Maple onderstel; geschikt voor natuurijs?

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Steijn, 24 jan 2005.

  1. Steijn

    Steijn New Member

    Ik ben op zoek naar een nieuw onderstel. Jarenlang heb ik onderstellen gehad van Raps, prima onderstellen en erg solide. Nu twijfel ik een beetje tussen weer een onderstel van Raps of een onderstel Maple. Ik schaats voornamelijk op de langebaan maar als er natuurijs ligt wil ik het onderstel ook daar voor gebruiken. Omdat de buis van het Maple-onderstel van aluminium is twijfel ik een beetje of het Maple onderstel wel geschikt (lees: sterk genoeg) is voor natuurijs met zijn scheuren en hobbels. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Is het Maple onderstel geschikt voor natuurijs?
  2. Mark

    Mark Active Member

    Hm, deze vraag las ik net ook al op weerwoord

    Het antwoord zou ik niet weten, ik geen ervaring met Maple en schaats ook zelden op natuurijs :cry:

    Ik hou het voorlopig nog even op Viking.
  3. Helmud

    Helmud New Member

    Is er zowiezo iemand die weet wat het verschil maakt tussen die stalen en aluminiumbuizen van maple?
  4. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Momenteel rijden er al heel veel marathonrijders op Maple, sommige op staal anderen op de ALU.
    Ik hoor op hun forum niemand erover dat ze nu iedereen afreist naar de Weissensee dat ze een ander onderstel eronder gooien.
    Je kan dus aannemen dat de Maple het ook op natuurijs het goed doet...
    op kunstijs ook.... mn de buitenlanders rijden veel op Maple (o.a. Shani en Chad)


    Krizz
  5. Henk Jan

    Henk Jan New Member

    @ Helmud: Staal buigt makkelijker, is flexibeler, wat meer feeling met het ijs en de schaatbeweging oplevert. Daarom rijden ook nog heel veel profs op Viking (niet omdat hun klapset zo goed is :D )
  6. Helmud

    Helmud New Member

    Aha, oke, maar heeft aluminium dan geen voordelen ten opzichte van staal? Jij rijdt volgens mij toch op alu's???
  7. Henk Jan

    Henk Jan New Member

    Ik ben dan ook niet zo'n gevoelig mannetje :-D

    Alu is stijver, waardoor je meer afzetdruk voelt (ik weet niet of dit de juiste omschrijving is, maar zo voelt het althans). Waar staal onder belasting vervormt zal alu langer zijn vorm behouden. Dit is zowel een voordeel als een nadeel, want je mist dus een stukje gevoel. Verder denk ik dat alu buizen langer recht blijven. Of het benden van alu tov staal voor- of nadelen heeft weet ik niet maar dat zal vast...
  8. G1ant

    G1ant Well-Known Member

    Ik hoorde van mensen die op Maple reden wel dat het ijzer snel bot werd, en dus vaak geslepen moet worden. Of dit inhoud dat de schaaten op natuurlijk te snel bot worden voor een lange tocht weet ik niet.
  9. Pleun

    Pleun New Member

    Wat mij op de Weissensee is opgevallen is dat veel marathonrijders op Maple steel rijden. Er willen er wel meer op rijden, maar er is slecht aan te komen c.q. bijna niet te leveren. Best veel rijden er op Raps Axle. Stijve buis en perfect voor het natuurijs. Ik heb diverse materiaalpech gezien met de Vikings. Bijvoorbeeld Ruud Borst. Verder rijden wel heel veel toppers op Maple steel, hetgeen zijn reden zal hebben. De Viking fabriek is weinig flexibel en verliest snel terrein.
  10. ducatif1

    ducatif1 Member

    En de nieuwe Wk alround kampioen Shane Davis rijdt op Maple.. Net als zijn landgenoot Ched Hedrick.
  11. Helmud

    Helmud New Member

    Ja, maar allebei op stalen buizen...
  12. Herik

    Herik New Member

    Of een ijzer snel bot word heeft te maken met de hardheid uitgedrukt in HRC. De ElCheapo Maple blizzard is iets van 61 HRC. De Comet iets van 64, net als de "special" buizen van Viking en de PM ijzers van Maple.(Nog steeds mijn favoriete ijzer. Ik heb zelfs overwogen ze in mijn Maples te lijnen) De koolstofstaal buizen van Viking zijn iets van 61.
    Die 3 punten HRC lijkt weinig maar het maakt best veel uit. Ik hoorde dat ze bij bont de ijzers tot 68 HRC kunnen maken maar dat die weer te bros werden zodat ze vaak braken. Die maken ze dus ook maar tot max 65 HRC.
  13. Friese schaatser

    Friese schaatser New Member

    ik rij zelf op maple staal. en zo flexibel is de buis niet hoor. als ik me buizen buig moet ik nog wel redelijk wat kracht zetten om dat voor elkaar te krijgen. en je wil opzich niet niet dat je buizen te flexibel zijn.. je gevoel op het rechte stuk is mss iets beter.. maar in de bocht helemaal niet. en als je dan met je alu op natuurijs gaat zorg gewoon dat je ff andere ronding erin hebt gedaan.. want door de kou wordt met je alu buis je ronding vlakker..
  14. Arjan

    Arjan New Member

    Ja, Maple is zeer geschikt voor het rijden op natuurijs. Zowel staal als alu. Verder lees ik hier dingen, waardoor de Maples een goede naam hebben, alleen hier klopt het antwoord net niet.
    Maples blijven lang scherp! Het mes is 64Hrc. Algemene bevinding is dat deze schaatsen zeer lang scherp blijven.
    Ja, het is verstandig om je ronding bij de alu buizen aan te passen voor natuurijs, omdat het door de kou ronder wordt. Dus wat vlakker slijpen. Reed zelf dit jaar met 27mtr op de Weissensee. Was een goede ervaring!

Deel Deze Pagina