Hoe 'overleef' je uitgetrapte bochten?

Discussie in 'Techniek & training' gestart door Hobbyist, 1 feb 2007.

  1. Hobbyist

    Hobbyist New Member

    Tijdens een drukke avond kunnen de bochten in Breda na verloop van tijd flink uitgetrapt raken; en toch zie je dan nog vele schaatsers dicht op elkaar met flinke snelheid door de bocht gaan. Het aantal valuren/kwetsuren zal meevallen, want men gaat niet over op een intensievere baanverzorging. Welke schaatstechniek wordt door de m.i. waaghalzen gehanteerd, om ondanks de vervelende kerven, zich staande te houden?
  2. Helmud

    Helmud New Member

    Diep zitten en zijwaarts afzetten.

    Maarre even zonder gekheid, als je goed achterop zit met je lichaamsgewicht. Kun je ze wel door blijven rijden, en als je dan een missertje maakt, omdat je schaats anders stuurt dan je verwacht herstel je het makkelijker omdat je stabiel staat.
  3. doddeltje

    doddeltje Member

    was jij woensdagavond (gisteren) ook in Breda?

    het was op een bepaald moment zo erg dat je gewoon de bocht niet meer treffelijk door kon. Zat niets anders op dan startjes te doen op het rechte stuk :roll:
  4. GlobeskaterIJshaas

    GlobeskaterIJshaas Active Member

    ik denk dat vooral achterop zitten erg belangrijk is... verder is et handig om goed te kijken waar de bocht het meest uitgetrapt is en zo de grote gaten ontwijken...
  5. Ivo

    Ivo New Member

    Helemaal aan de binnenrand is het ijs vaak wel nog goed, dus geconcentreerd precies langs het randje rijden.
  6. ducatif1

    ducatif1 Member

    Langs het randje. HOOG OP!! schreeuwen
    Verstand op nul..blik op oneindig en gewoon door de bocht heen rammen.
    En als er scheuren/wakken erin zitten deze pproberen te ontwijken door bv.een schaatsslag over te slaan.
  7. Remco

    Remco Member

    Weet iemand waar de term "HOOG OP" vandaan komt? Ik snap best dat de snelle rijders niet iets zeggen in de trant van "lieve iets langzamere schaatser, zou je zo vriendelijk willen zijn om 1 meter naar rechts uit te wijken want ik kom eraan", maar waarom de term "HOOG OP!"???
  8. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    De term is HOGER OP.. en komt van het feit dat je hoger in de baan gaat rijden.. dus meer naar buiten toe.
    De term DUBBELLLL komt dan weer uit het feit als meer dan 2 slierten elkaar inhalen.

    Om terug on-topic te komen: wat ik zelf meestal doe is de bocht net iets ruimer rijden, je glij-schaats rijd dan door het uitegtrapt en je afzet gebeurt dan op het goede randje wat daar net buitne ligt. eker als de snelheid een stuk hoger komt te liggen is dat binnenste randje slecht te houden.

    Krizz
  9. ouwe

    ouwe New Member

    Hobbyist het is aan het begin van de eerste bocht (na het restaurant).
    Deze scheur zit er vanaf de opening en zit elk jaar op dezelfde plaats.
    Waarschijnlijk een "dode spot" in de baan wat de vries installatie niet goed bevriezen.
  10. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Het hangt volgens mij ook erg van je materiaal af..

    Raps AMV10 vast schaats: type ijsbreker, gaat overal doorheen, uitgetrapt of niet.

    Raps Axle klapschaats: idem, mits je goed achterop blijft zitten, anders duikt ie vast in de troep

    Mogema NSX: groot avontuur, als ze 'beet' hebben ben je passagier en wordt je afzet /glijfase niet meer door jezelf gecontroleerd

    Raps V12 Carbon: Stuitern over alle hobbels heen, ook een vorm van controleverlies ;)

    Dit zijn eigen ervaringen, bevestigd door anderen

    Wat ik heb gehoord zijn de maple's aardig goed in dit soort troepomstandigheden...

    Maar zo superstabiel als de AMV-10 heb ik het nooit meer ervaren...
  11. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Wat dan weer niet wil zegen dat je met goed materiaal en een zuigtechniek ineens wel goede bochten kunt rijden ;-) (om te voorkomen dat men ineens naar de winkel rent in de hoop het probleem aldaar op te kunnen lossen) Lijkt me heftig spul, dat Raps materiaal, Reitse ;-) Ik heb het nooit aan den lijve ondervonden maar op de Mogema's en Maple kom ik de bochtjes prima door. Een paar Vikingijzers konden mij niet bekoren maar dat lag ook aan de ronding.

    Inderdaad: goed achterop: bol ruggetje en schoudertje aan binnenkant iets lager dan aan de buitenkant. Je kunt eens proberen je knie van je linkerbeen bij de plaatsing zo ver mogelijk naar voren te brengen.

    Zodra je op je punten gaat rijden, gaat het mis of minder :)
  12. goldenpower

    goldenpower New Member

    Het hangt volgens mij ook erg van je materiaal af..

    Raps AMV10 vast schaats: type ijsbreker, gaat overal doorheen, uitgetrapt of niet.

    Raps Axle klapschaats: idem, mits je goed achterop blijft zitten, anders duikt ie vast in de troep

    Mogema NSX: groot avontuur, als ze 'beet' hebben ben je passagier en wordt je afzet /glijfase niet meer door jezelf gecontroleerd

    Raps V12 Carbon: Stuitern over alle hobbels heen, ook een vorm van controleverlies

    Dit zijn eigen ervaringen, bevestigd door anderen

    Wat ik heb gehoord zijn de maple's aardig goed in dit soort troepomstandigheden...

    Maar zo superstabiel als de AMV-10 heb ik het nooit meer ervaren...



    BULLSHIT
  13. goldenpower

    goldenpower New Member

    je moet gewoon van een beetje naar buiten langzaam naar binnen te schaatsen en dan rijd je er over heen. ook moet je niet boven je kunnen rijden. en ook niet te hard afzetten over vertrapte bochten want dan gijd je schaasts weg.

    all met all rustig overstappen en rustig afzetten.
    als het even wat minder druks is in de bocht ga je iets verder naar buiten.
  14. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Want?

    leg even uit...


    moet dan wel de ruimte voor zijn... het wil nog wel eens druk zijn op het ijs...
  15. Nick

    Nick New Member

    Het draait alleen om goed achterop zitten, net als bij natuurijs. Je schaatsen lopen er dan vanzelf weer uit.
  16. stayerwouter

    stayerwouter New Member

    Weissenzee gewent??

Deel Deze Pagina