veer klapmechanisme Viking

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door gerdwichers8, 12 dec 2010.

  1. gerdwichers8

    gerdwichers8 New Member

    Dag, met welke factoren moet ik rekenen zodat deze het 200 km lang uithouden? :roll:
  2. HA01761

    HA01761 Active Member

    Ik doe er niks geks mee en heb nooit meegemaakt dat ze korter dan een half seizoen (4x pw schaatsen) meegingen.
  3. wimijpelaar

    wimijpelaar Member

    spuitaf en toe wat olie of wd40 op de veren dan gaan die langer mee
  4. Herbertje

    Herbertje Member

    Ik ben nu aan mijn 5e seizoen begonnen op mijn viking klappers met nog altijd dezelfde veren. 2x in de week kunstijs en de nodige natuurijsuren.
  5. gerdwichers8

    gerdwichers8 New Member

    Mensen, ik vind het mooi dat Viking zulk een bijval krijgt, maar als die veer kapot is gaat ie toch echt de prullebak in, Viking of niet.
    Ik wil gewoon liever niet met dat speciale gereedschapje en een extra veer het ijs op; daarnaast kost het al gauw 6 minuten tijd als die net lekker geknoopte schaats uitmoet, of nog langer als die aan mijn voet gemonteerd moet worden.
    WD 40 vind ik een optie, maar ik vraag me af of er geen betere kwaliteit veer te krijgen is. Weet hier niet iemand alles van ijzerdraad af, zodat ik aan de weet kom hoe die veren wat duurzamer kunnen?
  6. Rinus

    Rinus Member

    Volgens mij ontkom je er niet aan Viking-veren te gebruiken als je een Viking klapset hebt. Ik neem aan dat Viking zelf ook al wel heeft getest hoe de veer het zo duurzaam mogelijk kan worden gemaakt. Zelf maken of laten maken lijkt mij vrijwel altijd onder doen voor het origineel, tenzij je er een flinke duit voor over hebt.

    Als je die veren drie weken voordat je de 200 moet schaatsen vervangt - en die drie weken dus als veiligheidsmarge inbouwt om te kijken of de nieuwe het goed doen - is er mijns inziens geen vuiltje aan de lucht.

    Ik zou wel Vikingvet of kogellagervet gebruiken en geen WD40. WD40 bestaat voor bijna de helft uit een vochtverdrijver en smeert zeer beperkt. Het spul heet dan ook WaterDispersant40.
  7. gerdwichers8

    gerdwichers8 New Member

    Rinus en Wim, bedankt, het lijkt erop dat 1 oorzaak boven water is nu. Ik verving gisteravond beide veren en vond dat de veer nauw binnen de beugel geplaatst is; die beugel die de buis verbindt met de brug.
    Juist waar twee windingen aan iedere zijde van de veer zich bevinden, raakt deze welhaast, of heus, de beugel aan. De vraag kan blijven of enige frictie op dit punt optreedt tussen veer en beugel, bij sterk zijwaarts optredende krachten, al denk ik dat dat voor mijn geval niet heel erg belangrijk is. Hoewel..mogelijk dat die frictie sterker wordt wanneer juist op die plek het oppervlak aan weerszijden ruwer wordt.
    En dat is juist wel het geval op die plaats: Door de zeer kleine afstand tussen beide oppervlakten van de beugel en het draad, moet het zo zijn dat precies op die plaats vaak water achterblijft en het gevolg laat zich raden: ROEST!
    Een beetje meer onderhoud en vet aan de binnenzijde van de beugel en bij de winding van de veer gaan van mij aanbeveling krijgen. :D

Deel Deze Pagina