Schaatsen in de media 2025/2026

Een bijzonder artikel met Koen Verweij waar hij Bergsma onnodig en met onwaarheden onderuit haalt: https://www.schaatsen.nl/nieuws/koen-verweij-de-man-die-in-2014-van-goud-naar-goud-reed/

"Had ik bijvoorbeeld maar een Koen naast me gehad, zoals dat voor mijn ex (Jutta Leerdam, red.) gold in haar eerste jaren, dan zou mijn resultatenlijst er heel anders hebben uitgezien – met veel meer goud, daar ben ik heilig van overtuigd. Kijk, als Jorrit Bergsma een mass start kan winnen, kan ik dat helemaal want ik heb nog nooit op dat onderdeel van hem verloren."

In totaal hebben Verweij en Bergsma vier keer in dezelfde massastart gereden en dat waren allemaal nationale wedstrijden. Daarvan was Verweij slechts drie keer beter, dus "nooit verloren" klopt al niet. En twee keer eindigden ze beide buiten de top 8, en dan kun je van sprinter Verweij sowieso niet zeggen dat ie het heel goed gedaan heeft. Één keer werd Verweij tweede achter Stroetinga terwijl Bergsma 12e werd (heeft misschien wel de sprint voor Stroetinga aangetrokken, weet ik niet), en de keer dat Bergsma beter was won hij de wedstrijd ook terwijl Verweij 12e werd.

Ik vind dit een bijzonder rare vergelijking die dus nergens op slaat. Bergsma is een van de beste massastartrijders die ooit heeft bestaan door mede zijn koersinzicht, en ik kan me niet herinneren dat Verweij veel meer naar de tafel bracht dan "kan hard sprinten". Hij heeft ook nooit een massastart gewonnen.
 
Een bijzonder artikel met Koen Verweij waar hij Bergsma onnodig en met onwaarheden onderuit haalt: https://www.schaatsen.nl/nieuws/koen-verweij-de-man-die-in-2014-van-goud-naar-goud-reed/

"Had ik bijvoorbeeld maar een Koen naast me gehad, zoals dat voor mijn ex (Jutta Leerdam, red.) gold in haar eerste jaren, dan zou mijn resultatenlijst er heel anders hebben uitgezien – met veel meer goud, daar ben ik heilig van overtuigd. Kijk, als Jorrit Bergsma een mass start kan winnen, kan ik dat helemaal want ik heb nog nooit op dat onderdeel van hem verloren."

In totaal hebben Verweij en Bergsma vier keer in dezelfde massastart gereden en dat waren allemaal nationale wedstrijden. Daarvan was Verweij slechts drie keer beter, dus "nooit verloren" klopt al niet. En twee keer eindigden ze beide buiten de top 8, en dan kun je van sprinter Verweij sowieso niet zeggen dat ie het heel goed gedaan heeft. Één keer werd Verweij tweede achter Stroetinga terwijl Bergsma 12e werd (heeft misschien wel de sprint voor Stroetinga aangetrokken, weet ik niet), en de keer dat Bergsma beter was won hij de wedstrijd ook terwijl Verweij 12e werd.

Ik vind dit een bijzonder rare vergelijking die dus nergens op slaat. Bergsma is een van de beste massastartrijders die ooit heeft bestaan door mede zijn koersinzicht, en ik kan me niet herinneren dat Verweij veel meer naar de tafel bracht dan "kan hard sprinten". Hij heeft ook nooit een massastart gewonnen.
Dit lijkt me een wat onhandige voorstelling van zaken van Verweij.
Verweij heeft wel ooit een Mass Start gewonnen door Stroetinga in de sprint te verslaan trouwens. Volgens mij was dat een losse wedstrijd in het weekend van het NK Afstanden 2018.
 
Dit lijkt me een wat onhandige voorstelling van zaken van Verweij.
Verweij heeft wel ooit een Mass Start gewonnen door Stroetinga in de sprint te verslaan trouwens. Volgens mij was dat een losse wedstrijd in het weekend van het NK Afstanden 2018.
De uitslag van die wedstrijd kan ik niet vinden op SSN, SSR, of schaatsen.nl, dus geen wonder dat ik die gemist hebt. Op het schaatsforum is het wel genoemd en Verweij heeft daar inderdaad gewonnen. Maar goed, daar is genoemd dat Bergsma alle gaten aan het dichtrijden was, dus je kunt daaruit niet halen dat Verweij beter is dan Bergsma.
 
Een bijzonder artikel met Koen Verweij waar hij Bergsma onnodig en met onwaarheden onderuit haalt: https://www.schaatsen.nl/nieuws/koen-verweij-de-man-die-in-2014-van-goud-naar-goud-reed/

"Had ik bijvoorbeeld maar een Koen naast me gehad, zoals dat voor mijn ex (Jutta Leerdam, red.) gold in haar eerste jaren, dan zou mijn resultatenlijst er heel anders hebben uitgezien – met veel meer goud, daar ben ik heilig van overtuigd. Kijk, als Jorrit Bergsma een mass start kan winnen, kan ik dat helemaal want ik heb nog nooit op dat onderdeel van hem verloren."

In totaal hebben Verweij en Bergsma vier keer in dezelfde massastart gereden en dat waren allemaal nationale wedstrijden. Daarvan was Verweij slechts drie keer beter, dus "nooit verloren" klopt al niet. En twee keer eindigden ze beide buiten de top 8, en dan kun je van sprinter Verweij sowieso niet zeggen dat ie het heel goed gedaan heeft. Één keer werd Verweij tweede achter Stroetinga terwijl Bergsma 12e werd (heeft misschien wel de sprint voor Stroetinga aangetrokken, weet ik niet), en de keer dat Bergsma beter was won hij de wedstrijd ook terwijl Verweij 12e werd.

Ik vind dit een bijzonder rare vergelijking die dus nergens op slaat. Bergsma is een van de beste massastartrijders die ooit heeft bestaan door mede zijn koersinzicht, en ik kan me niet herinneren dat Verweij veel meer naar de tafel bracht dan "kan hard sprinten". Hij heeft ook nooit een massastart gewonnen.
dat hij nog even benadrukt hoe goed hij was voor zijn ex... proef ik daar enige rancune?
 
dat hij nog even benadrukt hoe goed hij was voor zijn ex... proef ik daar enige rancune?
Meer spijt denk ik. Over de door zijn toedoen verloren gegane relatie met Jutta en over het verloop van zijn eigen carrière.
 
door zijn toedoen? Ik lees vooral: "ik ben fantastisch, dat dat niet te zien is komt door anderen, die hebben mij tegen gewerkt"
 
Koen Verweij lijkt me iemand die je tegenwoordig kan inhuren als motivational speaker om te vertellen hoe hij zijn topsportmentaliteit nu gebruikt bij crypto-investeringen terwijl die proteïnerepen met zijn eigen hoofd erop probeert te slijten aan het publiek.
 
Kan die DJ niet buiten het stadion gezet worden?
Die DJ staat niet op de plek van NOS. De NOS zat tussen West en Noord (nu Ireen Wust bocht) in. Ik heb nog fotos met Dionne de Graaf die daar dan voor ons langs heen liep. Er zit nu vaak een VIP Deck. Dus DJ naar buiten, VIP deck op.plek DJ? ;)
 
Pooeh, wat een naar artikel van Verweij. Hij komt vooral over als iemand die vol bitterheid rondloopt, gevoed door flinke zelfoverschatting en een gebrek aan introspectie.

Behalve de vrij absurde uitlatingen over de MS, beweert hij ook met droge ogen dat kramer hem nooit had verslagen op het allround toernooi in 2014. U weet wel, de kramer die nooit op merites verslagen is tussen 2006-2007 en 2016-2017.

Gemakshalve vergeet hij even te vermelden dat hij dat wk kon winnen grotendeels omdat kramer er niet bij was. Maar vooruit, hij won wel.

Verder lees je vooral heel veel misplaatste verongelijktheid, want hij verdient toch een ‘held’ te zijn? Hij heeft er toch voor gezorgd dat Leerdam zo goed is geworden? Hij had toch zo ontstekend veel talent, maar oh wat is hij tegengewerkt…?

Maar goed, als ik heel eerlijk ben vind ik het gezien Verweij’s algehele gedrag en uitlatingen afgelopen jaren ook niet heel verrassend dat hij er zo instaat. Zeg maar het typische slachtoffergedrag waar ik niet zo goed tegen kan
 
Laatst bewerkt:
Pooeh, wat een naar artikel van Verweij. Hij komt vooral over als iemand die vol bitterheid rondloopt, gevoed door flinke zelfoverschatting en een gebrek aan introspectie.

Behalve de vrij absurde uitlatingen over de MS, beweert hij ook met droge ogen dat kramer hem nooit had verslagen op het allround toernooi in 2014. U weet wel, de kramer die nooit op merites verslagen is tussen 2006-2007 en 2016-2017.

Gemakshalve vergeet hij even te vermelden dat hij dat zakking winnen grotendeels omdat kramer er niet bij was. Maar vooruit, hij won wel.

Verder lees je vooral heel veel misplaatste verongelijktheid, want hij verdient toch een ‘held’ te zijn? Hij heeft er toch voor gezorgd dat Leerdam zo goed is geworden? Hij had toch zo ontstekend veel talent, maar oh wat is hij tegengewerkt…?

Maar goed, als ik heel eerlijk ben vind ik het gezien Verweij’s algehele gedrag en uitlatingen afgelopen jaren ook niet heel verrassend dat hij er zo instaat. Zeg maar het typische slachtoffergedrag waar ik niet zo goed tegen kan
Koen VVT
 
ARDJ ambieert een bijbaan als baanwielrenner.


Dat ze kan wielrennen heeft ze al bewezen op de weg. En gezien het type schaatser dat ze is (geworden) denk ik dat de baan haar nog beter zou moeten liggen. Sowieso is de overstap van schaatsen naar baanwielrennen makkelijker dan naar wegwielrennen. Ik weet dat Nederland de ambitie heeft om in het baanwielrennen een team voor de ploegenachtervolging samen te stellen. Een onderdeel waarop de Nederlandse vrouwen gek genoeg nog nooit iets hebben gepresteerd. Dat zou zeker iets voor haar kunnen zijn. Maar ik vraag me af of het te combineren is met schaatsen. Je moet je volgens mij plaatsen voor de Spelen tijdens wereldbekerwedstrijden en die vinden volgens mij regelmatig laat in de winter of vroeg in het voorjaar plaats.
 
Het laatste is denk ik vooral waarom schaatsers moeilijk tijdens hun carriere baanwielrennen erbij kunnen doen, daar waar wegwielrennen eventueel wel kan (vooral tijdrit).

Ik zou ARDJ het graag serieus zien proberen, en laten we eerlijk wezen: in het schaatsen heeft ze eigenlijk alles gewonnen wat ze eventueel zou kunnen winnen. WK allround zal er niet meer inzitten.
Wielrennen heeft ze nu nog tijd genoeg voor om echt wereldtop te worden.
 
Ik heb vandaag een interview gezien met Stolz waarin hij zei dat hij die time trial ging rijden om te kijken wat hij nog kon na een paar weken niets doen en omdat het gewoon leuk is. Een 34.16 na een paar weken nietsdoen vind ik niets dan indrukwekkend.

Hij zegt ook dat hij waarschijnlijk doorgaat t/m de OS van 2034 in Salt Lake City. Hij was eigenlijk van plan na Nice 2030 te stoppen, maar omdat ze in 2034 in eigen huis zijn gaat ie dus wss langer door.

 
Back
Top