Tijdens een drukke avond kunnen de bochten in Breda na verloop van tijd flink uitgetrapt raken; en toch zie je dan nog vele schaatsers dicht op elkaar met flinke snelheid door de bocht gaan. Het aantal valuren/kwetsuren zal meevallen, want men gaat niet over op een intensievere baanverzorging. Welke schaatstechniek wordt door de m.i. waaghalzen gehanteerd, om ondanks de vervelende kerven, zich staande te houden?
Diep zitten en zijwaarts afzetten. Maarre even zonder gekheid, als je goed achterop zit met je lichaamsgewicht. Kun je ze wel door blijven rijden, en als je dan een missertje maakt, omdat je schaats anders stuurt dan je verwacht herstel je het makkelijker omdat je stabiel staat.
was jij woensdagavond (gisteren) ook in Breda? het was op een bepaald moment zo erg dat je gewoon de bocht niet meer treffelijk door kon. Zat niets anders op dan startjes te doen op het rechte stuk :roll:
ik denk dat vooral achterop zitten erg belangrijk is... verder is et handig om goed te kijken waar de bocht het meest uitgetrapt is en zo de grote gaten ontwijken...
Helemaal aan de binnenrand is het ijs vaak wel nog goed, dus geconcentreerd precies langs het randje rijden.
Langs het randje. HOOG OP!! schreeuwen Verstand op nul..blik op oneindig en gewoon door de bocht heen rammen. En als er scheuren/wakken erin zitten deze pproberen te ontwijken door bv.een schaatsslag over te slaan.
Weet iemand waar de term "HOOG OP" vandaan komt? Ik snap best dat de snelle rijders niet iets zeggen in de trant van "lieve iets langzamere schaatser, zou je zo vriendelijk willen zijn om 1 meter naar rechts uit te wijken want ik kom eraan", maar waarom de term "HOOG OP!"???
De term is HOGER OP.. en komt van het feit dat je hoger in de baan gaat rijden.. dus meer naar buiten toe. De term DUBBELLLL komt dan weer uit het feit als meer dan 2 slierten elkaar inhalen. Om terug on-topic te komen: wat ik zelf meestal doe is de bocht net iets ruimer rijden, je glij-schaats rijd dan door het uitegtrapt en je afzet gebeurt dan op het goede randje wat daar net buitne ligt. eker als de snelheid een stuk hoger komt te liggen is dat binnenste randje slecht te houden. Krizz
Hobbyist het is aan het begin van de eerste bocht (na het restaurant). Deze scheur zit er vanaf de opening en zit elk jaar op dezelfde plaats. Waarschijnlijk een "dode spot" in de baan wat de vries installatie niet goed bevriezen.
Het hangt volgens mij ook erg van je materiaal af.. Raps AMV10 vast schaats: type ijsbreker, gaat overal doorheen, uitgetrapt of niet. Raps Axle klapschaats: idem, mits je goed achterop blijft zitten, anders duikt ie vast in de troep Mogema NSX: groot avontuur, als ze 'beet' hebben ben je passagier en wordt je afzet /glijfase niet meer door jezelf gecontroleerd Raps V12 Carbon: Stuitern over alle hobbels heen, ook een vorm van controleverlies Dit zijn eigen ervaringen, bevestigd door anderen Wat ik heb gehoord zijn de maple's aardig goed in dit soort troepomstandigheden... Maar zo superstabiel als de AMV-10 heb ik het nooit meer ervaren...
Wat dan weer niet wil zegen dat je met goed materiaal en een zuigtechniek ineens wel goede bochten kunt rijden ;-) (om te voorkomen dat men ineens naar de winkel rent in de hoop het probleem aldaar op te kunnen lossen) Lijkt me heftig spul, dat Raps materiaal, Reitse ;-) Ik heb het nooit aan den lijve ondervonden maar op de Mogema's en Maple kom ik de bochtjes prima door. Een paar Vikingijzers konden mij niet bekoren maar dat lag ook aan de ronding. Inderdaad: goed achterop: bol ruggetje en schoudertje aan binnenkant iets lager dan aan de buitenkant. Je kunt eens proberen je knie van je linkerbeen bij de plaatsing zo ver mogelijk naar voren te brengen. Zodra je op je punten gaat rijden, gaat het mis of minder
Het hangt volgens mij ook erg van je materiaal af.. Raps AMV10 vast schaats: type ijsbreker, gaat overal doorheen, uitgetrapt of niet. Raps Axle klapschaats: idem, mits je goed achterop blijft zitten, anders duikt ie vast in de troep Mogema NSX: groot avontuur, als ze 'beet' hebben ben je passagier en wordt je afzet /glijfase niet meer door jezelf gecontroleerd Raps V12 Carbon: Stuitern over alle hobbels heen, ook een vorm van controleverlies Dit zijn eigen ervaringen, bevestigd door anderen Wat ik heb gehoord zijn de maple's aardig goed in dit soort troepomstandigheden... Maar zo superstabiel als de AMV-10 heb ik het nooit meer ervaren... BULLSHIT
je moet gewoon van een beetje naar buiten langzaam naar binnen te schaatsen en dan rijd je er over heen. ook moet je niet boven je kunnen rijden. en ook niet te hard afzetten over vertrapte bochten want dan gijd je schaasts weg. all met all rustig overstappen en rustig afzetten. als het even wat minder druks is in de bocht ga je iets verder naar buiten.
Want? leg even uit... moet dan wel de ruimte voor zijn... het wil nog wel eens druk zijn op het ijs...
Het draait alleen om goed achterop zitten, net als bij natuurijs. Je schaatsen lopen er dan vanzelf weer uit.