.
    Zeer slechte ervaring met deze webwinkel dus, vraag me af of ik ooit nog mijn schaatsen krijg of mijn geld terug zie?
  10. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Twee compleet tegenovergestelde ervaringen, dat klopt niet.

    Overigens om even terug te komen op (een aftakking van) het topic: schaatsschoenen gebruiken voor skeelers zijn ze te zwak voor, als je één val maakt ligt de schoen open, plus bij het rijden belast je je enkels onnodig veel.
    Skeelerschoeisel voor schaatsen gebruiken kan, maar gebruik ze dan ook alleen voor schaatsen. In de zomer met 25 graden worden je voeten veel dikker dan in de winter op het ijs. In dat laatste geval zal je dan ook gaan schuiven in je schoenen, die in de zomer nog goed zaten. Verder slijten skeelerschoenen dan simpelweg 2x zo hard, omdat je ze het hele jaar door gebruikt. Als laatste heb ik vernomen in een bekende schaats winkel dat het een rotwerk is om een onderstel te vervangen.
  11. ijsmonster

    ijsmonster Member

    hmmm. Goeie tip.

    Heb overigens in de goeie ouwe tijd (toen iedereen nog op 5x80 wielen reed) op Viking Gold 2000 skeeler gereden, maar toen ik over stapte op 4x100 kreeg ik het veel moeilijker in de bochtjes. Ben overgestapt op een schattig stelletje rose Powerslides :) Veel steun; rijdt veel beter.
  12. allard

    allard Active Member

    Het antwoord op de discussie grote vs kleine wielen:
    Traagheidsmoment.

    Als je aanneemt dat de totale massa van de wielen gelijk is, en de verdeling van de massa niet significant anders is, kan je concluderen dat het kleinere wiel inderdaad sneller versneld kan worden, of anders gezegd: er moet een grotere kracht worden geleverd, om het wiel dezelfde draaisnelheid te geven.

    Voordeel van zo'n groot wiel is dan weer wel, dat als je hem eenmaal aan het rollen hebt, dat hij ook minder makkelijk weer stilstaat. Dat is weer exact hetzelfde principe als bij versnellen, maar dan met een negatieve versnelling.
  13. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member


    Je wilt zeggen dat (5) kleinere wieltjes beter rijd dan 4 grote?? Dat is een hele gewaagde uitspraak, aangezien iedereen met de neus naar 11cm staat, wat straks misschien zelfs 12cm wordt.. Welke voordelen zie jij in kleinere wieltjes? het overstappen gaat, zoals je zei, al makkelijker. Doordat je lager bij de grond zit denk ik dan. Welke voordelen bied het nog meer denk je?
  14. Liezl

    Liezl New Member

    5 verschillende kleurtjes wielen i.p.v. 4!! :idea:


    is het tentamens leren zat :evil:

    Nu serieus: ik denk dat de zogenaamde wendbaarheid in de bochten het enige voordeel is van de 5 wielen en dat idd komt omdat je lager bij de grond zit, dus de arm korter.

    Verder nothing mijns inziens
  15. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Eh, wendbaarheid in de bochten beter met een (langer) 5 wiels frame? Volgens mij bedoel je dat de stabilitieit.

    Trouwens een ander voordeel van een groter wiel is de betere rol. Je hebt minder last van oneffenheden op de weg.
  16. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Ik ga nog niet stoppen met tentamens leren, ben er zo verzot op..

    Alles bij elkaar, grotere wielen is minder wendbaar, kan me er wel iets bij voorstellen. Maarja als je overstapt hoef je niet echt wendbaar te zijn, je zet zo log als maar kan je ene poot knal voor je andere, en duwt die ander in het wegdek. Nou spreek ik niet uit ervaring, maar ik denk dat ik als toerfanaat niet echt last zal hebben van grote wielen. Alleen je moet er niet op proberen te springen, instant 360, half pipe of achteruit, denk ik dan.
  17. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Grappig.. toen ik overstapte van 5x 84 naar 4x 100 (ok 3x 100 1x 90) vond ik juist het schaatgevoel (lees instabiliteit/wendbaarheid) veel meer toenemen.
    Naast grotere snelheid juist het veeeeeeel makkelijker bochten lopen.. (minder contact met wegdek dus makkelijker sturen en meedraaien been) was heerlijk.
  18. gijs

    gijs Member

    :arrow: Ik denk dat het ook een voordeel is, dat doordat de omtrek van de wielen groter is de lagers minder hard draaien. Hierdoor heb je (denk ik) minder weerstand waardoor je harder vooruit gaat.
  19. Liezl

    Liezl New Member

    Het is m vooral dat ene wiel wat je minder hebt. één lager minder, dus die weerstand heb je sowieso niet meer. En dan ook nog de rolweerstand die je daarmee uitsluit :).
  20. Tjark

    Tjark Active Member

    dat lagers minder draaien is een factor, maar wat een erg belangrijke factor is, is dat de hoek met het asfalt kleiner is door de grotere wielen. Hoe moet ik dat uitleggen... kleine wielen hebben eerder last van een steentje dan grote wielen. In de mountainbikesport zijn er in de afgelopen jaren soms fietsen geweest met 28" wielen ipv de standaard 26". Dat levert voordeel op bij fietsbaarder terrein (maar gaat tenkoste van wendbaarheid door langere wielbasis en stevigheid: downhill fietsen hebben soms zelfs 24" wielen daarvoor).

    Een ander voordeel is dat grote wielen meer massa aan de 'buitenkant' hebben, waardoor ze langer blijven doordraaien. Ze zijn ook lastiger om op snelheid te krijgen, maar eenmaal op snelheid blijven ze langer doordraaien. Tijdens de bijhaal lopen ze dus net langer zeg maar.


    Daarnaast hebben 4 grote wielen een kortere wielbasis qua contactvlak op het asfalt (dus afstand voorste wiel naar achterste wiel) dan 5 wielen, bij een zelfde absolute lengte. Daardoor zijn ze wenbaarder. (teken maar eens 4 grote circels en 5 kleine en meet de afstand tussen de contactpunten voor/achter)

Deel Deze Pagina