skeeleren vs schaatsen

Discussie in 'Skeeleren' gestart door keessie, 27 jun 2006.

  1. Lieke

    Lieke New Member

    Als je dat zouwillen doen, graag!, en het lijkt mij inderdaad ook wel interessant om daar een nieuw topic voor te openen
  2. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Ik heb er ook wel interesse is maar ik denk dat je de scan dan naar mensen moet mailen, het hier plaatsen zou misschien copyrightproblemen kunnen geven... Sjoerd??
  3. Mark

    Mark Active Member

    Die fitness apparaten voegen weinig toe, verder zomers is het niet zo nodig om veel maximale tempoinspanningen te doen. Af en toe stevig omhoog lopen of fietsen is voldoende.
  4. rovar

    rovar New Member

    Ik heb de pagina met schaats-spiergroep gescand. Als er iemand interesse heeft, kan 'ie een mailtje sturen. Wat denk ik interessanter is zijn de workout-plaatjes. Als er voldoende interesse is, wil ik die tussen het zwemmen en terras met een witbiertje ook nog wel inscannen.

    Trouwens, op de site van de schaatstrainersvereniging zag ik nog een interessante doorbraak op het gebied van inzicht in verzuring van de bovenbeenspieren ( http://www.nstv.nl/publicatie_1.htm ). Het uitvoeren van bloedmetingen voor lactaattolerantie heeft schijnbaar geen zin: verzuring schijnt niet een biochemisch probleem te zijn in de spier zelf, maar te maken te hebben met de hart-long machine. Als dit het geval zou zijn, dan zouden topsporters volgens het artikel op een totaal andere manier begeleid moeten worden.
  5. RaymondD

    RaymondD New Member

  6. rovar

    rovar New Member

    Inderdaad interessant. Vooral de uitspraak "De piekvermogens bij schaatsen zijn bijvoorbeeld 3-4 keer groter dan bij fietsen. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om specifieke techniektraining te doen" bevestigt m.i. waarom ik mijn hfmax met fietsen niet haal. Helaas geeft het artikel niet aan wat het arbeidsfysieke verschil is tussen schaatsen en skeeleren, behalve dan dat skeeleren de beste specifieke schaatstrainingsvorm is.
  7. Xenon

    Xenon New Member

    Kun jij wel fietsen? Je moet die pedalen ronddraaien en dat zo zwaar en vlug mogelijk. En je wordt vanzelf moe. :twisted: Ik kom (en velen met mij) op de fiets toch echt makkelijker tot mijn HFmax. Als ik op de schaats mijn HFmax al haal. Ik ben zo'n idioot die iedere training wedstrijd uitlees van mijn polar. En daar zie/zag ik keer op keer dat een 1000m op de baan op fiets mij een hogere hartslag geeft dan op de schaats.

    Dan heb je ook nog de vraag: wat is je HFmax? In mijnfanatiek jaren werden een in de 6 weken getest. En ik kwma daar nooit hoger dan 186. Maar in fietswedstijden kwam zag ik heel regelmatig een hartslag 190+ staan. Met schaatsen nog nooit gehaald omdat ik dan waarschijnlijk al lang plat op het ijs lig omdat ik met die vermoeidheid motorisch niet meer in staat ben alles juist uit te voeren.
  8. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Hmm.. toevallig vanavond net met iemand over gehad... En wij waren persoonlijk van mening dat je fietsHFmax anders is dan je loopHFmax of schaatsHFmax. Bij het schaatsen ligt die inderdaad lager door de motorische problemen, maar bij het lopen komt mijn hartslag hoger dan bij het fietsen. Zelfs bij een intensieve piramide blijft de hf toch wat lager omdat ik minder spieren in het lichaam belast dan met lopen. Je hebt steun bij je armen en je kan zitten... (moet er wel bijzeggen dat ik absoluut geen geschoold fietser ben).
  9. rovar

    rovar New Member

    Kan mij wel vinden in de stelling van Reitse. HFmax heeft denk ik inderdaad te maken met het aantal spieren dat je tijdens je sport beweegt, en natuurlijk de intensiteit, en dat kan per sport verschillen. Bij vooral fietsen gebruik je veel minder spierweefsel (voornamelijk uit je onderlichaam) en ook nog eens minder intensief omdat fietsen volgens mij de meest efficiënte sport is die ik ken.

    Zelfs binnen de schaatssport heb je verschillen in HFmax. Bijvoorbeeld de intrede van de klapschaats heeft ervoor gezorgd dat er meer arbeid geleverd kan worden door de strekkers van de kuit.
  10. Xenon

    Xenon New Member

    Je hebt maar één HFmax. Of je die ook precies vast kunt stellen is een andere vraag. Ik ben altijd heel scherp met definities. Dat houdt de discussie zuiver. Waar ik het wel mee eens is dat je met schaatsen en fietsen een lagere hartslag haalt als je je toch maximaal inzet. De hoogte van de hartslag heeft volgens mij ook niets te maken met vermoeidheid. Of beter gezegd het gevoel van vermoeidheid. Na eeb 1500 m op de schaats voelde ik me meestal de hele avond en soms nog de volgende dag niet echt lekker. Terwijl ik een bergrit op de fiets met heel lang in het rood rijden s avonds in het hotel weer gewoon vrolijk rond liep.
  11. rovar

    rovar New Member

    @Xenon: tuurlijk heb je maar 1 hfmax, omdat je ook maar 1 hart hebt (ik tenminste wel). Waar het mij even om ging is dat ik bij fietsen mijn hfmax veel minder gemakkelijk haal dan bij schaatsen. Bij schaatsen zit ik er al heel snel aan (tot bijna overgeven toe). En het feit dat jij met de top gefietst hebt, verklaart denk ik waarom jij je hfmax met fietsen wel haalt.
  12. Lieke

    Lieke New Member

    Je hfmax zou je ook met fietsen gewoon moeten kunnen halen denk ik. Ik heb mijn Hfmax getest op de fiets met een test uit 'Lance armstrongs trainingsprogramma'.
  13. HA01761

    HA01761 Active Member

    Met die 'piekvermogens' wordt denk ik eerder bedoeld het vermogen dat gedurende een fractie van een seconde wordt geleverd, en dat heeft er alles mee te maken dat de kracht die je als schaatser per been levert veel groter is dan je op de fiets doet (bij schaatsen zeer ruim boven de 1000 Newton op 1 been)

    Wat die zadelhoogte betreft: je zadel echt superlaag zetten zie ik niet zo zitten, volgens mij doorbloeden je benen dan minder en kan je last krijgen van je knieën.
    Wel is het nuttig om het niet té hoog te zetten, zodat je je voet ongeveer horizontaal houdt en je kuitspieren niet de hele tijd overdreven verkort zitten.
  14. pad

    pad New Member

    per sport verschilt niet de HFmax, maar het omslagpunt.. bij lopen ligt dat ongeveer 8-10 slagen hoger dan bij fietsen geloof ik.
    verder heb ik bij alle genoemde sporten geen enkele moeite om een hartslag van 205 of hoger te halen, dus ook met schaatsen. Je kunt wel last krijgen van motorische problemen, maar dan kun je toch nog steeds voluit gaan? op dat moment ga je alleen minder hard dan op het moment dat je vers bent, maar je gaat wel degelijk voluit.
    ook bij individueel fietsen moet het goed mogelijk zijn om je HFmax te halen; het zit allemaal in het koppie, als je per se wilt, kun je maximaal gaan.
  15. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Ik ga het proberen anders te verwoorden.

    De absolute HF-max blijft voor iedere sport relatief gelijk, al schijnt die met training lager te komen. Ik kon ooit 207 halen, nu is 195 ongeveer het maximum. Met hardlopen kan ik die halen, met fietsen is me dat nog niet gelukt. Met schaatsen weet ik dat nog niet, moet ik dit seizoen bekijken.

    Wellicht ligt het aan mijn schaatsvaardigheden maar op het moment dat ik richting het maximum ga wordt alles moe en verlies ik het vermogen om mijn motoriek goed onder controle te houden. Met schaatsen moet ik onder het omslagpunt blijven om technisch goed te kunnen blijven rijden. Ga ik er overheen, dan ben ik meestal binnen 2 ronden goed de pineut en moet ik hoger gaan zitten om nog iets te kunnen (en dat met al een vrij hoge zit...)
  16. ouwe

    ouwe New Member

    Het is simpel;
    Het schaatsen op een ijsbaan vereist 2 technieken, 1 voor het rechte stuk en 1 voor de bochten.
    Die 2 technieken zorgen er weer voor dat je niet in een continu ritme rijdt.
    Wat er op zijn beurt weer er voor zorgt dat je eerder moe wordt.
    Ik hoop voor de jongere onder ons dat er weer natuurijs komt, dan zal je merken dat het rijden van lange toertochten ook makkelijker vol te houden is.
  17. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Béétje kort door de bocht. Dat je niet zo moe wordt van toertochten heeft te maken met de hogere zit, de rustigere slag, de andere benadering waarmee je het ijs op gaat en misschien ook nog wel aan de groep waarmee je rijdt.
  18. ouwe

    ouwe New Member

    Reitse je hebt gelijk het is wat kort door de bocht, maar het is zeer belangrijk om op 1 mannier, met 1 tempo en in 1 ritme te rijden.
    Ik kon uit het bericht niet opmaken dat de schrijver in kwestie op het ijs een hardrijder is en op de skeeler een toerrijder.
    Ik spreek hieruit mijn eigen ervaring als oude toerrijder (zowel op de skeeler als op de schaats).
    Neem een simpel voorbeeld; touwtje springen.
    Doe je dit met 1 ritme op je eigen tempo dan kan je dit langer volhouden dan wanneer je hier een interval van maakt.
    Zo is het met schaatsen ook.
    Je verandert continu van ritme door dat je een andere slag in de bochten maakt.
    Skeelers hebben meer nadelen ten opzichten van de schaats.
    Ze zijn zwaarder van gewicht, het asfalt is nooit zonder bobbels wat weer extra wrijving en spierbelasting met zich meebrengt.
    De vergelijking: je ga de ene keer op een skeelerbaan rijden en daarna onder dezelfde condities een toertocht.
    Ik ben zeer benieuwd wat je bevindingen zijn.
  19. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Ik skeeler niet ;)

    Ritmewisselingen kunnen ook positief werken, in de bocht kan ik gemakkelijker m'n druk kwijt waardoor ik daar gemakkelijker snelheid maak. Op het rechte eind schakel ik terug waardoor ik iets kan herstellen :) (geen hééle lange slag want dan verzuur je weer als een idioot door de statische belasting).
  20. rovar

    rovar New Member

    Reitse, dit vind ik een goed aanknopingspunt. Zou het zo kunnen zijn dat je bij schaatsen meer te maken hebt met een statische belasting dan bij skeeleren?

    Het onbewust onafgebroken aanspannen van spieren bij het schaatsen zou nodig kunnen zijn om tijdens het 'pendelen' de balans te bewaren, iets dat bij skeeleren eenvoudiger lijkt door het grotere en stabielere raakvlak met de ondergrond, en daardoor skeeleren een dynamischer karakter heeft?

    (Statische belasting heeft tot gevolg dat de spieren continu iets dikker zijn en de kleinere bloedvaatjes die de spieren moeten voeden worden dichtgedrukt en de doorbloeding afneemt. Gevolg: lactaat kan niet goed afgevoerd worden waardoor je sneller verzuurt.)

Deel Deze Pagina