Olympische Spelen 2030

De vraag is wel hoe eenmalig dit gaat zijn. Langebaanschaatsen is vanwege de eisen aan en de afmetingen van de wedstrijdbaan waarschijnlijk het lastigst te realiseren samen met de sleesporten. Er is dus wel een serieus risico dat dit voortaan de standaard wordt. Gelukkig is 2034 in Salt Lake City.
 
De vraag is wel hoe eenmalig dit gaat zijn. Langebaanschaatsen is vanwege de eisen aan en de afmetingen van de wedstrijdbaan waarschijnlijk het lastigst te realiseren samen met de sleesporten. Er is dus wel een serieus risico dat dit voortaan de standaard wordt. Gelukkig is 2034 in Salt Lake City.

Dat zal wel meevallen. Sowieso is Thialf een zeer onlogische optie voor edities waarbij de Winterspelen niet in Europa plaatsvinden.

En eigenlijk is het waarschijnlijk alleen een optie als de Winterspelen georganiseerd worden in landen zonder schaatscultuur. De laatste keer dat zo'n land Winterspelen heeft georganiseerd was Frankrijk in 1992. Eens in de 38 jaar Olympisch schaatsen in Thialf lijkt me prima.
 
Overigens vergeten jullie dat ook de andere kandidaten Zweden en Zwitserland aan thialf dachten :

Kans op olympisch Thialf lijkt kleiner: IOC praat met Frankrijk voor Spelen 2030 - https://nos.nl/l/2499712
Zwitserland heeft in hun bid nooit overwogen het schaatsen uberhaupt zelf in eigen land te organiseren. Inzell of anders iets als Turijn is toen ook genoemd als optie
 
Zwitserland heeft in hun bid nooit overwogen het schaatsen uberhaupt zelf in eigen land te organiseren. Inzell of anders iets als Turijn is toen ook genoemd als optie
Ik weet niet wat in hun bid stond, maar de meest recente plannen spreken van langebaan-schaatsen (en curling) in Gèneve's Palexpo - op z'n Milaans dus.
 
Dat zal wel meevallen. Sowieso is Thialf een zeer onlogische optie voor edities waarbij de Winterspelen niet in Europa plaatsvinden.

En eigenlijk is het waarschijnlijk alleen een optie als de Winterspelen georganiseerd worden in landen zonder schaatscultuur. De laatste keer dat zo'n land Winterspelen heeft georganiseerd was Frankrijk in 1992. Eens in de 38 jaar Olympisch schaatsen in Thialf lijkt me prima.
Het gaat mij ook niet zozeer om Thialf, want de baan is prima. Het gaat om de afstand. Als Sapporo de OS organiseert is het ook niet fijn als alle sporten op Hokkaido zijn en alleen het schaatsen in Nagano.

En dit is wel een reële angst. De vier grote alpenlanden hebben al geen eigen overdekte ijsbaan.

Het afgelopen decennium is er interesse getoond in de Spelen op diverse plekken:
- Finland
- Zweden
- Canada
- Spaanse Pyreneeën
- New York / Lake Placid
- Salt Lake City
- Zwitserland

Meer dan de helft beschikt niet over een overdekte ijsbaan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top