Wereldkampioenschappen allround 2015, Calgary, 7–8 maart

Discussie in 'Lange baan' gestart door leenstrafan, 16 feb 2015.

  1. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Luchtdruk is de luchtdruk die bijvoorbeeld varieert in Heerenveen (lage luchtdrukgebieden, e.d.), de lagere weerstand op hoogte is een heel ander iets.

    @SprintMaster: dat laatste is echt geen kwestie van wennen. Bijvoorbeeld Ritsma had nooit echt goed op hoogte kunnen rijden, al ging hij er een maand van te voren zitten. En of je een bocht kunt houden is niet alleen een kwestie van wennen, maar ook van technisch mogelijk voor die schaatser. Zo schreef jij laatst Mulder naar een 33'er, volgens mij. Maar gezien zijn uitwaaien in de bochten vraag ik me bij hem af of hij dat wel kan. Kulizhnikov met zijn strakke bochten geef ik meer kans. En dit zijn dan nog maar 2 voorbeelden. Al die rekenschema's blijven nattevingerwerk (en ze doen er gelukkig ook niet echt toe, geen correcties zoals bij het schansspringen in het schaatsen).
  2. Mey

    Mey Well-Known Member

    En waar komt die lagere weerstand op hoogte dan vandaan?
  3. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Luchtdruk en hoogte zie ik als aparte correcties. Ik corrigeer eerst naar de gemiddelde luchtdruk en daarna eventueel op hoogte. Het hoogteverschil komt uiteraard terug in een (vast) luchtdruk verschil (bv Calgary-Heerenveen is 126 hPa), daarom gebruik ik daarvoor een aantal vaste percentages.
  4. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Als Mulder de laatste buitenbocht op hoogte heeft zou dat best kunnen. In Heerenveen reed hij zijn baanrecord ook met een laatste buitenbocht (net zoals Wotherspoon met het WR).
  5. Mey

    Mey Well-Known Member

    Maar dan snap ik niet dat het eerste het verschil in tijden beter kan verklaren dan het tweede. Het verschil in tijden tussen Heerenveen-lagedruk en Heerenveen-hogedruk is toch veel kleiner dan het verschil tussen Calgary-gemiddelde druk en Heereneveen-gemiddelde druk.
  6. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    De invloed van de luchtdruk op de tijd (snelheid) ligt vast in de formule via de derde macht van de snelheid: 1% lagere druk betekent een 0.34% betere tijd. Het luchtdrukverschil met Calgary is 12.4%, dus zouden de tijden 4.2% (12.4*0.34) beter moeten zijn. In de praktijk wordt dit nooit gehaald. Op de 1000/1500 m komt men max. tot zo'n 3%.
    rhalbersma vindt dit leuk.
  7. JohnZero

    JohnZero Well-Known Member

  8. Mey

    Mey Well-Known Member

    Zo, de wikipedia;) Maar handig voor hakkie, dat hij nu ook weet dat lagere weerstand door lagere luchtdruk komt;)
  9. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Volgens heeft het meer invloed of je lekker gegeten hebt en of je je favoriete hoofdkussen meegenomen hebt dan al die minimale geschatte en uit de lucht gegrepen correcties terwijl je ook niet weet hoe ze hun race willen gaan opbouwen. Twitter is dan een meer accurate voorspelling dan het gegoochel van @SprintMaster.

    Toch maar even de afstandswinnende races van het WK allround 2011 in Calgary erbij gepakt:
    • Shani Davis 35,08
    • Ivan Skobrev 1.42,93
    • Ivan Skobrev 6.10,99
    • Håvard Bøkko 12.53,89
    • Christine Nesbitt 37,72
    • Ireen Wüst 1.52,59
    • Martina Sáblíková 3.55,55
    • Stephanie Beckert 6.49,51
    Daar zijn we nu dus niet tevreden mee hoor ik al!
    Hakkie2 vindt dit leuk.
  10. Celebithil

    Celebithil Active Member

    Maar luchtwrijving is toch ook niet de enige wrijving; de glijwrijving op het ijs zal in Calgary in principe niet anders zijn dan in Heerenveen. Wat googlen leidde mij tot het artikel "Ice Friction during Speed Skating" (J. Biomechanics, Vol 25, no.6, 565-571, 1992) waarin in de inleiding staat dat de wrijving met het ijs zo'n 1/4 van het vermogen van de schaatser opeet (en dus 3/4 door luchtwrijving). Een lager luchtdruk zal alleen dat 3/4 deel verlagen. Voor het verschil met Calgary krijg je dan een verbetering van tijden van 4,2%*3/4 = 3,15%. Al een stuk beter bij die 3%, en ik geloof niet dat die "1/4 van het vermogen" erg nauwkeurig is, dus 3% valt dan binnen de foutenmarge.
  11. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member


    Haha, grappig hoor. Maar jij snapt toch ook wel dat ik bedoelde dat het effect van op hoogte rijden een heel ander effect is dan die van hoge of lage luchtdruk? En dat dat effect anders is, geeft Sprintmaster ook al aan.


    Maar goed: ik ben het vooral eens met Leenstrafan, al die statistiekjes hebben erg weinig tot helemaal geen voorspellende waarde.
  12. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Duitsland heeft drie plekken en die zijn veroverd door Pechstein, Ost en Kraus. Naar ik aanneem is Behlau slechts reserve, of ze zouden de ploeg flink willen verjongen (Pechstein is 24 jaar ouder dan Behlau).
  13. Mey

    Mey Well-Known Member

    Snap je nou echt niet dat dat gewoon hetzelfde is? In Calgary is de luchtdruk gemiddeld lager door de hoogte.
  14. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member


    Ik snap wel dat dat zo is. Maar het effect hoge/lage druk in bijvoorbeeld Heerenveen is een heel ander effect dan de hoogte in Calgary. Zoals Sprintmaster al zei: daar kun je niet dezelfde formule voor gebruiken. Ik dacht dat dat toch wel vrij algemeen bekend was onder schaatsfans...
  15. Mey

    Mey Well-Known Member

    Nee, dat effect is (praktisch) hetzelfde. Er komen alleen andere dingen bij kijken, zoals zuurstofschuld. Daarom komen die berekeningen niet 1-1 overeen, maar als je puur het effect van de luchtdruk bekijkt, gecorrigeerd voor andere omstandigheden, is dat effect niet anders. Laat staan dat "het iets heel anders is".
    kernploegfusie vindt dit leuk.
  16. Elina

    Elina Well-Known Member

    Pekka Koskela heeft z'n kussen ingepakt...
    Niet voor Calgary, maar ik vond het leuk om op je bericht in te haken.
    JohnZero, fransvanbakel, ZeeKoei en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    @Celebithil: bij die 0.34% zit al het effect van de ijswrijving in.
  18. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

  19. ZeeKoei

    ZeeKoei Well-Known Member

    3 Amerikanen top 8 (en waarvan Shani Davis de TRAAGSTE was op de 1500), Bokko die nog vlot onder de 13 minuten ging op de 10 en op een haar na die wereldtitel miste... lijkt eeuwen geleden
  20. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    En wat zijn nu de winnende tijden waar we wel tevreden mee zijn?


    Trouwens, ik zou best tevreden zijn met deze tijden als het een spannend WK oplevert met het liefst voor de langste afstand nog meer dan 3 kanshebbers op de eindwinst bij zowel heren als dames ;) Tijden doen er dan niet zo veel toe, spanning is veel belangrijker (zolang er niet echt beschamend langzaam wordt geschaatst en het geen topsport meer is).

Deel Deze Pagina