Olympische Spelen 2030

Wat een ongelofelijke luiheid dat die Fransen dat niet zelf willen organiseren.
Het is ook echt niet zo spannend of duur om een tijdelijke baan aan te leggen. Is gewoon desinteresse. Bijzonder dat de IOC hier niet wat strakker in zit. Al zullen die ook hun battles kiezen met de Fransen, zijn meer pijnpunten qua organisatie.

Een tijdelijke baan in een bestaand gebouw is prima, duurzaam en zou een voorwaarde moeten zijn in mijn ogen.
 
Van der Valk Wolvega krijgt dan 5 Olympische ringen op het dak en wordt daarmee gebombardeerd tot zogenaamd Olympisch dorp?

Wat mij betreft is dit een stap in de verkeerde richting. Ik heb drie Olympische Spelen 'op locatie' meegemaakt: Pyeongchang 2018, Parijs 2024 en Milaan 2026. Daarbij was het verschil in opzet wel te merken. In Pyeongchang waren alle onderdelen binnen twee uur te bereizen. De verschillende locaties werden verbonden met elkaar door trein en bus. Op diverse dagen heb ik toen sneeuwsport in de ochtend gecombineerd met schaatsen eind van de middag. Kon gewoon. Overal als je op straat rondliep waren er fans onderweg van het één naar het ander, het ademde echt Olympische Spelen.

Parijs 2024 had meer spreiding, maar ook meer sporten, want zomereditie. Als je daar door de binnenstad liep, was de sfeer subtiel wat anders maar ook heel bijzonder. Keek je naar links dan zag je de ingang naar de tribune voor het boogschieten, keek je naar rechts dan naar die voor het 3x3 basketbal. Even verderop was het judo. Overal hoorde je haast voortdurend het gejuich van het publiek.

Milaan 2026 was wat betreft wel anders. Met alleen de ijssporten in Milaan en de rest op grote afstand, raakten de Olympische Spelen volledig opgelost in de alledag van de grote stad. Binnen in de hal van het langebaanschaatsen was het leuk, maar de beleving was toch anders dan in Parijs of Pyeongchang.

En dan is dit alleen nog maar het perspectief van de bezoeker. Voor de atleten lijkt me dit ook een downgrade ten opzichte van hoe zij de Olympische Spelen voor zich zien.

Ik denk niet dat iemand twijfelt aan de mogelijkheden van Thialf om bezoekersstromen goed te laten verlopen, een stabiele TV-uitzending te garanderen, een geschikte ijsvloer neer te leggen, etcetera. Dat komt wel goed en daardoor zal het achteraf ook wel als succes bestempeld gaan worden. Maar dat is dan wel relatief ten opzichte van een groter succes wanneer je het in ZO Frankrijk ergens doet.
 
Dat moet ik dan gemist hebben of vergeten zijn. Kun je er wat linken?
 
Niet zo heel veel enthousiasme hier, haha. Ik sta ook niet te springen. Maar ik ben niet bang dat het aan zal voelen als een gewone wereldbekerwedstrijd. Olympische aankleding doet heel veel. Plus andere pakken, veel meer internationale pers en ga zo maar door. Ik was in 2012 tijdens de Spelen van Londen op Wimbledon, waar getennist werd. En dat voelde voor mij wel als de Olympische Spelen en niet als Wimbledon. Andere kant van de medaille: ik was diezelfde weken ook in Cardiff (Wales) waar een paar olympische voetbalwedstrijden werden gespeeld. Die stad voelde totaal niet olympisch aan.

Dit zal steeds meer de toekomst worden, vooral van de winterspelen. En in het verleden is dit natuurlijk ook al regelmatig gebeurt. Volgens mij zelfs ooit de paardensporten in Europa terwijl de Spelen in Australië waarden.
 
Niet vergeten dat in februari nog de algemeen directeur vh Franse OS organisatie team met heibel is vervangen, dus begrijpelijk dat ze 'rust in de tent/schaatshal' willen - ze hebben nog zat hobbels glad te strijken, organisatorische én politieke:
 
Wat betreft een tijdelijke baan zoals in Milaan: voor zo ik weet is er in Frankrijk geen (congres)hal groot genoeg voor een 400m-baan plus tribunes etc. Dus dat betekent minimaal een fors bedrag om een tijdelijke baan als nog mogelijk te maken - geld dat er niet is, want nog een gat in de huidige begroting.

PS: ik zou het ook liever in Frankrijk dan in Thialf hebben - met name voor de Franse schaatsers.
 
Dit zal steeds meer de toekomst worden, vooral van de winterspelen. En in het verleden is dit natuurlijk ook al regelmatig gebeurt. Volgens mij zelfs ooit de paardensporten in Europa terwijl de Spelen in Australië waarden.
de laatste Zomerspelen waren in Parijs, maar het surfen was ergens bij een eiland in Oceanië...


maar... wat is er eigenlijk de reden van dat ze geen tijdelijke baan willen? Alleen maar omdat er geen plek voor is? Hadden ze dat niet iets eerder kunnen verzinnen?
 
Ik hoor het ook net op de radio...

Ik weet nog niet wat ik er van moet zeggen.

Het lijkt me voor de schaatsers het minst leuk, voor de supporters kan je er overal een feestje van maken.

En wat doet Suzanne Schulting als ze shorttrack en langebaan wil combineren?
Franse supporters in Thialf zullen wellicht niet meer dan de familie en vrienden va de Franse schaats(t)ers zijn.
 
de laatste Zomerspelen waren in Parijs, maar het surfen was ergens bij een eiland in Oceanië...


maar... wat is er eigenlijk de reden van dat ze geen tijdelijke baan willen? Alleen maar omdat er geen plek voor is? Hadden ze dat niet iets eerder kunnen verzinnen?
Geen (bestaande) hal én geen geld (meer), denk ik, de Franse pers lezend.
 
de laatste Zomerspelen waren in Parijs, maar het surfen was ergens bij een eiland in Oceanië...


maar... wat is er eigenlijk de reden van dat ze geen tijdelijke baan willen? Alleen maar omdat er geen plek voor is? Hadden ze dat niet iets eerder kunnen verzinnen?
Volgens mij ook vanwege duurzaamheid. Ik kan niet inschatten hoe groot de energie-voetafdruk van zo'n hal is. Maar het oogt in ieder geval een stuk beter om bestaande accomodaties te hergebruiken als je jezelf wilt profileren als duurzame Spelen.
 
Van der Valk Wolvega krijgt dan 5 Olympische ringen op het dak en wordt daarmee gebombardeerd tot zogenaamd Olympisch dorp?

Wat mij betreft is dit een stap in de verkeerde richting. Ik heb drie Olympische Spelen 'op locatie' meegemaakt: Pyeongchang 2018, Parijs 2024 en Milaan 2026. Daarbij was het verschil in opzet wel te merken. In Pyeongchang waren alle onderdelen binnen twee uur te bereizen. De verschillende locaties werden verbonden met elkaar door trein en bus. Op diverse dagen heb ik toen sneeuwsport in de ochtend gecombineerd met schaatsen eind van de middag. Kon gewoon. Overal als je op straat rondliep waren er fans onderweg van het één naar het ander, het ademde echt Olympische Spelen.

Parijs 2024 had meer spreiding, maar ook meer sporten, want zomereditie. Als je daar door de binnenstad liep, was de sfeer subtiel wat anders maar ook heel bijzonder. Keek je naar links dan zag je de ingang naar de tribune voor het boogschieten, keek je naar rechts dan naar die voor het 3x3 basketbal. Even verderop was het judo. Overal hoorde je haast voortdurend het gejuich van het publiek.

Milaan 2026 was wat betreft wel anders. Met alleen de ijssporten in Milaan en de rest op grote afstand, raakten de Olympische Spelen volledig opgelost in de alledag van de grote stad. Binnen in de hal van het langebaanschaatsen was het leuk, maar de beleving was toch anders dan in Parijs of Pyeongchang.

En dan is dit alleen nog maar het perspectief van de bezoeker. Voor de atleten lijkt me dit ook een downgrade ten opzichte van hoe zij de Olympische Spelen voor zich zien.

Ik denk niet dat iemand twijfelt aan de mogelijkheden van Thialf om bezoekersstromen goed te laten verlopen, een stabiele TV-uitzending te garanderen, een geschikte ijsvloer neer te leggen, etcetera. Dat komt wel goed en daardoor zal het achteraf ook wel als succes bestempeld gaan worden. Maar dat is dan wel relatief ten opzichte van een groter succes wanneer je het in ZO Frankrijk ergens doet.
Heb je een voorstel voor ze waar er bestaande accommodatie is, of met een niet te dure verbouwing gemaakt kan worden, voor een OS-waardige 400m baan? Waar zou bijvoorbeeld in Nederland zo'n tijdelijke binnenbaan gelegd kunnen worden (als we geen bestaande vaste accommodatie al zou hebben) in het hypothetische geval zoiets van Nederland verlangd zou worden? Je hebt minimaal 400x200 = 80.000 m2 nodig, alleen al voor de hal.

De enige in ZO-Frankrijk (uit deze lijst: https://blog.allostand.com/marche-evenementiel/top-10-des-plus-grands-parcs-dexposition-en-france) die daarvoor in theorie in aanmerking komt is de Eurexpo in Lyon - totdat je de layout daarvan ziet:

Screenshot 2026-05-12 at 15.21.43.png
 
Laatst bewerkt:
400 x 200 meter? Zo groot is een ijsbaan nou ook weer niet hoor. De hal waar het in werd gehouden in Milaan is 230 x 165 meter en dat is groot zat. Thialf is 225 x 115 meter, en SLC en Inzell zijn zelfs maar 205 x 95 meter,
Maar dat gaat nog steeds niet passen in bestaande hallen in ZO-Frankrijk.
(In theorie wel in Parijs, lijkt het kijkend op Google maps naar #1 en #2 op eerder genoemde lijst)
 
Laatst bewerkt:
Het is ook echt niet zo spannend of duur om een tijdelijke baan aan te leggen. Is gewoon desinteresse. Bijzonder dat de IOC hier niet wat strakker in zit. Al zullen die ook hun battles kiezen met de Fransen, zijn meer pijnpunten qua organisatie.

Een tijdelijke baan in een bestaand gebouw is prima, duurzaam en zou een voorwaarde moeten zijn in mijn ogen.
In hun bid-book waren er plannen voor een nieuw schaatscomplex (400m & curling) in Annecy, à 127 miljoen euro (in 2010).
 
Maar dat gaat nog steeds niet passen in bestaande hallen in ZO-Frankrijk.
(In theorie wel in Parijs, lijkt het kijkend op Google maps naar #1 en #2 op eerder genoemde lijst)
De mooiste oplossing is misschien Genève. Zwitserland heeft een bid voor de Olympische Spelen van 2038, dat zo goed als zeker ingewilligd gaat worden. Daarin is het langebaanschaatsen opgenomen in de evenementenhal van Genève (palexpo). Als Thialf en Turijn als opties zijn meegenomen, ben ik benieuwd waarom Genève niet zou kunnen. Dan zit je redelijk dicht in de buurt van het biathlon en langlaufen dat in de Noordelijke Franse alpen gehouden wordt. Dan zijn er misschien nog wel wat financiële voordeeltjes te behalen. Natuurlijk gaan ze die tijdelijke ijsbaan dan niet 8 jaar laten liggen, maar eventuele benodigde aanpassingen aan de evenementenhal zouden dan in één keer gedaan kunnen worden om twee Olympische Spelen te faciliteren.
 
De mooiste oplossing is misschien Genève. Zwitserland heeft een bid voor de Olympische Spelen van 2038, dat zo goed als zeker ingewilligd gaat worden. Daarin is het langebaanschaatsen opgenomen in de evenementenhal van Genève (palexpo). Als Thialf en Turijn als opties zijn meegenomen, ben ik benieuwd waarom Genève niet zou kunnen. Dan zit je redelijk dicht in de buurt van het biathlon en langlaufen dat in de Noordelijke Franse alpen gehouden wordt. Dan zijn er misschien nog wel wat financiële voordeeltjes te behalen. Natuurlijk gaan ze die tijdelijke ijsbaan dan niet 8 jaar laten liggen, maar eventuele benodigde aanpassingen aan de evenementenhal zouden dan in één keer gedaan kunnen worden om twee Olympische Spelen te faciliteren.
Lijkt/leek een goed plan, maar met haken en ogen:
* De Fransen willen (moeten?) snel beslissen
* De Zwitsers kunnen niks 100% toezeggen zolang ze de 2038 Spelen nog niet binnen hebben
* Turijn viel af, voor zover ik kan nagaan, omdat het de Fransen (toch) geld zou kosten - logisch, zou je zeggen, maar hoeveel en hebben ze dat (er voor over); Thialf kost hun (waarschijnlijk) niks/niet veel
* Het is maar de vraag of eventuele aanpassingen aan de Palexpo blijvend kunnen zijn

Dus wellicht "De mooiste oplossing zou misschien Genève geweest zijn, als..."
 
Laatst bewerkt:
De laatste stand van zaken: https://france3-regions.franceinfo....umero-2-du-cojop-vincent-roberti-3349594.html
* langebaan schaatsen in Heerenveen (te bevestigen eind juni)
* ijshockey locatie(s) nog steeds onduidelijk: plan A (Nice) of toch plan B** (Lyon en/of Parijs, die al het WK ijshockey in 2028 organiseren)
* locatie(s) alpien skiën: Courchevel, Val d'Isère en/of Méribel
* locatie(s) Para Winterspelen: ?

** betekent ook extra Olympisch(e) dorp(en)
 
Laatst bewerkt:
In praktijk zou trouwens ipv een bestaande hal een enorme 'tent', als je de modernste varianten zo nog moet noemen, ook werken. Heb je alleen een leeg veld nodig.
 
Back
Top