World Cup 5, Inzell, 23-25 januari

tostiees-31

Well-Known Member
De laatste voor dé Spelen. De laatste voor Milaan. De laatste. Bijna weten we wie zijn/haar droom heeft waargemaakt en bijna weten we wie met pijn het het hart zal terugdenken aan Milaan 2026.

Wat het deelnemersveld betreft: het gaat een bijzonder weekend worden. Iedereen zal de puntjes op de i willen zetten, maar niemand zal meer tot het uiterste willen gaan. Dat heeft Dawson al gezegd, maar de afzeggingen van bijvoorbeeld Kongshaug en Boersma laten dit ook zien.
De grote vraag zal dan ook zijn: wie is er en wie rijdt wat?

Programma
Vrijdag 23 januari, vanaf 18:30u

1500m dames
1500m heren
500m dames
500m heren

Zaterdag 24 januari, vanaf 14:30u
1000m dames
1000m heren
3000m dames
5000m heren

Zondag 25 januari, vanaf 14:00u
500m dames
500m heren
MS dames
MS heren
TS dames
TS heren

Baanrecords:
De laatste keer dat we internationaal in Inzell waren was twee jaar terug, op het WK Sprint en Allround. De sprinters maakten er een heerlijk toernooi van, waar Ning wereldkampioen werd, voor de Boo en Dubreuil. Vosté was de man die met twee zilveren medailles naar huis ging. Op de 1000m was hij beide keren sneller dan de Boo, Nuis en Wennemars. Ook Takagi en Beune werden wereldkampioen, net als het fenomeen Jordan Stolz. 34,10, 6.14, 1.41 en 13.04 waren voldoende om Roest en Engebraten te verslaan.

Dames
37,07 - Femke Kok 🇳🇱
1.12,86 - Jutta Leerdam 🇳🇱
1.52,65 - Joy Beune 🇳🇱
3.55,72 - Joy Beune 🇳🇱

Heren
34,10 - Jordan Stolz 🇺🇲
1.07,11 - Ning Zhongyan 🇨🇳
1.41,78 - Jordan Stolz 🇺🇲
6.04,52 - Davide Ghiotto 🇮🇹

Belangen
Plaatsing voor de Spelen telt niet meer mee in Inzell. Toch zijn er zaken die er toe doen.

De belangrijkste is plaatsing voor het WK Sprint en WK Allround. Nu weet ik niet of dat énkel op tijd gaat of dat er ook een stuk WB-stand bij zit. Maar: gelukkig voor de dames en heren met een ietwat minder voorseizoen is Inzell relatief snel. Echte toppers kunnen met een goede tijd in Inzell echt sneller dan de subtoppers/achterhoede met een snelste tijd in SLC. Meer hierover zal @Mjøsaman ongetwijfeld een beetje leuk kunnen uitleggen.

Een ander punt is de rijders die in de top-20 (en top-16 op 3000m/5000m) staan.* Elke rijder die namelijk het WB-seizoen afsluit bij de eerste 20, mag volgend seizoen ook starten in de A-groep. Semirunniy staat nu 17e, maar zal graag nog één plekje willen stijgen. Op de 1500m staan Semirunniy en Thiebault op 21 en 22. Ook deze twee heren zou ik zélf graag een stap zien maken naar de eerste 20. Mocht je dit nou interessant vinden, zoek voor jezelf je favorieten uit.

Het laatste punt is het aantal rijders per land in de top-40.* Het verschil tussen plek 40 en 41 kán namelijk één startplek voor je land schelen. Zo staan Lovas en Lorenzato op 42 en 43. Mochten zij op de geschoonde lijst (max 5 per land) de top-40 inkomen, verdienen ze voor Italië en Noorwegen een extra startbewijs. Ja, het zijn achterhoedegevechten en het betreft ook zeker niet de toppers, maar wellicht vind je dit interessant.

*Dit was de regelgeving van de afgelopen jaren. Mocht de ISU geen ingrijpende regelwijzigingen doorvoeren, zal dat dit seizoen ook weer zo zijn. Echter begreep ik dat de ISU wel bezig is met, bijvoorbeeld, de puntentelling. Wellicht zijn er meer ingrijpende wijzigingen die ze in het seizoen ná de Spelen willen doorvoeren. Hierover communiceert de ISU normaliter eind mei/juni meer.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben heel erg benieuwd of Femke Kok een 1500 meter gaat rijden in Inzell. Dat zal in de b-groep zijn wat niet ideaal is, maar nog een keertje voor de OS de afstand rijden lijkt me wel prettig.
 
Ik ben heel erg benieuwd of Femke Kok een 1500 meter gaat rijden in Inzell. Dat zal in de b-groep zijn wat niet ideaal is, maar nog een keertje voor de OS de afstand rijden lijkt me wel prettig.
Ik vraag me dat af. Qua wedstrijdritme heeft ze het volgens mij niet nodig.
 
Ik ben heel erg benieuwd of Femke Kok een 1500 meter gaat rijden in Inzell. Dat zal in de b-groep zijn wat niet ideaal is, maar nog een keertje voor de OS de afstand rijden lijkt me wel prettig.
Vanuit haar ploeg geredeneerd: waarschijnlijk niet. Alleen maar afbraakrisico en je wint niets met een ritje in de b-groep. Ik denk dat Kok meer bevestiging heeft gehaald vanuit haar optreden tijdens het OKT, dan dat ze uit een onbelangrijke b-groep kan halen.
 
Ik ben heel erg benieuwd of Femke Kok een 1500 meter gaat rijden in Inzell. Dat zal in de b-groep zijn wat niet ideaal is, maar nog een keertje voor de OS de afstand rijden lijkt me wel prettig.
Lijkt me niet. Voegt voor haar niks toe.
 
Misschien zie ik haar gewoon iets te graag iets doen waar ze nu heeft laten zien ook gewoon heel goed in te zijn en ben ik iets te hoopvol. Ik zou het in ieder geval echt zonde vinden als ze de 1500 meter nooit internationaal gaat rijden buiten WKs om. Maar goed, er zijn nu de OS en dat is natuurlijk het belangrijkste toernooi dat ze ooit heeft gereden, dus ik snap het voor nu zeker ook wel.

Het doet me een beetje denken aan Ireen Wüst. Zij heeft in haar hele leven maar drie keer de 5 kilometer gereden buiten een allroundwedstrijd: Het WK afstanden 2013, het OKT 2014, en de OS 2014, en alle drie de keren werd ze 2e. Alleen reed zij die afstand natuurlijk nog wel bij allroundtoernooien.
 
Misschien zie ik haar gewoon iets te graag iets doen waar ze nu heeft laten zien ook gewoon heel goed in te zijn en ben ik iets te hoopvol. Ik zou het in ieder geval echt zonde vinden als ze de 1500 meter nooit internationaal gaat rijden buiten WKs om. Maar goed, er zijn nu de OS en dat is natuurlijk het belangrijkste toernooi dat ze ooit heeft gereden, dus ik snap het voor nu zeker ook wel.

Het doet me een beetje denken aan Ireen Wüst. Zij heeft in haar hele leven maar drie keer de 5 kilometer gereden buiten een allroundwedstrijd: Het WK afstanden 2013, het OKT 2014, en de OS 2014, en alle drie de keren werd ze 2e. Alleen reed zij die afstand natuurlijk nog wel bij allroundtoernooien.
Ik denk ook niet dat ze 10 x 2e wilde eindigen achter Sablikova.... En met af en toe WK sprints en meer regelmatiger 1000m zou die 5km ook echt teveel zijn. Ze had nu altijd al grote moeite om precies het hele plaatje kloppend te krijgen en in haar betere jaren lukte haar dat ook , maar meestal ook alleen in feb/maart
 
Ik denk dat het voor Kok nu zo is dat de 1500 het beste gaat door er onbevangen in te vliegen, nadat ze haar 2 hoofddoelen al heeft gehad. Het is voor haar een extraatje (en ja, dat klinkt extra zuur voor Beune) op een moment dat haar Spelen hopelijk al geslaagd zijn. En dan kijken of je een tijd neer kan zetten waar de rest van schrikt.
 
Ik denk dat het voor Kok nu zo is dat de 1500 het beste gaat door er onbevangen in te vliegen, nadat ze haar 2 hoofddoelen al heeft gehad. Het is voor haar een extraatje (en ja, dat klinkt extra zuur voor Beune) op een moment dat haar Spelen hopelijk al geslaagd zijn. En dan kijken of je een tijd neer kan zetten waar de rest van schrikt.
Precies, Timmer is het ook maar 1 keer gelukt
 
Kok heeft volgens mij ook echt niks te winnen bij nog ergens starten voor de OS. Ze heeft nu een fantastisch optreden gehad op het OKT en de bevestiging dat ze echt wereldtop is op de 1500. Starten in Inzell gaat haar echt geen extre bevstiging/vertrouwen geven, en brengt alleen maar het risico met zich mee dat het niet geweldig gaat en haar zelfvertrouwen op deze afstand een deuk oploopt, iets wat je niet will hebben vlak voor de OS.
 
Ik lees net dat de kleinzoon van Jarle Pedersen, de vader van Sverre Lunde Pedersen, ook mee gaat doen. Hij gaat ipv Allan Dahl Johansson.
 
Misschien zie ik haar gewoon iets te graag iets doen waar ze nu heeft laten zien ook gewoon heel goed in te zijn en ben ik iets te hoopvol. Ik zou het in ieder geval echt zonde vinden als ze de 1500 meter nooit internationaal gaat rijden buiten WKs om. Maar goed, er zijn nu de OS en dat is natuurlijk het belangrijkste toernooi dat ze ooit heeft gereden, dus ik snap het voor nu zeker ook wel.

Het doet me een beetje denken aan Ireen Wüst. Zij heeft in haar hele leven maar drie keer de 5 kilometer gereden buiten een allroundwedstrijd: Het WK afstanden 2013, het OKT 2014, en de OS 2014, en alle drie de keren werd ze 2e. Alleen reed zij die afstand natuurlijk nog wel bij allroundtoernooien.

Ik vind het ook wel wat hebben dat schaatsers speciaal voor de Spelen uit hun comfortzone treden. Cathriona Le May reed, voor zover ik kan vinden, nooit de 1500 meter in een wereldbeker, maar wel twee keer op de Spelen.
 
Dat heeft natuurlijk ook wel wat. Toch droom ik van een Kok in topvorm die in Salt Lake City er gewoon met een 24.2 opening erin klapt en een wereldrecord rijdt. 24.20 + 26.60 + 28.40 + 30.60 = 1:49.80. Timmer deed dat ook daadwerkelijk, alleen heeft Kok niet de mogelijkheid dat op de OS te doen.
 
Back
Top