Schaatsen slijpen

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Sjoerd, 24 nov 2004.

  1. Kor

    Kor Member

    Volgens mij kun je dus op de wijze zoals ik beschreven heb in mijn vorige post redelijk tot goed controleren of de schaatsen recht (haaks) in de tafel geklemd staan.
    Het is wel noodzakelijk om de tafel en klemplaten (klemming) elke keer schoon (stofvrij) te maken.
    Er is hier namelijk sprake van een holle en bolle kant die zorgt dat de ijzers overal goed en recht (haaks) ingeklemd zijn.
    De Joha Pro wordt, zoals ik al schreef, veel professioneel gebruikt. Ik denk, dat mocht het blijken dat de tafel niet haaks klemd, je deze uiteraard
    gewoon terug mag brengen.

    Veel succes
  2. casselt

    casselt New Member

    ik heb geen behoefte om meteen een hele dure te kopen zoals die joha pro slijptafel
    ik denk dat ik er gewoon eentje van zandstra neem of kan ik beter een ander nemen?
  3. Taan

    Taan Member

    Aan de ene kant begrijp ik je wel want heb ik hetzelfde gevoel. Aan de ander kant: zo'n slijptafel gaat een leven lang mee. Dan is een verschil van 60 euro maar erg weinig.
  4. Lieke

    Lieke New Member

    Er zijn ook wel iets goedkopere slijptafels die ook goed zijn (bijv de Maple tafel, waar je een paar tientjes minder voor betaalt dan voor de joha slijptafel) maar je moet wel zorgen dat ie echt stevig is en er geen speling in zit zodat je schaatsen altijd recht erin staan.
  5. casselt

    casselt New Member

    het stevig staan zal geen probleem worden denk ik en anders heb ik nog een werkbank waar hij opgemonteerd kan worden
    maar welke goedkope slijptafel zal ik dan het best kunnen nemen??
    die van maple? ik heb ook gelezen dat die van raps ook niet al te duur is?
  6. Kor

    Kor Member

    Goedkoop is vaak duurkoop.
    Zo'n tafel verslijt je voorlopig toch niet. Die paar extra tientjes moet je uitsmeren over .....jaren.
  7. Perfectmove

    Perfectmove New Member

    Zoals Lieke ook al vermelde voldoen de meeste tafels van het huidige aanbod tegenwoordig wel (je moet hem natuurlijk nooit vast op een werkbank monteren of je moet er om heen kunnen lopen, je moet het onderstel namelijk ook 180 graden kunnen draaien).
    Ik ben geen voorstander van klapslijptafels omdat er vaak geen tussenstang tussen de poten is gemonteerd wat ze minder stabiel maakt.
    Dan is de demontabele Maple Jig Asia beter, die is altijd stabiel en voor schaatsen met een bending natuurlijk perfect in het gebruik alleen vergt het iets meer technisch inzicht van de gebruiker voordat hij gebruiksklaar is.
    De Joha Pro is voor thuisgebruik (mits perfect haaks) de ultieme slijptafel, maar nogmaals de andere merken voldoen ook perfect zolang ze maar haaks zijn, (hoe je dat o.a. simpel kunt controleren heeft Kor al uitgelegd, mits je ijzers natuurlijk al goed haaks zijn anders denk je straks onnodig dat het aan de haaksheid van de tafel ligt als je ijzer niet over de gehele breedte geraakt wordt), uiteindelijk komt het op je eigen slijpkunsten en gevoel aan.
    Belangrijk is dat je de hoogte instellers altijd hetzelfde op de slijptafel monteert (dus even met een stift markeren).
    Afbramen op de tafel uitsluitend met de vierkante (meestal oranje kleurige) braamsteen, platte braamsteentjes voldoen voor die bewerking niet aangezien je te weinig vlees hebt (het contactoppervlak tussen braamsteen en ijzer is klein als de schaatsen gemonteerd zijn in de slijptafel, een vierkant steentje voldoet beter bij die bewerking omdat hij ook een beter contactoppervlak met de tafel heeft, bij gebruik van de Maple Jig Asia maakt het weer minder uit omdat je meer contact oppervlak met het ijzer hebt).
    Eenmaal uit de tafel begint het echte scherpen van de ijzers pas, dat is tegelijk ook de fase waar het vaak misgaat omdat het voortraject niet goed is uitgevoerd.(Eenmaal uit de tafel met een te dikke slijpbraam wordt deze vaak teruggevouwen tijdens het afbramen met het gevolg dat er tijdens een training weer een teruggevouwen braam aan de zijkant van je ijzer komt, zaak is dus dat de slijpbraam voor de polijstfase (dit is de fase waarbij je met een zo fijn mogelijke steen, diamantsteen met polijstolie, mirrormaker met slijppasta, of de polijstdriehoek van Zandstra en uitsluitend rechte halen), de slijpbraam er al zo goed als af moet zijn, pas daarna kun je de schaatsen uit het blok halen voor de verdere afwerking).
    Om snijwondjes tijdens het afbramen te voorkomen altijd een lederen of een snijvast lapje gebruiken, op die manier heb je voldoende druk met het braamsteentje op je ijzer en kun je jezelf niet snijden tijdens de glijbewegingen die je met het steentje over je ijzer maakt.(Je kunt natuurlijk ook het schaatsblad plat op je slijptafel leggen tijdens het nabewerken maar ook daar ben ik geen voorstander van, het gaat ten koste van het gevoel, beter is als je bvb rechtshandig bent de schoen met je linkerhand bij z'n neus te pakken en de achterzijde van de schoen tegen de voorzijde van je rechterheup aan te drukken waarbij je recht op de zijkant van je blad kijkt, met de duim van je rechterhand op het steentje en het lapje met je andere vingers aan de onderzijde van het ijzer, op die manier oefen je de juiste druk uit om je schaats af te werken tot de braam volledig verdwenen is en je messen superscherp zijn).
    De praktijk heeft uit gewezen dat je de zgn. hardere ijzers (vanaf 64 Hrc) nooit grof hoeft te slijpen, de fijne kant van de steen voldoet mits je met regelmaat slijpt.(om de 2 trainingen en als je wedstrijden rijdt natuurlijk voor iedere wedstrijd), op die manier heb je ook langer plezier van je ijzers.
  8. allard

    allard Active Member

    Ik ben het helemaal eens met deze post. Het enige puntje dat ik anders doe, is dat ik gewoon met mijn DMT diamantbraamsteentjes afbraam in het blok. Met genoeg oefenen kan je die er goed haaks tegenaan zetten, en niet over de kop heen bramen.
    De truc is om het steentje net niet op het blok te laten steunen, en hem goed van onder af op het staal drukken. Bij mij gaat dat nooit fout.

    Daarnaast merk ik wel dat PM buizen makkelijker afbramen, dan de andere Viking buizen(alles met het groene DMT steentje). Bij PM buizen hoef ik maar 1 keer met de braamsteen er over en de braam is weg.. Heerlijk
  9. Perfectmove

    Perfectmove New Member

    [/quote][/quote][/quote]

    Toch zou ik deze manier van afbramen op een conventioneel slijpblok niet aanraden aan mensen met nog weinig slijp ervaring, de DMT's zijn daar in principe ook niet voor gemaakt omdat je op die manier maar een klein oppervlak van de DMT gebruikt en je de tafel moet kantelen wil je druk kunnen uitoefenen.
    De Joha Pro zou ik bvb niet kantelen als je weer met de vlakke steen wilt slijpen na te hebben afgebraamd, het risico dat je messen niet meer haaks staan kan aanwezig zijn door de neerwaartse druk.
    De praktijk heeft uitgewezen dat je de Maple Jig Asia rustig kan kantelen zonder dat er frictie op je messen komt te staan, alleen zou ik deze tafel weer niet aan beginners aanraden omdat je voor het bedrijfsklaar maken van dit type tafel en het op de juiste manier toepassen toch wel wat ervaring moet hebben.
    De DMT's werken ook het beste met polijstolie, los in de hand plat op je mes, het slijpsel lost mooi op in de olie en is makkelijk met toiletpapier afneembaar.
    In combinatie met een Maple Jig Asia of los in de hand vind ik DMT's dus wel goed bruikbaar, zeker op een mes met bending, maar zelfs dan zul je bij het los in de hand afbramen je DMT enigszins door de aanwezige bending moeten draaien om goed contact met je mes te houden.
  10. Taan

    Taan Member

    Nou volgens mij kan ik bij Pefectmove wel op slijples als ik een tafel heb gekocht.
  11. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Tijdens het slijpen blijf ik ook afbramen, juist om het omvouwen van de braam te voorkomen. Over het algemeen hoef ik dan ook nauwelijks meer af te bramen als de ijzers uit het blok komen...
  12. Klaas

    Klaas New Member

    PM buizen en slijpen met een diamantplaat van Dito, dan heb je eigenlijk al geen braam meer. Voor de zekerheid nog even met een diamant afbraamblokje (terwijl de schaatsen nog in de Joha Pro zitten) en alles is perfect scherp in een mum van tijd.
    ps als je om de je afbraamsteentje een schilderstapje plakt, blijft je tafel mooi geanodiseerd en met een paar druppels water erbij gaat het zonder frictie.
  13. Taan

    Taan Member

    Waarom moet je zelf een slijptafel hebben? Nou hierom. Op 6 februari heb ik op Biddinghuizen meegedaan aan de "toertocht". Ik heb daar 50 km gereden en daarvoor had ik al een paar keer op de kunstijsbaan gereden. Ik dacht dus, ik laat ze gelijk even slijpen. Ze werden daar machinaal geslepen en de vonken vlogen eraf. Daarna weer een paar keer geschaatst. Dat ging voor geen meter als de baan net gedweild was. Pas na een tijdje ging het weer lekker. Helaas had ik een keer via de schaatsen contact met iemand anders. Er zat dus een kras in. Even naar Van der Hoorn gegaan om te kijken of ze daar wat aan konden doen. Hij voelde aan de schaatsen en keek al bedenkelijk. Vervolgens de ronding nagemeten en de wijzer vloog alle kanten op! Hij zei dat het wel leek of ze met schuurpapier waren geslepen! Geef je in goed vertrouwen je dure schaatsen uit handen en dan worden ze zo verprutst!
    Het zou 2 seizoenen duren en dan zouden mijn ijzers op zijn.
    Laat dus NOOIT je schaatsen slijpen bij Flevonice!

    Van Der Hoorn heeft ze weer opgeknapt. Dat liet hij zien met de rondingsmeter. Ik heb vandaag dus maar meteen een slijptafel gekocht zodat ik die goede slijpbeurt kan bijhouden. Gelijk maar een Joha Pro gedaan. Dan weet ik zeker dat ik wat goeds koop. Het kost wel wat, maar zo'n ding gaat ten slotte jaaaaaaren mee. Bij http://www.demolenschaatsen.nl/shop/ was hij volgens mij het voordeligst.
    Ik weet zo goed als niks van slijpen, maar de verkoper zei dat ik de steen in een emulsie/water mengsel moet bewaren en dat de steen zo schoon blijft.

    Ik ben erg benieuwd. Ik ga eerst maar eens oefenen op een paar oude schaatsen voordat ik mijn nagano speciaals ga slijpen. Bovendien, die zijn nog superscherp.
  14. allard

    allard Active Member

    Dat de vonken er vanaf vliegen is op zicht niet zo'n probleem. Veel goede rondingsmachines hebben dat ook, dus het is geen indicatie voor een slechte slijpbeurt.

    Wat wel een indicatie is voor een slechte slijpbeurt, is dat ze na het machinaal slijpen niet afgewerkt worden. Dat is na het ronden altijd nodig om een goede scherpe schaats te krijgen.
    Overigens ben ik nog niet veel winkels in noord-nederland tegengekomen die schaatsen na een slijpbeurt afleveren waar ik meteen een wedstrijd op zou durven schaatsen. Ik zou ze altijd nog zelf moeten na-slijpen. Daarom laat ik ze dan ook slijpen bij de echte specialisten op slijp gebied.

    De slijpsteen in slijpemulsie en water leggen ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Ik heb het een paar jaar terug geprobeerd, maar het geeft een boel troep vind ik. Ik vind het handiger om gewoon droog te slijpen, en de steen zeer regelmatig te vlakken met een glasplaat en slijpkorrels. Dan blijft de steen vlak, en slijp je sneller.
    Ook is dit een stuk praktischer als je de slijpspullen meeneemt naar wedstrijden of trainingskampen.
  15. Rinus

    Rinus Member

    Even voortbordurend op het slijpen...

    Ik heb gisteren mijn schaatsen geslepen op een Zandstra slijptafel. Foss steen en viking braamsteen eroverheen gehaald.

    Scherp, glad en rond zijn ze, maar op twee of drie plekken zit er een klein deukje in de snijkant. Dat merkte ik pas na de eerste keer slijpen, dus toen heb ik ze nog een keer geslepen en ben er niet helemaal uit of de deukjes minder geworden zijn.

    Zijn die dingen er gewoon uit te slijpen? Moet ik dus gewoon nog ff doorslijpen? Of kan ik ze beter even langs Van der Hoorn brengen voor een machinale slijpbeurt?

    edit: 't zijn overigens Raps Lion ijzers, hebben volgens de documentatie van Raps een hardheid van ongeveer 62 Rockwell
  16. Taan

    Taan Member

    [Off topic] Hey schaatsforum! Dat is ook zo, we gaan bijna weer beginnen! :D :D Ik heb er zin in!
    Eerste bericht dit seizoen dan maar. (nou ja voorseizoen).[/Off topic]

    Ik zou er idd even mee naar van der hoorn gaan. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust anders blijft het toch tussen je oren zweven.

    Misschien zeggen ze wel dat je ze gewoon nog een paar keer moet slijpen. Ik denk niet dat zij ze machinaal gaan slijpen als dat niet nodig is.
  17. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Als je ronding er al een jaar inzit zou ik ze wegbrengen. Nieuwe ronding erin, dat gaat 9 van de 10 keer machinaal, en dan ben je ook direct je deukjes kwijt.
    Als je zelf gaat doorslijpen loop je aardig de kans zelf je ronding eruit te slijpen.
  18. Goverman

    Goverman Member

    Hoi allen,

    Ik heb vorig jaar via Marktplaats een setje noren gekocht en daarbij kreeg ik ook een slijptafel, een Viking 218 (dacht ik). Hij ziet er bijna net zo uit als de Viking Junior van de website.

    Probleem is echter dat een van de stelschroeven kwijt ben, die schroeven waarmee je je schaatsen op dezelfde hoogte in de slijptafel zet. Vraag is: kan ik zondermeer twee andere stelschroeven van een ander model slijptafel kopen? En zo ja, waar kan ik dan zoiets aanschaffen?

    Ik zou het jammer vinden als ik - vanwege 1 hoogtestelschroef - de slijptafel niet meer kan gebruiken en een nieuwe moet kopen...

    Alvast bedankt voor het meedenken.
  19. Rinus

    Rinus Member

    bedoel je ongeveer zo eentje?
    [​IMG]

    Even afhankelijk van de prijs/precisie van de slijptafel zou ik ze óf proberen te bestellen bij Viking, of zelf gewoon twee dezelfde klussen, als je schaatsen maar op dezelfde hoogte zitten lijkt me dat geen probleem.
  20. Goverman

    Goverman Member

    ^^ zoiets ja, maar dan ouder. Ik zal vanavond wel even wat foto's maken en op het forum plaatsen... :)

Deel Deze Pagina