Subtiel overstappen in de bocht

Discussie in 'Techniek & training' gestart door 1Ernesto, 8 feb 2013.

  1. 1Ernesto

    1Ernesto New Member

    Hallo schaatsers,

    Ik heb nu twee seizoenen schaatsles op De Uithof en ik ben qua techniek met sprongen vooruit gegaan. Zelfs overstappen in de bochten krijg ik steeds beter onder de knie. Alleen het neerzetten van mijn rechtervoet gaat niet lekker.

    Waar ervaren schaatsers hun rechtervoet bijna voorlangs hun linkervoet schuiven, daar komt mijn rechtervoet toch steeds weer met een "klap" op het ijs terecht. Ik oefen nu al weken om het te verbeteren; linkervoet meer in de bochtrichting houden, knieen meer buigen, grotere of juist kleinere stappen, enzovoort. Ik probeer vanalles, maar mijn rechtervoet krijg ik niet zachtjes op het ijs.

    Wat doe ik niet goed? Kan iemand mij adviseren?

    Alvast bedankt
    Ernst
  2. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Kan aan heel veel zaken liggen. Wat ik vaak zie is het volgende drama: rijders zijn teveel naar voren toe aan het stappen i.p.v. zijwaarts. Ze plaatsen eerst hun linkerschaats en doen dat te ver naar links, met de punt ook nog de bocht in gericht en -van voren/achteren gezien- buiten hun lichaamszwaartepunt in plaats van eronder. Vervolgens komt de afzet met rechts, waarbij ze als het ware over die reeds geplaatste linkerschaats heen proberen te stappen, in rijrichting. Het ziet er een beetje uit alsof ze over een obstakeltje heen stappen, waarbij ze hun linkervoet boven op het obstakeltje zetten. Aan de andere kant landen ze dan met een klap op hun rechtervoet. Is deze omschrijving voor jou herkenbaar?

    Die klap komt omdat je al niet in balans was toen je begon. Je zwaartepunt zit aan de verkeerde kant van je standbeen. Je moet dan met een afzet bewerkstelligen dat je je massa over je zwaartepunt heen lanceert. Je afzet zal dus niet bedoeld zijn om snelheid te genereren of te behouden door jezelf de bocht in te duwen, maar om jezelf over een dood punt heen te lanceren. Als gevolg van je afzet zal je massa inderdaad over het zwaartepunt heen floepen, maar aan de andere kant niet vanzelf afremmen. Dat veroorzaakt die klap op je rechtervoet: daarmee vang je je massa op.

    Om mijzelf een heleboel tiepwerk te besparen denk ik dat ik me nu even beperk tot de volgende tip: zoek eerst je balans op links. Je linkerschaats zal onder je navel moeten staan, want ongeveer daar bevindt zich je lichaamszwaartepunt. Wanneer je je linkerschaats te ver naar rechts plaatst zul je naar links vallen en wanneer je je linkerschaats te ver naar links plaatst - ten opzichte van je zwaartepunt/navel- val je steeds weer terug op je rechtervoet. Compenseer niet door je met bovenlichaam de bocht in te leunen; dat is een fout die ontstellend vaak gemaakt wordt. Je draait daarbij je heup de bocht uit en je gaat op je punten rijden.

    Ga met je voeten dicht naast elkaar in de bocht langs de blauwe lijn rijden en blijf aan de rechterkant ervan. Probeer nu je linkerbil aan de linkerzijde van de blauwe lijn te brengen. Alle overige lichaamsdelen blijven rechts van de blauwe lijn. Je gewicht heb je op links. Je rechter schaats mag je iets verder naar rechts van je vandaan plaatsen om in balans te blijven. Je linkerschaats houd je onder je navel. Als je goed in balans bent zou je je rechterschaats moeten kunnen optillen en op links moeten kunnen doorglijden. Je zou in dat geval ook voldoende in balans kunnen blijven om je rechterknie in alle rust voor je linkerknie te brengen. Al die tijd blijft je linkerbil aan de linkerkant van de blauwe lijn. Wanneer je je rechterknie makkelijk voor je linkerknie kunt brengen en houden, en je rechterbeen daarbij redelijk ontspannen is hangt je rechtervoet al bijna aan de linkerkant van je linkervoet. Al die tijd bevindt zich je navel boven je linkerschaats. Neerzetten van de rechterschaats doe je door je linkerbeen te strekken en dit hoeft maar een klein stukje te zijn. Bij die actie verplaats je je navel/lichaamszwaartepunt mee naar links en het komt daarmee boven je rechterschaats te staan, die nu het ijs raakt. Blijf op de hak. Wanneer je je voorvoet gebruikt zal je linkerschaats naar achteren wegfloepen en moet je alsnog rechts te snel gaan plaatsen.

    Ik denk dat je met deze omschrijving een heel eind kunt komen.
    Succes
  3. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Ik heb t idee dat je vermoedelijk nog vrij rechtop staat in de bocht, en dan bedoel ik speciaal met links; als dat inderdaad zo is, zul je niet alleen voor je gevoel meer moeten overstappen met rechts; en dat is niet zo efficient omdat je dan een soort interval hebt en druk verliest.
    De overstap moet veel gradueler, onondoorbroken, verander ook je hanghoek niet, blijf zeker met links goed achterop en vermijd elke vorm van omhoogkomen.

    Ik zie net dat ijsmonster me voor is met zijn mooie uitleg! Volgens mij zit ik op t zelfde spoor met mijn bijdrage.
  4. Viking66

    Viking66 New Member

    Ik zie een paar goede reacties op je vraag.
    Zelf kom ik geregeld op De Uithof, als je behoefte hebt aan praktische ondersteuning moet je het maar even laten weten,
  5. 1Ernesto

    1Ernesto New Member

    Beste IJsmonster, beste Schaatsbart,

    Heel erg bedankt voor de enorm uitgebreide uitleg. Ik moet bekennen, dat ik mijn "tekortkomingen" herken en ik weet zeker dat jullie uitleg van hoe het wel moet mij gaat helpen. Aanstaande donderdag bind ik de ijzers weer onder voor een paar rondjes op De Uithof. Ik ga jullie tips ter harte nemen en ben benieuwd of ik vorderingen kan maken. Ik zal in ieder geval via dit forum laten weten hoe het mij is vergaan.
    Nogmaals bedankt. Ik waardeer het enorm.

    Ook Viking66 wil ik bedanken voor het aanbod. Een kritische blik op mijn schaatskunsten is altijd welkom. Ik heb alleen geen idee hoe ik je zal kunnen herkennen.

    Groeten van Ernst!
  6. schaatsbart

    schaatsbart Member

    hallo ernst, dank voor je leuke reaktie, en van harte succes! Zo te horen ben je erg enthousiast, en terecht, kerel! Want t is hartstikke mooi, allemaal :D
  7. Aad58

    Aad58 New Member

    En Ernst niet alleen, ik lees met zeer veel belangstelling mee en herken e.e.a. precies. Van de week meteen in het hoofd (en de benen etc) meenemen! Dank!
  8. HA01761

    HA01761 Active Member

    IMO geen juiste techniek :wink:

    Hoe snel ga je? Als je te weinig snelheid hebt is het lastig om echt op je linkerbeen te hangen en dan is het bijna onvermijdelijk dat het overstappen lastig gaat.

    Dus als ik vanaf een afstand 1 tip zou moeten geven zou dat zijn om te zorgen dat je zo stabiel mogelijk op links staat.
  9. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Ligt niet aan je snelheid. Je zou -wanneer je voldoende in balans bent (voortkomend uit de juiste houding)- ook op lage snelheiden prima moeten kunnen overstappen. Ik heb er althans geen enkele moeite mee. Afgezien daarvan is bochten rijden geen 'hangen' maar duwen. Je staat op je linkerschaats en je duwt jezelf terug de bocht in. 'Hangen' is alleen maar een resultante van je snelheid.

    Je kunt het vergelijken met traplopen omhoog, maar dan zijwaarts. Je beweegt je dan telkens naar links om boven te komen. Wanneer je onderaan de trap op rechts staat, duw je jezelf eerst met rechts van je rechtervoet af (naar links toe) door je rechterbeen te strekken. Zo verplaats je /duw je je lichaamszwaartepunt (in de vorm van je navel) boven de eerste trede. Het makkelijkste is om daarbij uit de gaan van je heup. (Bij de meeste mensen is het zo dat ze, wanneer ze hun heup verplaatsen, ze hun lichaamszwaartepunt mee verplaatsen.) Dit wordt ook bedoeld met de aanwijzing "heup in de bocht".

    Vervolgens zet je je linkervoet op die eerste trede. Wanneer je nu je rechtervoet van de grond afhaalt, zou je in balans op links moeten staan. Wanneer je je heup/navel/zwaartepunt niet eerst boven de juiste plek (de eerste trede) hebt gebracht, zou je weer terugvallen. Vrij logisch.

    De volgende stap is dat je je rechtervoet op de tweede trede plaatst. Hiervoor dien je eerst je zwaartepunt (je navel met behulp van je heup dus) boven de tweede trede te brengen. Aangezien je op je linkerbeen staat, lijkt het me het handigst om dat lichaamsdeel hiervoor te gebruiken. Je duwt jezelf van je linkerbeen af (door het te strekken) en je verplaatst daarmee je lichaamszwaartepunt naar links, tot het zich boven de tweede trede bevindt. Omdat je op een trap bezig bent, duw/verplaats je jezelf door die strekking in feite naar linksboven. Je zet nu rechts neer (onder je navel, op trede nummer 2) en je zou direct in balans moeten zijn. Links kun je van trede nummer 1 afhalen.

    Voor de verplaatsing naar trede 3 herhalen we het begin: vanaf de begane grond.

    Je verplaatsing is dus je afzet. Zouden we de trap boven los maken en het ding plat op de grond leggen dan zou je in plaats van de trap op lopen, een schaatsbocht lopen. In werkelijkheid bevindt ons zwaartepunt zich nu echter veel te ver van ons steunpunt vandaan en zouden we naar links omvallen. Dus aanwijzingen als 'je moet meer hangen!' hebben geen enkele zin.
  10. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Ismonster , heel mooie uitleg, vind je opmerking: hangen geen enkele zin, wel een beetje voorbarig!
    Hanghoek is zeker wel een bruikbaar begrip, en dan in gelijkmatige druk houden door de bocht heen.
    Net als een motor!
    Voor het goed plaatsen van je benen is het noodzakelijk om zowel links als rechts 1 lijn voortestellen, en dat is beslist anders dan op het rechte eind.

    je eerste stap met links in de bocht zal dan ook meer naar de ideale lijn moeten en betekent dat je lichaamszwaartepunt zich links van de linkervoet bevindt! Dus je plaatst de linkervoet op de ideale lijn.
    dat is even wennen, maar de enige manier om, en druk op te bouwen , en te behouden, zodat het duwen efficient is! Je hanghoek blijft gelijk, terwijl je met beide benen door de bocht duwt! Ik zie maar al te vaak mensen die hun linkerschaats te recht zetten met het ingaan van de bocht, desgevolgd gaat de linkerknie extreem naar buiten, het is een houding met torsie en zeer inefficient en oorzaak van veel blessures!
  11. ijsmonster

    ijsmonster Member

    @schaatsbart: de vaak geroemde 'hanghoek' is simpelweg een resultante van je snelheid (uiteraard in combinatie met de radius van de bocht die je volgt), niets meer dan dat. Het 'hangen' wordt helaas maar al te vaak als een doel gehanteerd. Je kunt op lage snelheden niet 'meer gaan hangen', maar voel je niet bezwaard om het uit te gaan proberen op je fiets of motor ;-)
  12. HA01761

    HA01761 Active Member

    Helemaal waar.

    En daarom is het vaak ook zo moeilijk voor beginners om over te stappen: doordat ze zo langzaam gaan (en dan ook nog helemaal de buitenbocht moeten nemen) lukt het niet om stabiel op de buitenkant van de linkerschaats te gaan staan, en ja, dan is overstappen heel lastig.

    Oplossing: rondjes op de krabbelbaan, omdat je dan een krappere bocht hebt. (het baantje op het middenterrein in Thialf is hier ook heel geschikt voor)
  13. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Goeie bochten rijden bij zeer lage snelheid in bocht met een relatief grote radius is voor weinig mensen weggelegd. Vaak genoeg mensen gezien die een behoorlijk redelijke bocht rijden, en er tot mijn verbazing geen bal van terecht brachten op zeer lage snelheden.

    Dat is een mooie opsteker voor beginnende schaatsers: wat zij doen is echt hogeschool dressuur rijden...
  14. schaatsbart

    schaatsbart Member

  15. Duncan

    Duncan Member

    Heb ik goed begrepen dat je bij de inzet van je eerste slag met je linker been in de bocht meteen op de buitenkant hoort te staan?
    Ik zie heel veel mensen langzaam, bijna rechtop overstappen, terwijl hun linkerschaats keurig naar buiten glijdt. Dan moeten ze toch
    op de buitenkant staan van die linker schaats zou ik denken?
  16. HA01761

    HA01761 Active Member

    Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt: ja.
  17. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Hoi duncan,
    Ja, dat klopt! In feite is het niet anders dan op het rechte eind. Bij goede plaatsing van je nieuwe schaats, heb je meteen druk omdat je lichaamszwaartepunt erboven zit. In de bocht dus ook , hetgeen betekent dat je je schaats meer naar voren plaatst en niet naast je.
    In de video zie je ook mooi dat de eerste schaatser z,n linkerschaats te recht | neerzet ipv \, hij compenseert dit , om de bocht door te komen door z,n bovenlijf de bocht in te draaien om met rechts uit te komen; zoals het commentaar zegt, is dit niet effektief, heeft geen druk links en stapt te snel over, zet ahw alleen af met rechts om de bocht door te komen.

    Het verhaal van ijsmonster van de linkerbil links van de linkerschaats door de bocht, daar gaat het om; dan sta je ook vertikaal geordend en zonder torsie.
    Ik zelf kijk met enige regelmaat naar die filmpjes van duosport, en het is maar net waar jezelf meebezig bent in je ontwikkeling , wat je waarneemt...., maar t commentaar is zodanig goed bij deze filmpjes dat ze heel veel houvast bieden!; en je toch bij de les blijft.
  18. Schaatsjazz

    Schaatsjazz New Member

    Even off topic maar ik vind die filmpjes van Duosport ook heel goed, ik heb er veel aan, je ziet heel duidelijk wat er wel en niet goed gaat.
  19. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Thanks schaatsjazz, en muziek helpt ook :D
    Verder over die krabbelbaan, dat is niet echt prettig met noren, beter toch maar meer naar buiten op de baan, he!,.... doe me een lol zeg! Dit @ hao761.
  20. walrus

    walrus Member

    Voor diegene die denkt dat helling en hellingshoek onzin is, wil ik even wijzen op een filmpje van de Koreaan die bij de laatste olympische spelen de 500 m won. ( http://www.youtube.com/watch?v=YtWqW4Q7rCI ). Met name de slow motion aan het einde van het filmpje is heel verhelderend. Natuurlijk is dit een extreme weergave van hoe een bocht gereden moet worden, maar geeft goed het principe weer. Dit principe hoort elke schaatser te hanteren. Wat je goed kunt zien is dat het zwaartepunt van deze schaatser steeds ver links naast het inzetpunt van zijn linkerschaats zit. Dit omdat er meteen daarna kracht naar binnen (van de bocht) moet worden uitgeoefend om zijn snelheid van richting te laten veranderen. Alleen daardoor kun je door de bocht komen. Als je afzet terwijl je zwaartepunt zich boven je afzetpunt bevindt, kun je jezelf nooit een richtingsverandering naar binnen geven. Je duwt jezelf alleen maar naar boven!
    De Koreaanse schaatser moet in een korte tijd zijn richting heel sterk veranderen, een dat gaat alleen als hij een grote afzetkracht opzij levert. De kracht die hij levert geeft namelijk bijna geen verandering van de grootte van zijn snelheid. Dit technische verhaal is nodig om de onzin over de helling te ontzenuwen.


    Volgens mij is de meest fundamentele fout dat je veel te recht op staat bij het schaatsen van een bocht. Wil je een bocht goed rijden dan is een eerste vereiste dat je je zwaartepunt omlaag brengt. Daarmee kun je je linkerbeen beter uitstrekken, waarmee je ruimte maakt voor het plaatsen van je rechterbeen. Bovendien kun je nu de rechter schaats soepeler neerzetten omdat de afstand van je heup tot het ijs zo klein is dat je, ondanks je korte beentjes, zonder een klap contact kunt maken met het ijs. De rest gaat over details, hoe je een redelijk gereden bocht nog beter kunt schaatsen.

    Ik hoop dat hier iets aan hebt, Harold

Deel Deze Pagina