Wat een ongelofelijke luiheid dat die Fransen dat niet zelf willen organiseren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het is ook echt niet zo spannend of duur om een tijdelijke baan aan te leggen. Is gewoon desinteresse. Bijzonder dat de IOC hier niet wat strakker in zit. Al zullen die ook hun battles kiezen met de Fransen, zijn meer pijnpunten qua organisatie.Wat een ongelofelijke luiheid dat die Fransen dat niet zelf willen organiseren.
Dat moet ik dan gemist hebben of vergeten zijn. Kun je er wat linken?
Even een update over de laatste ontwikkelingen. De afgelopen maanden heeft in het teken gestaan van veel intern geruzie in het organisatiecomité voor de OS 2030 met een aantal functiewisselingen als gevolg. Dat heeft dus alle noodzakelijke beslissingen over welke sporten waar gehouden moeten worden laten doorschuiven.
Ook de beoogde skidorpen weten nog niet waar ze aan toe zijn, wat dat betekent voor hun infrastructuur als daar duizenden mensen heen moeten etc.
Complicerende factor is dat er een nieuwe, rechtse burgemeester in Nice is verkozen. Deze man zit het oorspronkelijke plan om...
de laatste Zomerspelen waren in Parijs, maar het surfen was ergens bij een eiland in Oceanië...Dit zal steeds meer de toekomst worden, vooral van de winterspelen. En in het verleden is dit natuurlijk ook al regelmatig gebeurt. Volgens mij zelfs ooit de paardensporten in Europa terwijl de Spelen in Australië waarden.
Franse supporters in Thialf zullen wellicht niet meer dan de familie en vrienden va de Franse schaats(t)ers zijn.Ik hoor het ook net op de radio...
Ik weet nog niet wat ik er van moet zeggen.
Het lijkt me voor de schaatsers het minst leuk, voor de supporters kan je er overal een feestje van maken.
En wat doet Suzanne Schulting als ze shorttrack en langebaan wil combineren?
Geen (bestaande) hal én geen geld (meer), denk ik, de Franse pers lezend.de laatste Zomerspelen waren in Parijs, maar het surfen was ergens bij een eiland in Oceanië...
maar... wat is er eigenlijk de reden van dat ze geen tijdelijke baan willen? Alleen maar omdat er geen plek voor is? Hadden ze dat niet iets eerder kunnen verzinnen?
Volgens mij ook vanwege duurzaamheid. Ik kan niet inschatten hoe groot de energie-voetafdruk van zo'n hal is. Maar het oogt in ieder geval een stuk beter om bestaande accomodaties te hergebruiken als je jezelf wilt profileren als duurzame Spelen.de laatste Zomerspelen waren in Parijs, maar het surfen was ergens bij een eiland in Oceanië...
maar... wat is er eigenlijk de reden van dat ze geen tijdelijke baan willen? Alleen maar omdat er geen plek voor is? Hadden ze dat niet iets eerder kunnen verzinnen?
Heb je een voorstel voor ze waar er bestaande accommodatie is, of met een niet te dure verbouwing gemaakt kan worden, voor een OS-waardige 400m baan? Waar zou bijvoorbeeld in Nederland zo'n tijdelijke binnenbaan gelegd kunnen worden (als we geen bestaande vaste accommodatie al zou hebben) in het hypothetische geval zoiets van Nederland verlangd zou worden? Je hebt minimaal 400x200 = 80.000 m2 nodig, alleen al voor de hal.Van der Valk Wolvega krijgt dan 5 Olympische ringen op het dak en wordt daarmee gebombardeerd tot zogenaamd Olympisch dorp?
Wat mij betreft is dit een stap in de verkeerde richting. Ik heb drie Olympische Spelen 'op locatie' meegemaakt: Pyeongchang 2018, Parijs 2024 en Milaan 2026. Daarbij was het verschil in opzet wel te merken. In Pyeongchang waren alle onderdelen binnen twee uur te bereizen. De verschillende locaties werden verbonden met elkaar door trein en bus. Op diverse dagen heb ik toen sneeuwsport in de ochtend gecombineerd met schaatsen eind van de middag. Kon gewoon. Overal als je op straat rondliep waren er fans onderweg van het één naar het ander, het ademde echt Olympische Spelen.
Parijs 2024 had meer spreiding, maar ook meer sporten, want zomereditie. Als je daar door de binnenstad liep, was de sfeer subtiel wat anders maar ook heel bijzonder. Keek je naar links dan zag je de ingang naar de tribune voor het boogschieten, keek je naar rechts dan naar die voor het 3x3 basketbal. Even verderop was het judo. Overal hoorde je haast voortdurend het gejuich van het publiek.
Milaan 2026 was wat betreft wel anders. Met alleen de ijssporten in Milaan en de rest op grote afstand, raakten de Olympische Spelen volledig opgelost in de alledag van de grote stad. Binnen in de hal van het langebaanschaatsen was het leuk, maar de beleving was toch anders dan in Parijs of Pyeongchang.
En dan is dit alleen nog maar het perspectief van de bezoeker. Voor de atleten lijkt me dit ook een downgrade ten opzichte van hoe zij de Olympische Spelen voor zich zien.
Ik denk niet dat iemand twijfelt aan de mogelijkheden van Thialf om bezoekersstromen goed te laten verlopen, een stabiele TV-uitzending te garanderen, een geschikte ijsvloer neer te leggen, etcetera. Dat komt wel goed en daardoor zal het achteraf ook wel als succes bestempeld gaan worden. Maar dat is dan wel relatief ten opzichte van een groter succes wanneer je het in ZO Frankrijk ergens doet.

Maar dat gaat nog steeds niet passen in bestaande hallen in ZO-Frankrijk.400 x 200 meter? Zo groot is een ijsbaan nou ook weer niet hoor. De hal waar het in werd gehouden in Milaan is 230 x 165 meter en dat is groot zat. Thialf is 225 x 115 meter, en SLC en Inzell zijn zelfs maar 205 x 95 meter,
In hun bid-book waren er plannen voor een nieuw schaatscomplex (400m & curling) in Annecy, à 127 miljoen euro (in 2010).Het is ook echt niet zo spannend of duur om een tijdelijke baan aan te leggen. Is gewoon desinteresse. Bijzonder dat de IOC hier niet wat strakker in zit. Al zullen die ook hun battles kiezen met de Fransen, zijn meer pijnpunten qua organisatie.
Een tijdelijke baan in een bestaand gebouw is prima, duurzaam en zou een voorwaarde moeten zijn in mijn ogen.
De mooiste oplossing is misschien Genève. Zwitserland heeft een bid voor de Olympische Spelen van 2038, dat zo goed als zeker ingewilligd gaat worden. Daarin is het langebaanschaatsen opgenomen in de evenementenhal van Genève (palexpo). Als Thialf en Turijn als opties zijn meegenomen, ben ik benieuwd waarom Genève niet zou kunnen. Dan zit je redelijk dicht in de buurt van het biathlon en langlaufen dat in de Noordelijke Franse alpen gehouden wordt. Dan zijn er misschien nog wel wat financiële voordeeltjes te behalen. Natuurlijk gaan ze die tijdelijke ijsbaan dan niet 8 jaar laten liggen, maar eventuele benodigde aanpassingen aan de evenementenhal zouden dan in één keer gedaan kunnen worden om twee Olympische Spelen te faciliteren.Maar dat gaat nog steeds niet passen in bestaande hallen in ZO-Frankrijk.
(In theorie wel in Parijs, lijkt het kijkend op Google maps naar #1 en #2 op eerder genoemde lijst)
Lijkt/leek een goed plan, maar met haken en ogen:De mooiste oplossing is misschien Genève. Zwitserland heeft een bid voor de Olympische Spelen van 2038, dat zo goed als zeker ingewilligd gaat worden. Daarin is het langebaanschaatsen opgenomen in de evenementenhal van Genève (palexpo). Als Thialf en Turijn als opties zijn meegenomen, ben ik benieuwd waarom Genève niet zou kunnen. Dan zit je redelijk dicht in de buurt van het biathlon en langlaufen dat in de Noordelijke Franse alpen gehouden wordt. Dan zijn er misschien nog wel wat financiële voordeeltjes te behalen. Natuurlijk gaan ze die tijdelijke ijsbaan dan niet 8 jaar laten liggen, maar eventuele benodigde aanpassingen aan de evenementenhal zouden dan in één keer gedaan kunnen worden om twee Olympische Spelen te faciliteren.