Naar aanleiding van de botsing WOH-Bloemen, vraag ik me af waarom eigenlijk de schaatser in de buitenbocht voorrang heeft op de kruising. Het is ook een extra nadeel voor de schaatser die uit de binnenbocht komt omdat deze in de laatste ronde nog de laatste buitenbocht heeft.
Terecht heeft de binnenbocht voorrang, anders krijg je last van een schaatser die langzamer schaats dan jij. Terecht dat je daartegen wordt beschermd.
Precies, het is zo logisch als wat. Als je het andersom zou doen zou je heel scheve situaties krijgen. Als je gelijk ligt bij het opkomen van de kruising, ligt de schaatser die uit de buitenbocht komt dus eigenlijk een meter of 15 voor. Je kunt een schaatser die achter ligt niet gaan belonen daarvoor.
Onzin, een snelle starter kan wel voor liggen maar kan ook wel minder snelheid hebben. Een voorbeeld is de Davis-Lobkov race tijdens het WK sprint een paar jaar terug (http://www.youtube.com/watch?v=o8Ws70yVWIw). Lobkov had een straatlengte voorsprong voor de bocht maar Davis haalde hem simpel bij. Met een katachtige sprong wist Davis nog net voorlangs te kruisen en meteen naar buiten te gaan (een voorbeeld voor Ted Jan "ik kon echt geen kant op" Bloemen hoe je een botsing kan ontwijken). Met deze manoeuvre wist hij de 1000 te winnen en het eindpodium van het WK te halen. HAd hij zoals 99% van de anderen gewacht en ingehouden had hij door een niet echt logische regeltje en een ongelukkige loting dus verloren. Overigens is de vraag tot welke hoogte de buitenbocht voorrang mag vragen. Olde Heuvel had toch wel minstens 1-2 meter voorsprong bij het uitkomen van de bocht. Aangezien men geen ogen achter in de kop heeft en achterom kijken met snelheden van tegen de 50 per uur niet logisch lijkt mag de binnenbocht wat mij beteft in zo'n geval gewoon voorrang krijgen .
Mooi verhaal hoor Davey, maar de stelling van nina klopt toch echt. Op het moment dat beide rijders op de kruising zijn heeft de buitenbochtrijder gewoon meer meters meer afgelegd dan de binnenbochtrijder. Het wil niet zeggen dat de buitenbochtrijder op dat moment ook sneller schaatst dan de binnenbochtrijder. Maar dat beweert nina ook niet.
Ja natuurlijk mag de schaatser uit de binnenbocht voor kruisen, zolang hij daar de schaatser uit de buitenbocht niet mee hindert. Davis heeft meer snelheid en kan gewoon voor Lobkov langs kruisen, dat veroorzaakt helemaal geen problemen. Het voorbeeld van Davey is dus niet heel erg relevant voor deze situatie. De voorrangsregel is er voor als de schaatsers vlak bij elkaar zitten.
Davis moet extra snelheid maken om voorlangs te kruisen en gelijk naar buiten te kunnen gaan. Olde Heuvel deed hetzelfde, alleen knalt Bloemen 20-30 meter later alsnog tegen hem aan. Het wisselmoment was op dat moment denk ik al voorbij. De schaatser uit de buitenbocht kan na dit incident dus heel makkelijk gaan denken: "He hij kruist vlak voor me langs, even snelheid maken om contact te krijgen en dan heb ik een concurrent minder."
Nee, ODH ging al naar buiten terwijl Bloemen daar een halve meter achter reed. WOH reed Bloemen in de verdrukking, Bloemen kón niet eens meer meer snelheid maken om voorlangs te gaan want daar reed opeens zijn tegenstander schuin op hem in.
Zo heb ik het idd ook gezien. Bloemen gaf WOH misschien een beetje op een overdreven manier een zet, maar hij kon zelf echt geen kant op en moest WOH dus wel een zet geven, zij het misschien een iets minder theatrale zet.
WOH had het misschien nog op kunnen lossen door gewoon in zijn baan te blijven, dan was Bloemen die meer snelheid had hem wel gepasseerd voor het eind van de kruising. Maar hij nam de gok en dan kun je moeilijk weer terug.
Vaak lossen problemen op de kruising zich wel op omdat één rijder meer snelheid heeft en halverwege het rechte eind er dus wel langs kan zonder de ander te hinderen. WOH ging hier echter ook gelijk naar de andere baan. Had hij even gewacht, dan was er waarschijnlijk geen probleem geweest. Kwestie van inschatting, ervaring, goed opletten en je kop gebruiken.
Volgens mij is het niet 100% de fout van WOH. De buitenbaan heeft iig voorrAng. Maar nergens staat in de reglementen dat hij in Een rechte lijn naar de ideale lijn voor het aansnijden voor de binnenbocht hoeft te kunnen rijden. Eigenlijk was er sprake van Een situatie waarbij WOH veilig naar de buitenland was gewisseld. Ik zou er dan voor pleiten dat artikel 257 lid 2b in werking zou treden. "De inhalende deelnemer (...) is ervoor verantwoordelijk dat Een botsing wordt vermeden, zolang de voorste deelnemer zijn relatieve positie in de rijbaan behoudt.".
Het is logisch de voorrang aan de snellere persoon te geven. Als hij (iets) voorligt, kan hij kruisen, en dan kan de langzamere er mooi achterlangs. Indien ze ongeveer gelijk liggen, zouden ze nog even moeten wachten, en ongeveer halverwege kruisen. Als je de voorrang aan de langzamere geeft, kan die de boel vertragen door nog even niet te kruisen. De snellere moet dan extra wachten, inhouden, om dan achterlangs te 'mogen'. Met 'de snellere' en 'de langzamere' moet simpel en eenduidig vastgesteld worden wie je bedoelt in de regels. Het gaat immers om sportregels, en die moeten geen ruimte voor discussie geven. Dus langzamere=binnenbaan. Dat ie op dat moment wellicht weer sneller rijdt moet je negeren.
De beelden zijn te zien bij de nos, sport, schaatsen. (even doorklikken bij "vorige video's.) Ik heb de beelden vaak bekeken. Dacht eerst dat Bloemen wel meteen naar links gekund had, maar later zag ik dat hij het niet kon. Ik denk dat hij niets anders gekund had dan een zetje geven. En misschien door de schrik een beetje te hard.
Bedankt, Naar mijn idee kan Bloemen idd geen kant op maar is de duw wel heel hard (maar dat kan gebeuren in het moment)