Olympische Spelen 2016 - Rio de Janeiro

Klinkt niet als een fijn dorp om je nou eens optimaal te voorbereiden op de belangrijkste wedstrijd in je leven.
 
Ja, dat is wel leuk. Laurine van Riessen zou zich in het zeer selecte groepje medaillewinnaars op zowel Zomer- als Winterspelen kunnen rijden.

Dat zijn er nu 4:
Clara Hughes, schaatsen (2002, 2006, 2010) en wegwielrennen (1996)
Eddie Eagan, boksen (goud in 1920) en bobsleeën (goud in 1932)
Christa Rothenburger, schaatsen (1984, 1988, 1992) en baanwielrennen (1988)
Jacob Tullin Thams, schansspringen (1924) en zeilen (1936)


Er gaat voor Nederland nog een topschaatster (in de top-300 van de Adelskalenderen) naar de Spelen....
 
Tip: je moet in de lijst van Frans van Bakel kijken. Als je logisch nadenkt moet je het wel kunnen raden zonder die lijst.

Andere tip: er was een televisiemaker die dacht haar beet te kunnen nemen...
 
Tip: je moet in de lijst van Frans van Bakel kijken. Als je logisch nadenkt moet je het wel kunnen raden zonder die lijst.

Andere tip: er was een televisiemaker die dacht haar beet te kunnen nemen...
Het lag inderdaad wel voor de hand, maar ik wist niet dat zij ook een schaatsverleden had. Ik zat inderdaad in de internationale adelskalender van Evert Stenlund te kijken, waar zij niet zo hoog in staat.
 
Ik bedoel niet Ellen van Dijk. En ook niet Theo Bos (ik denk dat ik een van de weinigen ben, die aanwezig was bij zijn PR op de 500m, bij een testwedstrijdje op de donderdagavond voor het WK sprint toen hij met zijn grote broer meemocht).

De Olympiaganger staat echt binnen de top-300 van de Adelskalenderen, ook bij Evert Stenlund.
 
Gevonden. Ze won goud op de WK junioren op de achtervolging.
 
Ik denk dat je de juiste wel te pakken hebt, Sprintmaster....

Dan de bonusvraag: van de ruim 83 deelnemers aan dat WK junioren, staat er nog iemand aan de start in Rio. Wie?
 
Ik denk dat je de juiste wel te pakken hebt, Sprintmaster....

Dan de bonusvraag: van de ruim 83 deelnemers aan dat WK junioren, staat er nog iemand aan de start in Rio. Wie?
Eitje... Net als ik de eerste ook meteen had.
 
Voor degenen die het niet zo makkelijk vonden.

De Nederlandse ex-schaatster is Maaike Head, ze doet mee aan het roeien in de lichte twee dubbel. En zeker niet kansloos, ze wonnen de laatste Wereldbekerwedstrijd voor de Spelen.
Maaike Head deed mee aan het WK junioren van 2003, op de ploegenachtervolging.

In datzelfde jaar deed ook Martina Sablikova mee. Tsjechische dames hebben echter geen quota verdiend voor de Olympische Spelen op de wegwedstrijd. Op haar website meldt Sablikova dat ze wel degelijk naar Rio afreist in de hoop dat ze nog een plekje toegewezen krijgt.
Haar bedoelde ik dan ook niet.

Degene die ik bedoelde, komt wel uit Tsjechie. Adam Ptacnik zal in Rio als baanrenner aantreden.
 
Voor degenen die het niet zo makkelijk vonden.

De Nederlandse ex-schaatster is Maaike Head, ze doet mee aan het roeien in de lichte twee dubbel. En zeker niet kansloos, ze wonnen de laatste Wereldbekerwedstrijd voor de Spelen.
Maaike Head deed mee aan het WK junioren van 2003, op de ploegenachtervolging.

In datzelfde jaar deed ook Martina Sablikova mee. Tsjechische dames hebben echter geen quota verdiend voor de Olympische Spelen op de wegwedstrijd. Op haar website meldt Sablikova dat ze wel degelijk naar Rio afreist in de hoop dat ze nog een plekje toegewezen krijgt.
Haar bedoelde ik dan ook niet.

Degene die ik bedoelde, komt wel uit Tsjechie. Adam Ptacnik zal in Rio als baanrenner aantreden.
Ik dacht eerst dat het Marianne Vos was, omdat die ook een schaatsverleden heeft. Maar uiteindelijk heb ik ze beide goed. Je hoort wel vaker dat ex-schaatsers goede roeiers zijn, maar dat ze daarmee de wereldtop halen is tamelijk zeldzaam. Knap dat Head zich tot de wereldtop heeft kunnen knokken van twee totaal verschillende Olympische Sporten.
 
Ik dacht eerst dat het Marianne Vos was, omdat die ook een schaatsverleden heeft. Maar uiteindelijk heb ik ze beide goed. Je hoort wel vaker dat ex-schaatsers goede roeiers zijn, maar dat ze daarmee de wereldtop halen is tamelijk zeldzaam. Knap dat Head zich tot de wereldtop heeft kunnen knokken van twee totaal verschillende Olympische Sporten.
Daar heb ik wel eens iets over gelezen (kan het nu niet vinden), maar roeien valt net als baanwielrennen in de categorie van sporten waar je op "latere leeftijd" nog heel goed in kan worden. Latere leeftijd betekent hier dat je bijvoorbeeld in je seniorentijd omschakelt en dan nog de wereldtop kan halen.

Bij meer technische of tactische sporten is dat een stuk lastiger.
 
Hoe zou het ondertussen zijn met de (ex)schaatser (ex)wielrenner (ex)topsporter Koen Verweij ? Nog maar anderhalf jaar geleden was hij vol ambitie om Rio te halen als baanrenner maar ondertussen lijkt hij in alle jaargetijden helemaal van het toneel verdwenen.
 
Hoe zou het ondertussen zijn met de (ex)schaatser (ex)wielrenner (ex)topsporter Koen Verweij ? Nog maar anderhalf jaar geleden was hij vol ambitie om Rio te halen als baanrenner maar ondertussen lijkt hij in alle jaargetijden helemaal van het toneel verdwenen.
Ik moest ook aan Koen Verweij denken vorige week... Laurine van Riessen heeft het allemaal wat beter aangepakt.
Gisteren was er een interview met haar bij de NOS: http://nos.nl/rio2016/video/2121628...uk-maar-ben-nog-niet-klaar-met-schaatsen.html
Veel succes in Rio Laurine!
Haar programma:
Vrijdag 12 augustus - teamsprint
Zaterdag 13 augustus - keirin
Zondag 14 augustus - sprint
 
Ja, dat is wel leuk. Laurine van Riessen zou zich in het zeer selecte groepje medaillewinnaars op zowel Zomer- als Winterspelen kunnen rijden.

Dat zijn er nu 4:
Clara Hughes, schaatsen (2002, 2006, 2010) en wegwielrennen (1996)
Eddie Eagan, boksen (goud in 1920) en bobsleeën (goud in 1932)
Christa Rothenburger, schaatsen (1984, 1988, 1992) en baanwielrennen (1988)
Jacob Tullin Thams, schansspringen (1924) en zeilen (1936)
De NOS noemt er nog één:

Lauryn Williams 2004, 2012, goud, zilver (atletiek), 2014 zilver (bobslee)

Laurine kan dus nummer 6 worden.
 
Back
Top