Marchese onderstel natuurijs afronden?

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door De stoemp, 19 nov 2014.

  1. De stoemp

    De stoemp Member

    Ik rijd op de marchese silversaya. Ik heb de voorkant nog niet afgerond voor natuurijs, omdat ik bang ben dat het niet mooi is bij dit onderstel. Mij is echter verteld door de verkoper dat dit nog moet gebeuren, omdat je anders vast blijft zitten in scheuren.
    In hoeverre is dit eigenlijk echt nodig? Zijn er bij jullie ervaringen van het schaatsen op natuurijs met en nog 'rechthoekig' mes (zie foto).
    Als het echt onveilig is laat ik de voorkant gewoon rond maken.
    Maar ik dacht op foto's marathon schaatsers ook op natuur te zien rijden, zonder afgeronde voorkant.
    Ik ben benieuwd naar jullie mening.

    Foto onderstel:[​IMG]
    Laatst bewerkt: 19 nov 2014
  2. schaatsbart

    schaatsbart Member

    Het lijkt me zonde om zo,n mooi ijzer te gaan ronden voor natuurijs
  3. Glide-Ahead

    Glide-Ahead Active Member

    De natuurijs routes voor marathons zijn uiteraard perfect vlak en scheurloos gemaakt, zodat (dure) topsporters niet onnodig op hun muil gaan. Maar het gemiddelde baantje bij je lokale ijsvereniging of die mooie route over meertje x die door vrijwilligers sneeuwvrij is gemaakt, zitten vaak gewoon scheuren in.
    Dat je sneller op je mond gaat met een rechte voorkant als je in een scheur komt, dat is gewoon waarheid. Het ijzer blijft steken in de scheur, terwijl een afgerond ijzer in een vloeiende beweging zichzelf eruit kan glijden.

    Het heeft verder eigenlijk geen nadelen om het af te ronden, anders dan cosmetisch. Als je dus alleen op de kunstijsbaan rijdt, dan is het niet nodig, anders wel afronden.
  4. Kor

    Kor Member

    Om een misverstand uit de weg te helpen. Het natuurijs is voor wedstrijdrijders meestal niet mooi en perfect glad, ook niet voor een wedstrijd zoals op e.o.a. meer. Kom maar eens een keer op de Weissensee.. Feit is dat de marathon schaatsers goed getraind zijn en meestal ook genoeg achterop de schaats zitten waardoor ze gemakkelijker over de scheuren heen rijden. Bovendien hebben de meeste marathon rijders een set buizen voor kunstijs en een set buizen voor natuurijs. Zelf ben ik ook in het bezit van Marchese buizen zowel voor kunstijs als voor natuurijs. De natuurijs buizen heb ik iid behoorlijk rond geslepen aan de voorkant. En ja, de mooie rechte voorkant is prima voor het kunstijs. Zaterdag ben ik op Flevonice geweest. Niet echt natuurijs, maar heb toen toch even mijn andere buizen eronder gezet.

    Wanneer je de beschikking hebt over een paar buizen, dan toch de voorkant een beetje rond slijpen. En wanneer je dit niet wilt, koop je er toch een set extra bij...€€€€?

    Tip: zolang er nog geen natuurijs is laat je de voorkant nog maar even recht. Je kunt ze snel genoeg rond maken.
    Laatst bewerkt: 2 dec 2014
    De stoemp vindt dit leuk.
  5. VVA

    VVA Member

    Als je techniek goed genoeg is zodat je lekker achterop kunt zitten, zijn scheuren niet zo'n groot probleem. Het zijn meer de harde sneeuw richels waar je last van zult hebben.
    (Op goed voorbereide marathon banen heb je die natuurlijk niet...)
    Goede kniebeschermers zullen dan geen overbodige luxe zijn :) Maar wat is er mis met een mooi afgeronde voorkant? Persoonlijk vind ik de vreemde rechte voorkant van moderne schaatsen geen gezicht en het heeft ook absoluut geen meerwaarde. Mijn Viking NanoFlex bladen zijn dus prachtig afgerond...

    Veiligheid Voor Alles.
    Waldemar
  6. BP

    BP Active Member

    Een handige oplossing is om een paar extra buizen te nemen. Deze zijn in het Marchese klaponderstel in een wip verwisseld. Nee dan bv een setje 525 buizen, deze zijn iets flexibeler en hebben een iets minder hard ijzer dan bv de 853. Dat is op natuurijs beter. Als je die dan afrondt hou je op de baan de buizen zoals je ze mooi vindt.
    De stoemp vindt dit leuk.
  7. De stoemp

    De stoemp Member

    Hier had ik zelf ook over na zitten denken. Dan hoef je niet te tobben met een heel onderstel, dat je hem er net weer iets anders onder zet.
    Alleen een buis is allicht goedkoper dan een heel onderstel. Al heb ik op internet nog geen prijzen gezien van losse onderstellen.
    Zelf denk ik we dat ik 2 dezelfde buizen wil. En anders de duurste gebruik voor de baan, aangezien ik dat het meeste doe.
    Dank voor de tips
  8. BP

    BP Active Member

    Een losse 525 buizenset kost €275.- en een Silversaya slechts €150,-. De duurdere 853 buizen zijn wat prijziger met €500.- maar zou ik voor de baan laten en voor natuurijs niet zomaar aanschaffen.
    De stoemp vindt dit leuk.
  9. De stoemp

    De stoemp Member

    Gisteren mee op flevonice gereden, niet gevalen(met rechte voorkant). Best veel scheuren in het ijs, maar goed achterop Staan helpt.
    Ik kwam twee keer in een diepere scheur, toen moest ik hem er echt naar achteren uittrekken anders was ik gevallen.
    Stel dat er natuurijs komt, dan rond ik ze wel af. En dan koop ik voor de baan een paar marchese 525 buizen. Als de spaarpot het toestaat...
  10. Schaatstinus

    Schaatstinus Active Member

    Het ijs van Flevonice is niet te vergelijken met het vaak veel slechtere natuurijs. Scheuren, sneeuwribbels, vastgevroren schotsen, noem maar op. En mensen dat maakt een natuurijstocht zo mooi. Slecht ijs en tegenwind, dan worden de jongens van de mannen gescheiden. Afronden voorzijde van het ijzer? Ja voor natuurijs doen en dan gelijk ook de achterzijde een ronding met een straal van een 20 cent munt geven ter bescherming van rijders achter je in een treintje.
    Andere buizen op natuurijs? Ja ook doen. Op de baan heb ik mijn ijzers nog nooit krom gereden en op natuurijs......... Ik herinner me nog een poging om op een vlonder aan de Weissensee een krom ijzer te rechten.
    Laatst bewerkt: 18 jan 2015
    De stoemp vindt dit leuk.
  11. De stoemp

    De stoemp Member

    Welke Marchese buizen heb je als ik vragen mag?
    Kan iemand mij het grootste verschil tussen de Marchese silversaya NSX en de marchese 525 reynolds vertellen?
    Ik neem aan dat als ik de 525's koop, ik die het beste voor marathon's op de baan kan gebruiken. En m'n (dan afgeronde) silversaya NSX voor de Weissensee/flevonice. Of zien jullie dit anders?
  12. VVA

    VVA Member

    De stoemp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina