Klapschaatsonderstel

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Ronald Kramer, 2 dec 2023.

  1. Ronald Kramer

    Ronald Kramer Member

    Ik zie al, mijn keuze wordt wat groter doordat een maatje meer of minder weinig invloed gaat hebben op het schaatsen.

    Nu zal de hardheid van het ijzer waarschijnlijk meer invloed hebben. Ik rijdt nu rond op marathon 1 buizen met een hardheid van 59-60. Is de overstap naar ijzers met hardheid 66 dan het overwegen waard, of te veel ineens?
    MJK en ReneW vinden dit leuk.
  2. ReneW

    ReneW Active Member

    Ik vond het alleen maar een vooruitgang.
    Ronald Kramer vindt dit leuk.
  3. SchaatsDaan

    SchaatsDaan Active Member

    Het verschil zit hem in verschillende punten.
    Ten eerste de duurzaamheid: duurdere ijzers zijn gemaakt van beter materiaal, zullen minder snel roesten en langer meegaan.
    Ten tweede de hardheid: duurdere ijzers zijn vaak harder waardoor ze minder vaak geslepen hoeven worden (hoewel het volgens mij ook te hard kan).
    Ten derde: gewicht. Een lichtere schaats is sneller, duurdere ijzers zijn vaak lichter.
    Ten vierde: de rij eigenschappen. Tijdens het schaatsen vervormd een schaats ijzer een beetje in alle rictingen. Hoe erg en op welke manier het vervormd hangt o.a. af van de manier waarop het ijzer in de buis vast zit, en van de vorm van de buis. Bij lage snelheid (rondje 50) zal er weinig vermogen worden geleverd waardoor de kracht op het ijzer niet zo groot is. Daardoor verschilt bij deze snelheid de hoeveelheid dat een ijzer vervormd niet zo veel tussen het en of het andere ijzer.
    Hoe hoger de snelheid en het geleverde vermogen, hoe hoger de kracht op het ijzer en hoe meer het ijzer dus van vorm zal veranderen. De mate waarin en manier waarop het ijzer van vorm veranderd (bijvoorbeeld bij een rondje 30) is bepalend voor de effectiviteit van de schaats en de manier waarop deze druk opbouwt. Een Viking Icon "flext" bijvoorbeeld wat meer dan een Sapphire.
    Tijdens het schaatsen zelf zul je waarschijnlijk niet enorm veel verschil merken tussen een harder of zachter ijzer (hoewel het wel invloed heeft op de vervorming). Het verschil zit vooral in dat de ijzers langer scherp blijven.

    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9 Pro met Tapatalk
    Ronald Kramer vindt dit leuk.
  4. ReneW

    ReneW Active Member

    Ik denk dat de zwarte verflaag op de marathon ijzers ook niet echt fijn is.
  5. Ronald Kramer

    Ronald Kramer Member

    De zwarte verflaag op de buizen.....de een vindt het niks, een ander vindt het prachtig. Het lijkt me dat dat de enige invloed heeft. De zwarte kleur zal het schaatsen op geen enkele manier beïnvloeden.
  6. JJS

    JJS Active Member

    Die verflaag.... maakt pijnlijk duidelijk dat ik soms niet echt helemaal over de linker heen stap in de bocht..... (of het is in elk geval de verklaring voor bramen op het rechter ijzer)
    Pieter Jansen en ReneW vinden dit leuk.
  7. MJK

    MJK New Member

    Mee eens. Dit is denk ik het grootste verschil tussen verschillende ijzers. Toen ik jong was reed iedereen een Viking schaats of iets wat daar op leek. Rond 2000 kwam Maple met een heel ander ijzer waar vervolgens veel prijzen en records op zijn gereden. Dit ijzer was veel stijver, laser gelast en aan de zijkant gepolijst in plaats van geborsteld. Maple is inmiddels failliet maar die technieken zijn vervolgens door EVO en EHS toegepast, en ook de moderne Viking Sapphire gebruikt deze technieken. Deze modernere en duurdere ijzers zijn wel degelijk sneller. Ik denk eigenlijk dat de “betere glij eigenschappen“ meer verschil maken bij mensen die 50s rondjes rijden omdat voor dan de wrijvings weerstand en niet de lucht weerstand dominant is.

    de Maples die je zag staan zijn dus sneller dan de Nagano’s. Maar de Nagano’s zijn omdat ze makkelijker mee buigen veel makkelijker te rijden. Een Maple of Sapphire moet je precies goed neer zetten.
    Of je de ene of de andere fijn vindt weet ik natuurlijk niet, misschien vind je het wel fijn als je schaats je er op wijst dat je hem onder een net andere hoek neer moet zetten.
    Ronald Kramer vindt dit leuk.
  8. Ronald Kramer

    Ronald Kramer Member


    Mooie uitleg. Voor mij is in ieder geval op dit moment niet duidelijk wat lekkerder en/of beter rijdt. Daarvoor heb ik geen ervaring genoeg. En al helemaal geen ervaring met een klapschaats.

    Morgen kan ik een set Nagano sprint ophalen. Daar ga ik volgende week m'n eerste rondjes op rijden. Ik ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren.
    MJK vindt dit leuk.
  9. ReneW

    ReneW Active Member

    Ben benieuwd hoe ze je gaan bevallen, mij goed in iig. Voor mij gewoon top materiaal. Een jaar of 7 terug reden er nog toppers op. Die tijden gaan wij nooit meer halen
    Ronald Kramer en MJK vinden dit leuk.
  10. MJK

    MJK New Member

    Gefeliciteerd! Daar ga je veel plezier mee beleven denk ik. Dit is in alle opzichten een upgrade van wat je nu hebt. En over dat klappen hoef je je geen zorgen te maken, dat voelt nauwelijks als een verschil.
    Ronald Kramer en ReneW vinden dit leuk.
  11. Ronald Kramer

    Ronald Kramer Member

    Even een update van mijn kant. Sinds 3 weken schaats ik nu op de klapschaatsen. Nu al kan ik zeggen dat dit vrijwel geen gewenning vroeg en al na een kwartiertje voelde het als heel vertrouwd. Vooral de eerste paar rondjes voelde het vreemd en was ik krampachtig bezig om de schaatsen steeds wat hoger op te tillen als ik gewoon was. Waarschijnlijk door het klaponderstel en het idee dat ik had om dan tegen de buizen aan te tikken. Vooral bij het overstappen.
    Maar zodra het vertrouwen in de klapschaatsen kwam ging het steeds beter.
    ReneW en MJK vinden dit leuk.
  12. ReneW

    ReneW Active Member

    Valt idd mee he! Heb iets eerder precies dezelfde overstap gemaakt. Vind het zelf echt wel een stukkie fijner schaatsen. Hoe is dat voor jou?
    MJK vindt dit leuk.
  13. Ronald Kramer

    Ronald Kramer Member

    Wat mij meteen opviel, ik schaatste veel stiller in de rondte. Door mijn redelijk beperkte techniek was het heel goed te horen wanneer m'n schaatstempo het tempo van m'n techniek voorbij ging. Te vaak dat ik wat te veel met mn punten afzette en wat aan het krassen was.
    MJK vindt dit leuk.
  14. ReneW

    ReneW Active Member

    Klappers he, niet vergeten aan je techniek te blijven werken nu ;-)
  15. JJS

    JJS Active Member

    Dat heb ik ook ervaren en achteraf betwijfel ik dus ook of ik niet te vroeg met klappers ben begonnen. Die dingen rijden echt fijn en je went er snel aan, maar ze maskeren ook je slechte techniek. Je kunt er nog comfortabeler mee naar achteren (niet) afzetten.
  16. Ronald Kramer

    Ronald Kramer Member

    Als ik naar achter afzet merk ik dat echt wel op, is een beetje of ik tegen veel minder weerstand aan zit. Dat doet me meteen weer beseffen dat ik steeds weer aan de juiste techniek moet blijven denken.

Deel Deze Pagina