Nieuw onderstel: Maple of Raps?

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door WouterB, 29 okt 2007.

  1. WouterB

    WouterB Member

    Ik ben van plan om een nieuw onderstel te kopen. Drie personen met wie ik 2x per week schaats schaatsen nu voor het derde seizoen op Mogema NSX en zijn zeer te spreken over de buiging/flexibiliteit van Mogema.

    Aangezien Mogema gestopt is en ik bang ben dat ik Mogema net even te flexibel zal vinden zoek ik een onderstel die net even wat stijver is dan Mogema.

    Om te bepalen welk onderstel ik ga kopen gebruik ik onder andere de buis en mes test van Raps op:
    http://www.raps.nl/media/stijfheid_test_buis.pdf
    http://www.raps.nl/media/stijfheid_test_mes.pdf

    Probleem is dat die twee tests in 2005 uitgevoerd zijn en het dus niet duidelijk is in hoeverre de resultaten van toepassing zijn op de huidige modellen van Maple en Raps.

    Maple
    Uit de tests blijkt dat de "Maple Comet" een goede optie zou zijn. Probleem is dat deze schaats onder deze naam niet meer bestaat. Klopt het dat de "Maple Comet" uit de tests nu de naam "Maple Comet Aluminium" heeft?

    De huidige "Maple Comet Aluminium" is als ik het goed heb een hele andere schaats dan die "Maple Comet" uit 2005. De vraag is dan ook of de huidige "Maple Comet Aluminium" vergelijkbaar is met de "Maple Comet" die destijds gebruikt is in de tests.

    Raps
    Uit de tests blijkt dat "Raps V12 Dun" een goede optie zou zijn. Als je kijkt naar het overzicht van buizen 2005/2006 van Raps op:
    http://www.raps.nl/media/buizen_2005_20061.pdf
    dan zou je denken dat "Raps V12 Carbon New" flexibeler/buigzamer is dan de "Raps V12 Dun" aangezien de "V12 Carbon New" twee bolletje heeft bij "Buigbaarheid" en de "Raps V12 Dun" heeft er één en is dus (in tegenstelling wat uit de tests) blijkt minder buigzaam.

    En dan staat er in het overzicht buizen 2005/2006 ook nog de "Raps V10 New". Volgens de tests heeft de V10 een lagere doorbuiging dan de V12 Dun en V12 Carbon. Echter in het overzicht buizen 2005/2006 zie ik bij de Raps V10 New een stijfheidsindex van twee bolletjes. De V12 dun en carbon hebben vier bolletjes en zouden dan toch een stuk stijver moeten zijn? Bij "buigbaarheid" heeft de V10 New vier bolletjes terwijl de V12 dun één en V12 Carbon New twee bolletjes laten zien.

    Klopt mijn conclusie dat de huidige Raps V10 een stuk buigzamer en een stuk minder stijf is dan de V12 Dun en V12 carbon en dat de genoemde twee tests van Raps waardeloos zijn aangezien het verouderde informatie is die niet meer opgaat voor de huidige modellen?

    Of zullen de V12 Dun en V12 Carbon voor het gevoel toch flexibeler (beter stuurgevoel) zijn dan de V10 omdat er in de V12 Dun en Carbon een carve zit?

    Kort samengevat, welke van onderstaande schaatsen komt wat betreft schaatsgevoel (o.a veroorzaakt door buigzaamheid/flexibiliteit en carve) het dichts bij Mogema NSX:
    - Maple Comet Aluminium
    - Raps V12 Carbon New
    - Raps V12 Dun
    - Raps V1o New
  2. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Praktijk-ervaring:

    Raps V12 Carbon buigt niet. Als je wilt sturen moet je dat ding dwingen. Zeker op hoog tempo behoorlijk lastig.

    Maar ik heb wel een testsetje voor je liggen, ultra-ultra light ;)

    Maples zie je steeds meer met enorm veel tevreden rijders. Welk type bij je past haal je echt niet uit een schemaatje. Enige manier is kijken of een winkel testsetjes heeft liggen.

    Mogema wordt idd niet meer gemaakt, veren zijn praktisch niet meer te krijgen, net als bruggen en dat spul slijt nogal hard. Daarbij is het wel érg flexibel, dat moet je maar liggen...
  3. WouterB

    WouterB Member

    Ja, die heb ik gezien. Het nadeel is dat de ene minder zwaar is dan de ander :)

    Maar goed, van de week maar eens op de Uithof vragen of ze ook testsetjes hebben liggen.

Deel Deze Pagina