World Cup 4, Hamar, 12-14 december

Meest complete mannelijke schaatser klassieke afstanden, sinds ik het volg (1969), voor mij:
1. Heiden
2. Schenk
3. Hedrick, Davis, Stolz*
4. Koss
5. Verkerk
*) kan nog stijgen als hij betere lange afstanden mocht gaan rijden
haha ik vanaf 1970, dus ik mis dus de 15.03.6 (en twee gemiste titels dat jaar) in mijn (visuele) geheugen
 
Eén keer, in december 1998 in Nagano:

Bekijk bijlage 6901

Als ik me het goed herinner, stapte ze na het voor haar teleurstellende Olympische seizoen van 1998 over naar de sprintploeg van Peter Mueller. Ze werd veel sneller. Reed in het voorseizoen zelfs een Nederlands record op de 100 meter. Ze deed ook mee aan het NK en WK sprint dat jaar. En ze won dus een WB-1000 meter. Die nieuwe sprintkwaliteiten heeft ze later niet echt een vervolg kunnen geven.
 
Ik denk dat het wel een verschil is dat het nog wel eens voorkomt dat iemand de 1500 en 10000 meter kan winnen. Hedrick reed wereldrecords op beide, Kramer heeft beide gewonnen in de WB, Koss werd Olympisch kampioen of beide, Bokko en Ritsma hebben ook beide gewonnen in de WB, en er zijn er vast nog wel meer.

De 500 en 1500 meter allebei winnen is echt veel zeldzamer, en daarom eigenlijk wel bijzonderder. En daar komt zoals je zegt ook nog eens bij dat ie niet alleen wint maar op alle drie de afstanden dominant is.

Ja, dat vind ik ook. Ik ben geen kenner van energiesystemen (aeroob en anearoob) maar volgens mij heeft het daarmee te maken. In de atletiek zie je dat het heel normaal is dat iemand vanuit de 800 en de 1500 meter opschuift richting langere afstanden. Tegelijkertijd is de overgang van 400 naar 800 meter al best wel zeldzaam. Laat staan van de echte sprintafstanden (100 en 200 meter) richting 800 meter of langer. Dat komt nooit voor.

In het moderne schaatsen waren er natuurlijk wel 1000-meter-specialisten die vandaaruit ook weleens een 500 én een 1500 meter wonnen. Erben Wennemars, Jan Bos, Igor Zjelezovski. Maar dat waren geen echte specialisten op alle drie de afstanden. Stolz is dat wel. En zij konden ook niet allrouden zoals Stolz. Wennemars komt er het dichtste bij in de buurt. Die zou, alles alles meegezeten had, misschien ook een massastart hebben kunnen winnen in zijn topjaren. Maar hij had natuurlijk niet de klasse van Stolz.

De range van Stolz is echt bijzonder. Vergelijken met Heiden of Schenk is moeilijk. Zonder iets af te doen aan de grootsheid van deze twee, maar dat was echt wel een andere tijd. Die hadden veel minder pure sprintspecialisten om te verslaan.
 
Hij reed in Hamar de 3e snelste 100 meter van het veld, alleen Koshkin was twee keer sneller, en ook de vierde snelste slotronde op de 1500 meter (Eitrem, Semirunnij, en Jilek waren sneller). En als je naar de snelste ooit gaat kijken is ie met zijn 9.45 de gedeelde 12e snelste man op de 100 meter en is ie met 26.82 de vierde man ooit op de slotronde 1500 meter.

Dit hoort gewoon niet te kunnen, de meeste mannen met een sterke 1500 meter slotronde hebben moeite om onder de 10 seconden te openen, laat staan 9.8 of zelfs 9.5.
 
Ja, dat vind ik ook. Ik ben geen kenner van energiesystemen (aeroob en anearoob) maar volgens mij heeft het daarmee te maken. In de atletiek zie je dat het heel normaal is dat iemand vanuit de 800 en de 1500 meter opschuift richting langere afstanden. Tegelijkertijd is de overgang van 400 naar 800 meter al best wel zeldzaam. Laat staan van de echte sprintafstanden (100 en 200 meter) richting 800 meter of langer. Dat komt nooit voor.

In het moderne schaatsen waren er natuurlijk wel 1000-meter-specialisten die vandaaruit ook weleens een 500 én een 1500 meter wonnen. Erben Wennemars, Jan Bos, Igor Zjelezovski. Maar dat waren geen echte specialisten op alle drie de afstanden. Stolz is dat wel. En zij konden ook niet allrouden zoals Stolz. Wennemars komt er het dichtste bij in de buurt. Die zou, alles alles meegezeten had, misschien ook een massastart hebben kunnen winnen in zijn topjaren. Maar hij had natuurlijk niet de klasse van Stolz.

De range van Stolz is echt bijzonder. Vergelijken met Heiden of Schenk is moeilijk. Zonder iets af te doen aan de grootsheid van deze twee, maar dat was echt wel een andere tijd. Die hadden veel minder pure sprintspecialisten om te verslaan.
"Die hadden veel minder pure sprintspecialisten om te verslaan"
Waar baseer je dat op?

Pure sprinters, waar ze op een WK Sprint mee moesten afrekenen, waren er zat. Ook al vóór de jaren zeventig.
Uit mijn geheugen/tijd:
Keller, Suzuki (2x), Muratov, Börjes, Linkovesi, Efskind, König, Bjørang, Kulikov, Granath, Boucher, Rønning, Mueller, Plant, Klebnikov, etc.
Sommige meer 500m rijders, andere meer 1000m rijders (die soms ook een goede 1500m konden rijden).

Schenk was de allrounder die met een goede 1000m een* keer WK Sprint brons haalde, Heiden was de alleskunner.

Dat Stolz uitblinkt op 500 t/m 1500m is inderdaad uitzonderlijk.

*edit: twéé keer
 
Laatst bewerkt:
"Die hadden veel minder pure sprintspecialisten om te verslaan"
Waar baseer je dat op?

Pure sprinters, waar ze op een WK Sprint mee moesten afrekenen, waren er zat. Ook al vóór de jaren zeventig.
Uit mijn geheugen/tijd:
Keller, Suzuki (2x), Muratov, Börjes, Linkovesi, Efskind, König, Bjørang, Kulikov, Granath, Boucher, Rønning, Mueller, Plant, Klebnikov, etc.
Sommige meer 500m rijders, andere meer 1000m rijders (die soms ook een goede 1500m konden rijden).

Ik zeg niet dat er geen sprinters waren, maar het waren er minder. Het loonde gewoon minder. Je had geen World Cup en geen WK afstanden. En tot 1970 geen WK sprint. Dus als pure sprinter had je niet zoveel te doen. Een goede allrounder maakte toen niet de keuze om sprinter te worden. Het was een keuze die je maakte als je bij allroundtoernooien op de lange afstanden niet goed mee kon komen. Een deel van de namen die jij noemt deed nog gewoon mee aan het WK allround. Dan ben je niet een gefocuste sprinter zoals de echte 500-meter-mannen van nu.

Je ziet in de uitslagen ook gewoon dat de verschillen groter zijn dan nu.

Daarnaast: er is nu veel meer bekend over de verschillende manieren van trainen voor sprinters en stayers, met name qua krachttraining. Als je het trainingsschema van Jorrit Bergsma en van pakweg Sebas Diniz met elkaar vergelijkt, dan zijn het bijna twee compleet verschillende sporten. Dat was vroeger veel minder het geval. Ik zeg niet dat Heiden geen grootsheid was, want dat was hij wel. Ik zeg wel dat het nu onmogelijk is om zowel de sprint- als lange afstanden te domineren. En als iemand dat ooit wel zou lukken, dan zou dat nóg veel knapper zijn dan toen.
 
Jouw laatste paragraaf kan ik helemaal onderschrijven.

In principe was het ook ten tijde van Heiden onmogelijke om alle afstanden te winnen, vooral op de 500 en 10.000 had hij concurrenten met betere PRs, maar in 1979/80 flikte hij het toch. Hij trainde meer en slimmer dan de rest en wist daardoor te pieken als de beste.

"Een goede allrounder maakte toen niet de keuze om sprinter te worden".
Omgekeerd ook niet, zeker de snelste 500m mannen, ook al was er geen WK Sprint. In Nederland werd dacht ik rond 1971 een sprint-tak opgezet binnen de kernploeg)
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat vind ik ook. Ik ben geen kenner van energiesystemen (aeroob en anearoob) maar volgens mij heeft het daarmee te maken. In de atletiek zie je dat het heel normaal is dat iemand vanuit de 800 en de 1500 meter opschuift richting langere afstanden. Tegelijkertijd is de overgang van 400 naar 800 meter al best wel zeldzaam. Laat staan van de echte sprintafstanden (100 en 200 meter) richting 800 meter of langer. Dat komt nooit voor.
Femke Bol gaat van de 400 naar 800. Dan kan ze eindelijk het NR 800 van Ellen van Langen uit 1992!!!!! verbeteren (goud in Barcelona). Moet nog wel bewezen worden.
 
Ja, dat vind ik ook. Ik ben geen kenner van energiesystemen (aeroob en anearoob) maar volgens mij heeft het daarmee te maken. In de atletiek zie je dat het heel normaal is dat iemand vanuit de 800 en de 1500 meter opschuift richting langere afstanden. Tegelijkertijd is de overgang van 400 naar 800 meter al best wel zeldzaam. Laat staan van de echte sprintafstanden (100 en 200 meter) richting 800 meter of langer. Dat komt nooit voor.

In het moderne schaatsen waren er natuurlijk wel 1000-meter-specialisten die vandaaruit ook weleens een 500 én een 1500 meter wonnen. Erben Wennemars, Jan Bos, Igor Zjelezovski. Maar dat waren geen echte specialisten op alle drie de afstanden. Stolz is dat wel. En zij konden ook niet allrouden zoals Stolz. Wennemars komt er het dichtste bij in de buurt. Die zou, alles alles meegezeten had, misschien ook een massastart hebben kunnen winnen in zijn topjaren. Maar hij had natuurlijk niet de klasse van Stolz.

De range van Stolz is echt bijzonder. Vergelijken met Heiden of Schenk is moeilijk. Zonder iets af te doen aan de grootsheid van deze twee, maar dat was echt wel een andere tijd. Die hadden veel minder pure sprintspecialisten om te verslaan.
Alberto Juantorena is de enige die ik me kan herinneren (OS 400/800 in 1976)
 
"Die hadden veel minder pure sprintspecialisten om te verslaan"
Waar baseer je dat op?

Pure sprinters, waar ze op een WK Sprint mee moesten afrekenen, waren er zat. Ook al vóór de jaren zeventig.
Uit mijn geheugen/tijd:
Keller, Suzuki (2x), Muratov, Börjes, Linkovesi, Efskind, König, Bjørang, Kulikov, Granath, Boucher, Rønning, Mueller, Plant, Klebnikov, etc.
Sommige meer 500m rijders, andere meer 1000m rijders (die soms ook een goede 1500m konden rijden).

Schenk was de allrounder die met een goede 1000m een keer WK Sprint brons haalde, Heiden was de alleskunner.

Dat Stolz uitblinkt op 500 t/m 1500m is inderdaad uitzonderlijk.
Wk Sprint Eskiltuna 1972. De 500m man vs de 1000m man. De 'allround'-sprinter Moeratov redt het ook niet

Goud
Leo LinkovesiVlag van Finland (1918-1978) Finland38,97 (1)1.22,83 (15)39,00 (1)1.23,08 (16)160.925
Zilver
Valeri MoeratovVlag van Sovjet-Unie Sovjet-Unie39,53 (3)1.22,04 (7)39,68 (2)1.21,83 (4)161.145
Bronzen
Ard SchenkVlag van Nederland Nederland40,91 (16)1.20,02 (1)40,62 (16)1.19,93 (1)161.505
En nog een leuke, Muratov, Granath, Plant en Keller waren ook met zijn tweeën. Alleen die Suzuki's waren juist geen broers
 
Wk Sprint Eskiltuna 1972. De 500m man vs de 1000m man. De 'allround'-sprinter Moeratov redt het ook niet

Goud
Leo LinkovesiVlag van Finland (1918-1978) Finland38,97 (1)1.22,83 (15)39,00 (1)1.23,08 (16)160.925
Zilver
Valeri MoeratovVlag van Sovjet-Unie Sovjet-Unie39,53 (3)1.22,04 (7)39,68 (2)1.21,83 (4)161.145
Bronzen
Ard SchenkVlag van Nederland Nederland40,91 (16)1.20,02 (1)40,62 (16)1.19,93 (1)161.505
En nog een leuke, Muratov, Granath, Plant en Keller waren ook met zijn tweeën. Alleen die Suzuki's waren juist geen broers
Maar alleen beide Suzuki's waren succesvol, toch?

In 1970 lukte het 'm wel, zonder ook maar één afstand te winnen. De 1000m werden gewonnen door Göran Claeson :oops: en Schenk.

Screenshot 2025-12-16 at 19.05.10.png
 
Laatst bewerkt:
Kijkcijfers van deze WB.

Vrijdag
18:21 SCHAATSEN WB 4,2 21,7 697.000 1.313.000
19:06 SCHAATSEN WB 4,2 19,9 699.000 1.400.000
19:49 SCHAATSEN WB 2,9 10,6 485.000 764.000
20:24 SCHAATSEN WB 2,7 8,3 450.000 1.021.000

Zaterdag
13:45 SCHAATSEN WB 2,5 41,1 415.000 753.000
15:15 SCHAATSEN WB 3,7 40,5 610.000 1.419.000

Zondag
13:12 SCHAATSEN WB 2,3 22,2 385.000 1.157.000
15:21 SCHAATSEN WB 2,2 14,4 367.000 722.000
 
Back
Top